Partnerzy serwisu:
Pasażer

Łódź: Przystosowanie węzła do KDP - konsultacje społeczne

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-02-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Roman Czubiński

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Łódź: Przystosowanie węzła do KDP - konsultacje społeczne
W czwartek, 31 stycznia 2013 roku w Centrum Konferencyjnym Uniwersytetu Łódzkiego odbyły się konsultacje społeczne studium wykonalności dla przystosowania łódzkiego węzła kolejowego do obsługi Kolei Dużych Prędkości. Przedstawiciele firmy Sener przedstawili cząstkowe wyniki prac nad dokumentem i wysłuchali zgłoszonych uwag.

Sener specjalizuje się w projektach z zakresu m. in. inżynierii lądowej, transportu lotniczego oraz energetyki i ochrony środowiska. W Łodzi zasłynął z przedstawienia przed rokiem studium tunelu średnicowego, w myśl którego jedyna stacja pośrednia na odcinku Łódź Fabryczna-Łódź Kaliska miała znajdować się w okolicach centrum handlowego Manufaktura.

Przedstawiciele firmy - Stanisław Stadniczenko i Tomasz Gawryluk - przedstawili rys historyczny łódzkiego węzła kolejowego wraz z genezą jego marginalizacji oraz trzy warianty dalszych działań. Opcja "0" polegałaby na zaniechaniu inwestycji przy utrzymywaniu jedynie dotychczasowych parametrów linii wchodzących w skład węzła. Zdaniem autorów studium, przyjęcie takiego wariantu wywołałoby po 2020 r. radykalny odpływ pasażerów kolei do transportu drogowego. Prognozy pasażersko-ruchowe są bardziej obiecujące (acz mocno zbliżone do siebie nawzajem) w razie przyjęcia wariantu 1 (rewitalizacja linii, 3 nowe przystanki, przebudowa stacji Łódź Widzew i dokończenie wschodniego wiaduktu stacji Łódź Kaliska) lub 2 (modernizacja wszystkich linii do prędkości 160 km/h, poprawa geometrii, przebudowa skrzyżowań na bezkolizyjne). Ostatni z wariantów przewiduje także powstanie odnogi na lotnisko Lublinek oraz rozbudowę węzła "Widzewska" (budowę dwutorowej łącznicy Łódź Stoki-Łódź Dąbrowa i jednotorowej Łódź Stoki-Łódź Fabryczna). Linia Łódź Widzew-Zgierz-Kutno zyskałaby drugi tor. W całej aglomeracji miałoby powstać łącznie 15 nowych przystanków.

Tunel Kolei Dużych Prędkości zaczynałby się w okolicach stacji Łódź Widzew, by po włączeniu się w tory nowej stacji Łódź Fabryczna skręcić w kierunku południowym i zakończyć się na Retkinii na południe od linii nr 14. Według zapewnień projektantów, wyjście na powierzchnię zlokalizowano na terenach kolejowych, by uniknąć komplikacji związanych z wywłaszczeniami.

Dyskutanci przyjęli przedstawiony projekt dość krytycznie. Wytykano autorom, że - wbrew tytułowi opracowania - zbyt mało miejsca poświęcili samej linii Kolei Dużych Prędkości w kontekście łódzkiego węzła, a także intermodalności kolei z innymi środkami transportu.

Tomasz Bużałek z Inicjatywy na rzecz Przyjaznego Transportu skrytykował koncentrację na problemach technicznych przy braku dostrzeżenia strukturalnych, takich, jak brak połączenia najkrótszą trasą między Łodzią a Piotrkowem Trybunalskim i Bełchatowem. Zakwestionował też lokalizację nowego przystanku na Retkinii, oddalonego od generatorów ruchu. Podobne uwagi zgłosiła Alina Giedryś z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego oraz Monika Bąk z Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Wicemarszałek Sejmu Cezary Grabarczyk wyraził obawę, czy zapisy studium nie zostaną wykorzystane przeciwko skierowaniu KDP przez Łódź. Zdaniem byłego ministra, autorzy umożliwili takie interpretowanie swojej pracy, nie zaznaczając, że dla KDP i kolei konwencjonalnej powstaną osobne tunele. C. Grabarczyk skrytykował także nieuwzględnienie łącznika między KDP a Centralną Magistralą Kolejową. Zaznaczył ponadto, że linia "Y" Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław znalazła się w sieci bazowej europejskich korytarzy TEN-T, co zobowiązuje rząd do jej budowy do 2030 r.

W czasie dyskusji padały interesujące sugestie, takie, jak budowa drugiej pary torów między stacją Łódź Andrzejów a przystankiem Bedoń. W ten sposób cały odcinek Łódź Widzew-Gałkówek stałby się czterotorowy, co pozwoliłoby na lepszą separację ruchu lokalnego od dalekobieżnego. Zgłoszono też pomysł wprowadzenia kolei typu light rail w obszary dużych osiedli, jak os. 650-lecia w Zgierzu. Kwestionowano celowość dokończenia wschodniego wiaduktu stacji Łódź Kaliska jako inwestycji konserwującej niefunkcjonalny, wywodzący się z czasu zaborów układ dworca. Pomysł utworzenia łącznicy Łódź Radogoszcz Wschód-Łódź Radogoszcz Zachód został przez projektantów odrzucony, gdyż omijanie stacji Zgierz z jej potokami pasażerskimi uznano za niecelowe.

Przedstawiciele firmy Sener zapewnili, że wszystkie zgłoszone uwagi zostaną przeanalizowane i wzięte pod uwagę na dalszych etapach opracowywania studium.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Klimczak: Rozpoczynamy rozmowy na temat KDP Poznań – Berlin

Tabor i technika

Jaki tabor dla polskiej KDP? Producenci podzieleni

Infrastruktura

Jaki tabor dla polskiej KDP? Producenci podzieleni

Roman Czubiński 26 kwietnia 2024

Rozwój kolei dużych prędkości w Turcji

Infrastruktura

Rozwój kolei dużych prędkości w Turcji

Jacek Płaza 01 stycznia 2024

Jest dofinansowanie z CEF dla projektu KDP Warszawa - Łódź

Infrastruktura

Jest dofinansowanie z CEF dla projektu KDP Warszawa - Łódź

inf. pras oprac. JM 09 października 2023

Zobacz również:

Klimczak: Rozpoczynamy rozmowy na temat KDP Poznań – Berlin

Tabor i technika

Jaki tabor dla polskiej KDP? Producenci podzieleni

Infrastruktura

Jaki tabor dla polskiej KDP? Producenci podzieleni

Roman Czubiński 26 kwietnia 2024

Rozwój kolei dużych prędkości w Turcji

Infrastruktura

Rozwój kolei dużych prędkości w Turcji

Jacek Płaza 01 stycznia 2024

Jest dofinansowanie z CEF dla projektu KDP Warszawa - Łódź

Infrastruktura

Jest dofinansowanie z CEF dla projektu KDP Warszawa - Łódź

inf. pras oprac. JM 09 października 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5