Długo oczekiwane uruchomienie połączenia towarowego Łódź – Chengdu stało się faktem. Pierwszy pociąg wiozący napoje i artykuły cukiernicze z Polski do Chin wyruszył w drogę w poniedziałek rano. Składy będą wyjeżdżały z Łodzi dwa razy w tygodniu – w poniedziałki i środy.
Nie tylko Chengdu
Obsługę trakcyjną połączenia zapewnia PKP Cargo, a jego operatorem logistycznym jest firma Hatrans. – Dziś o 3:30 nad ranem pociąg wyruszył ze stacji na łódzkim Olechowie w kierunku wschodniej granicy. Jeszcze dzisiaj powinien zostać przekazany kolejom białoruskim. Do granicy kazachsko-chińskiej powinien dotrzeć w ciągu 8-9 dni – mówi członek zarządu Hatrans Jarosław Żak.
Wiceprezydent Łodzi Marek Cieślak zwraca uwagę na duże zainteresowanie polskimi produktami ze strony chińskich odbiorców.
– Skład zakończy trasę w Chengdu, ale następny, planowany na przyszły tydzień, dotrze dalej, do miasta Xiamen w południowo-wschodnich Chinach, nad Cieśniną Tajwańską. Myślę, że przypadki modyfikacji trasy na terenie Chin będą częstsze, bo sporo chińskich prowincji i miast, między innymi na wschodnim wybrzeżu, zainteresowało się połączeniem cargo. Możliwości są znacznie większe – podkreśla urzędnik.
Sześć pociągów do końca września
Większość eksporterów wypełniła po jednym kontenerze 41-wagonowego składu. Zawartość kontenerów (łącznie ok. 1000 ton ładunku) to przede wszystkim produkty spożywcze, ale nieobjęte rosyjskim ani chińskim embargiem. – Wieziemy napoje alkoholowe i bezalkoholowe oraz słodycze – informuje Żak. Większość z nich została wyprodukowana w Łodzi i regionie: do Chin trafi, między innymi, piwo z Piotrkowa Trybunalskiego i cydr z Chociszewa. Być może asortyment zostanie w przyszłości rozszerzony.
– Polscy eksporterzy muszą zdobyć zaufanie chińskich konsumentów. Jeśli ich produkty się spodobają, pociągi prawdopodobnie będą kursowały częściej. Na razie do końca września mamy zakontraktowanych sześć składów – dodaje.
Maksymalna liczba pociągów, jakie mogą zostać uruchomione do końca roku, to 25, co daje średnią częstotliwość większą niż jeden skład na tydzień. Nie wiadomo jednak, czy zainteresowanie uczestników wymiany handlowej dorówna możliwościom technicznym. Zarząd Hatransu liczy, że z czasem pociąg zacznie służyć do eksportu towarów z całej Europy.
Embargo wciąż doskwiera
Regularne kursy pociągów kontenerowych między Chengdu a Łodzią zostały uruchomione w kwietniu 2013 r. Usługa szybko zdobyła popularność wśród importerów chińskich produktów gotowych, a także zakładów produkcyjnych, wykorzystujących pochodzące z Państwa Środka surowce lub podzespoły. Niestety, mimo zachęt ze strony m.in. Banku Gospodarstwa Krajowego aż dotąd nie udało się zapełnić polskimi produktami wagonów jadących w kierunku przeciwnym. Jedną z głównych przyczyn było obowiązujące od 2014 r. rosyjskie embargo na żywność, obejmujące nie tylko jej docelowy przywóz do Federacji Rosyjskiej, ale i tranzyt przez jej terytorium.
Jak informuje Żak, Ministerstwo Gospodarki prowadzi negocjacje ze stroną rosyjską oraz chińską. – Wiemy jednak, że na konkretne efekty potrzeba czasu. Jednocześnie władze chińskie próbują uzyskać od Rosji indywidualne zezwolenie na przywóz żywności z Polski przez terytorium FR – twierdzi członek zarządu Hatransu.
– Korzystając z obecności wicepremiera Piechocińskiego i ministra Schetyny podczas obrad rządu w Łodzi, rozmawialiśmy z nimi o tym, co jest niezbędne dla wzrostu eksportu do Chin. Padły deklaracje, że rząd zintensyfikuje takie działania – uzupełnia Cieślak.
Przedsiębiorcy zainteresowani wysyłaniem swoich produktów do Chin mogą skorzystać z pomocy Centrum Obsługi Importera i Eksportera w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego. Oferta tej instytucji obejmuje m. in. informacje na temat rynku chińskiego oraz organizację szkoleń.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
