Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Łódź: Metro w robotniczej metropolii

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-12-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Łódź: Metro w robotniczej metropolii
Drugie co do liczby mieszkańców miasto Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej miało być też drugim po Warszawie z własną siecią metra. Ambitne plany z lat 80. zakładały poprowadzenie podziemnej kolei nawet do osiedli, które nigdy nie powstały. Owiane tajemnicą projekty wylądowały na śmietniku historii. I w śmietniku przy głównej ulicy miasta.

Leżąca niedaleko Warszawy peerelowska Łódź chciała równać się ze stolicą. Choć wiecznie mniej-więcej dwa razy mniejsza, miała ambicje cieszenia się podobnie wielką sławą. Miała też ku takim aspiracjom podstawy – była w swej dziedzinie potęgą, największą szwalnią ludowej Polski i jednym z największych ośrodków włókienniczych w skali świata. Wraz z miastami satelickimi Łódź produkowała niemal połowę polskich tkanin bawełnianych i prawie trzecią część pozostałych. Jeszcze w latach 80. miasto chciało doszusować do Warszawy także dzięki nowoczesnej komunikacji miejskiej: drugiej w kraju sieci metra.

Coraz dalej od centrum

Pionierzy łódzkiego włókiennictwa, wielcy fabrykanci, których nazwiska do dziś zna każdy łodzianin – Scheibler, Geyer, Poznański – budowali famuły, ceglane domy robotnicze, stosunkowo niedaleko swoich fabryk. Wciąż powstawały jednak nowe zakłady, a stare rozrastały się i zatrudniały coraz więcej ludzi. Po wojnie szyć dojeżdżało się więc z każdego zakątka miasta, a z każdym rokiem na obrzeżach powstawały kolejne domy największych łódzkich sypialń. W latach 60. nieużytki i łąki zastępuje wielka płyta niskich bloków na Teofilowie, w latach 70. staną pierwsze dziesięciopiętrowce na Retkini, w latach 80. do góry pnie się Radogoszcz.

Prosperita na zawsze

W latach 70. wydaje się, że miasto będzie pęcznieć w nieskończoność. W kilka lat znacznie podniesiono produkcję, w ciągu dekady przybyło aż 10 proc. mieszkańców. Taka perspektywa pozwala miastu na powrót do wywodzącej się jeszcze z czasów międzywojennych koncepcji budowy metra: szybki i nowoczesny środek transportu pasuje jak ulał do wizji prężnego miasta, które być może niebawem będzie świętować narodziny milionowego mieszkańca.

To tylko fragment artykułu. Więcej na stronie Transport-publiczny.pl

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Madryt: Drzwi peronowe na linii metra. Wstęp do automatyzacji

Pasażer

Madryt: Drzwi peronowe na linii metra. Wstęp do automatyzacji

Roman Czubiński 08 września 2024

Czy warto inwestować w metro?

Infrastruktura

Czy warto inwestować w metro?

Jakub Balik, Robert Wojciechowski 21 stycznia 2024

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

Pasażer

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

inf. pras. UM Warszawa 24 sierpnia 2023

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Zobacz również:

Madryt: Drzwi peronowe na linii metra. Wstęp do automatyzacji

Pasażer

Madryt: Drzwi peronowe na linii metra. Wstęp do automatyzacji

Roman Czubiński 08 września 2024

Czy warto inwestować w metro?

Infrastruktura

Czy warto inwestować w metro?

Jakub Balik, Robert Wojciechowski 21 stycznia 2024

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

Pasażer

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

inf. pras. UM Warszawa 24 sierpnia 2023

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5