Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Łódź: Metro w robotniczej metropolii

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-12-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Łódź: Metro w robotniczej metropolii
Drugie co do liczby mieszkańców miasto Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej miało być też drugim po Warszawie z własną siecią metra. Ambitne plany z lat 80. zakładały poprowadzenie podziemnej kolei nawet do osiedli, które nigdy nie powstały. Owiane tajemnicą projekty wylądowały na śmietniku historii. I w śmietniku przy głównej ulicy miasta.

Leżąca niedaleko Warszawy peerelowska Łódź chciała równać się ze stolicą. Choć wiecznie mniej-więcej dwa razy mniejsza, miała ambicje cieszenia się podobnie wielką sławą. Miała też ku takim aspiracjom podstawy – była w swej dziedzinie potęgą, największą szwalnią ludowej Polski i jednym z największych ośrodków włókienniczych w skali świata. Wraz z miastami satelickimi Łódź produkowała niemal połowę polskich tkanin bawełnianych i prawie trzecią część pozostałych. Jeszcze w latach 80. miasto chciało doszusować do Warszawy także dzięki nowoczesnej komunikacji miejskiej: drugiej w kraju sieci metra.

Coraz dalej od centrum

Pionierzy łódzkiego włókiennictwa, wielcy fabrykanci, których nazwiska do dziś zna każdy łodzianin – Scheibler, Geyer, Poznański – budowali famuły, ceglane domy robotnicze, stosunkowo niedaleko swoich fabryk. Wciąż powstawały jednak nowe zakłady, a stare rozrastały się i zatrudniały coraz więcej ludzi. Po wojnie szyć dojeżdżało się więc z każdego zakątka miasta, a z każdym rokiem na obrzeżach powstawały kolejne domy największych łódzkich sypialń. W latach 60. nieużytki i łąki zastępuje wielka płyta niskich bloków na Teofilowie, w latach 70. staną pierwsze dziesięciopiętrowce na Retkini, w latach 80. do góry pnie się Radogoszcz.

Prosperita na zawsze

W latach 70. wydaje się, że miasto będzie pęcznieć w nieskończoność. W kilka lat znacznie podniesiono produkcję, w ciągu dekady przybyło aż 10 proc. mieszkańców. Taka perspektywa pozwala miastu na powrót do wywodzącej się jeszcze z czasów międzywojennych koncepcji budowy metra: szybki i nowoczesny środek transportu pasuje jak ulał do wizji prężnego miasta, które być może niebawem będzie świętować narodziny milionowego mieszkańca.

To tylko fragment artykułu. Więcej na stronie Transport-publiczny.pl

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Zintegrowany transport

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 04 czerwca 2023

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

Zintegrowany transport

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

inf. pras oprac. JM 18 października 2021

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Tabor i technika

Pekin: Metro ograniczy kontrole dla wybranych

Pasażer

Zobacz również:

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Zintegrowany transport

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 04 czerwca 2023

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

Zintegrowany transport

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

inf. pras oprac. JM 18 października 2021

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Tabor i technika

Pekin: Metro ograniczy kontrole dla wybranych

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5