| Roman Czubiński ⚫ 09.04.2015 ⚫
180
Przewodnik dla biznesu i łodzian
– Plan przekłada filozofię tworzenia NCŁ na konkretne projekty – mówi dyrektor Zarządu Nowego Centrum Łodzi Błażej Moder. – Dokument jest swego rodzaju mapą drogową programu NCŁ, przeznaczoną dla potencjalnych inwestorów, ale także dla zwykłych mieszkańców. Pozwala sprawdzić, jakie elementy infrastruktury drogowej i przestrzeni publicznej, gdzie, kiedy i za jaką kwotę będą przez miasto i spółki kolejowe realizowane w latach 2015-2022. Na kolejne lata określiliśmy zakres inicjatyw do przygotowania – dodaje. Ważną częścią jest też wskazanie źródeł finansowania oraz modeli biznesowych dla poszczególnych projektów.
Dokument ujmuje realizację projektu wielowymiarowo, m.in. z punktu widzenia ekonomicznego, społecznego i przestrzennego. Program NCŁ został – jak twierdzą władze miasta – potraktowany w sposób typowy dla wielkich przedsięwzięć biznesowych. Najważniejsze części master planu to analiza ryzyka i analiza scenariuszowa, projekcja finansowa programu oraz określenie czterech głównych celów strategicznych (rewitalizacja, innowacje, sprawna sieć transportowa i poprawa jakości życia). W te ramy wpisują się zadania realizowane już w okolicach dworca lub wpisane na listę projektów kluczowych (wśród nich – budowa węzła multimodalnego oraz przebudowa szeregu przyległych ulic). Plan zawiera także elementy wdrożeniowe oraz zalecenia dotyczące tymczasowego zagospodarowania poszczególnych terenów do czasu rozpoczęcia docelowych inwestycji.
Bez zawirowań politycznych
– Celem master planu jest zapewnienie, by realizacja Programu NCŁ przebiegała dokładnie w ustalonym i pożądanym przez miasto kierunku – mówi kierownik projektu w Deloitte Bartłomiej Kiersznicki. Przedstawiciele firmy dodają, że dokument ma ułatwić płynną realizację projektu niezależnie od wyników kolejnych wyborów. Służy temu powiązanie go z Wieloletnią Prognozą Finansową i strategią rozwoju miasta, a także z dokumentami strategicznymi na poziomie krajowym. Uwzględniono także wyniki konsultacji społecznych.
– Dokument, który uszczegóławia koncepcję rozwoju dla danego terenu, pozwala przedsiębiorstwom w bardziej precyzyjny sposób ocenić i w razie potrzeby dostosować swoje plany rozwoju na terenie centrum miasta – tłumaczy Kiersznicki.
Jedna z najważniejszych wprowadzonych przez opracowanie zmian polega na wydłużeniu okresu realizacji programu NCŁ o 10 lat do 2030 r. Zmieni się też system zarządzania programem: 30 września likwidacji ma ulec Zarząd Nowego Centrum Łodzi, a jego kompetencje przejmą inne struktury łódzkiego Urzędu Miasta (szczegóły mają zostać ustalone w maju).
Projekt Nowego Centrum Łodzi obejmuje obszar 100 hektarów podzielonych na trzy strefy. Łączna wartość ok. 50 przedsięwzięć realizowanych obecnie i w przyszłości przez różne podmioty na jego terenie lub w bliskim otoczeniu wynosi – jak twierdzi Urząd Miasta – ok. 4,7 mld zł. Ważne miejsce na ich liście zajmują inwestycje kolejowe: dalszy rozwój Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, budowa dworca, tunelu średnicowego i być może linii Kolei Dużych Prędkości.
Bez Strefy Sztuki i CŁC
Projekt krytykuje opozycyjny klub radnych PiS. – Za prezydentury Hanny Zdanowskiej projekt NCŁ stał się jednym z wielu małych projektów dewelopersko-biznesowych – twierdzi były wiceprezydent Łodzi Włodzimierz Tomaszewski. – Tymczasem aby przyciągnąć do Łodzi gości z całego świata oraz inwestorów z naprawdę wielkimi pieniędzmi i osiągnąć tzw. efekt Bilbao, powinno się przywrócić obecną w pierwotnym projekcie funkcję kulturalną i współpracę z wielkimi nazwiskami ze świata kultury i sztuki – uważa Tomaszewski. Za jego kadencji Urząd Miasta forsował koncepcję Camerimage Łódź Centre oraz Specjalnej Strefy Sztuki. Projekty te upadły na skutek konfliktów z ich pomysłodawcami. Przedstawiciele ekipy Hanny Zdanowskiej odpowiadają, że pierwotna koncepcja NCŁ była nierealistyczna, a tzw. efekt Bilbao nie nadaje się do przeszczepienia na grunt łódzki.
Polityk PiS twierdzi też, że zagrożona może być dotacja unijna dla miasta Łódź na budowę węzła multimodalnego przy dworcu Łódź Fabryczna, czemu zaprzeczają władze miasta. O szczegółach sprawy piszemy m.in. tutaj oraz w najbliższym numerze miesięcznika „Rynek Kolejowy”.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Warszawa-Radom: Itaka poleci do Taby i Tivatu
1k
Pasażer Biuro podróży Itaka zaoferuje swoim klientom zorganizowane wyjazdy wakacyjne z wylotem z portu Warszawa-Radom do egipskiej Taby oraz Tivatu w Czarnogórze. Nowe kierunki wczasowe są już dostępne w systemie rezerwacyjnym. Itaka rozpoczęła także sprzedaż krótkich wyjazdów typu city-break do Paryża i Rzymu – miast, do których z Radomia będą latać PLL LOT.
Toruń: Tramwaj do os. JAR. Przygotowania do rozwieszana sieci trakcyjnej
561
Zintegrowany transport Brak mrozów sprzyja postępom prac na budowie nowej linii tramwajowej, która będzie biegła od centrum Torunia aż do pętli przy ul. Heweliusza. Część torowiska jest już prawie gotowa i niebawem rozpocznie się montaż sieci trakcyjnej.
Kolejna maszynistka w Kolejach Mazowieckich
1,5k
Tabor i technika Mamy kolejną maszynistkę – podały Koleje Mazowieckie. Pani Dagmara jako pierwsza kobieta uzyskała autoryzację na autobusy szynowe.
Łódź: Wojska Polskiego – mimo zimy przebudowa trwa
481
Zintegrowany transport Przy ul. Wojska Polskiego i Strykowskiej trwają intensywne prace, związane z przebudową linii tramwajowej na Doły. Wykonawca wykorzystuje dodatnie temperatury i stara się zmieścić w nowym terminie, przesuniętym z wiosny na jesień bieżącego roku.
Kraków: Nie będzie podwyżki cen biletów. W zamian ostre cięcia?
1,3k
Zintegrowany transport W środę 11 stycznia krakowscy radni odrzucili prezydencki projekt podwyżek cen biletów. Oznacza to też odłożenie kwestii integracji z koleją oraz – jak zapowiadają władze Krakowa – spore cięcia w połączeniach tramwajowych i autobusowych.
Łódź: Liczba pasażerów komunikacji miejskiej rośnie, ale częstotliwość bazowa nie
635
Zintegrowany transport Łódzki samorząd poinformował o stałym wzroście liczby podróżujących komunikacją miejską. Ma to swoje odzwierciedlenie w rozkładach jazdy, bo część połączeń kursuje częściej lub na dłuższych trasach. Nie ma natomiast planów powrotu do standardów obowiązujących przed wybuchem pandemii koronawirusa.
GZM: Zmiany w taryfie dopiero pod koniec lutego
536
Zintegrowany transport Nie 16 stycznia, a prawdopodobnie 28 lutego. Intensywne prace nad aplikacją powodem zmiany terminu wejścia w życie nowej taryfy ZTM.
Trzy oferty na naprawy wielkopolskich EN76
1,6k
Tabor i technika Województwo wielkopolskie właśnie otworzyło oferty w przetargu na naprawę P4 swoich Elfów pierwszej generacji. Naprawy jednostek EN76 chcą wykonać trzy podmioty, choć tylko jedna propozycja mieści się w budżecie samorządu.
Kraków: Bliżej przebudowy ulicy Kościuszki
549
Zintegrowany transport Zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki zostało ujęte w tegorocznym budżecie miasta. W ciągu najbliższych miesięcy spodziewane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych.
No-show. Czy linie mogą anulować rezerwację? LOT odpowiada Stanowskiemu
4,1k
Pasażer Niepojawienie się pasażera na pierwszym z wielu lotów zabukowanych pod jednym numerem rezerwacyjnym skutkuje anulacją pozostałej części podróży. Robią tak tradycyjne linie lotnicze. Przewoźnicy budżetowi prowadzą politykę sprzedażową, którą można porównać do kupna biletu do kina. Brak lotu tam, nie oznacza anulacji rejsu powrotnego. Czy działanie tradycyjnych operatorów jest zgodne z prawem? Prawnicy uważają, że nie. A kilka lat temu hiszpański Sąd Najwyższy, w sprawie przeciwko Iberii, orzekł, że takie działania są nielegalne.
Roman Czubiński
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >