Partnerzy serwisu:
Biznes

Łódź: Master plan dla Nowego Centrum przy dworcu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
09-04-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Roman Czubiński

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Łódź: Master plan dla Nowego Centrum przy dworcu
Określenie celów strategicznych, zestawienie planowanych inwestycji publicznych i wskazanie źródeł ich finansowania – to najważniejsze elementy opracowanego przez Deloitte master planu dla Nowego Centrum Łodzi. Łódzka Rada Miejska zapoznała się wczoraj z dokumentem mającym zakończyć proces planistyczny w nowej dzielnicy przy podziemnym dworcu i zawierającym strategię jego realizacji.

Przewodnik dla biznesu i łodzian

– Plan przekłada filozofię tworzenia NCŁ na konkretne projekty – mówi dyrektor Zarządu Nowego Centrum Łodzi Błażej Moder. – Dokument jest swego rodzaju mapą drogową programu NCŁ, przeznaczoną dla potencjalnych inwestorów, ale także dla zwykłych mieszkańców. Pozwala sprawdzić, jakie elementy infrastruktury drogowej i przestrzeni publicznej, gdzie, kiedy i za jaką kwotę będą przez miasto i spółki kolejowe realizowane w latach 2015-2022. Na kolejne lata określiliśmy zakres inicjatyw do przygotowania – dodaje. Ważną częścią jest też wskazanie źródeł finansowania oraz modeli biznesowych dla poszczególnych projektów.

Dokument ujmuje realizację projektu wielowymiarowo, m.in. z punktu widzenia ekonomicznego, społecznego i przestrzennego. Program NCŁ został – jak twierdzą władze miasta – potraktowany w sposób typowy dla wielkich przedsięwzięć biznesowych. Najważniejsze części master planu to analiza ryzyka i analiza scenariuszowa, projekcja finansowa programu oraz określenie czterech głównych celów strategicznych (rewitalizacja, innowacje, sprawna sieć transportowa i poprawa jakości życia). W te ramy wpisują się zadania realizowane już w okolicach dworca lub wpisane na listę projektów kluczowych (wśród nich – budowa węzła multimodalnego oraz przebudowa szeregu przyległych ulic). Plan zawiera także elementy wdrożeniowe oraz zalecenia dotyczące tymczasowego zagospodarowania poszczególnych terenów do czasu rozpoczęcia docelowych inwestycji.

Bez zawirowań politycznych

– Celem master planu jest zapewnienie, by realizacja Programu NCŁ przebiegała dokładnie w ustalonym i pożądanym przez miasto kierunku – mówi kierownik projektu w Deloitte Bartłomiej Kiersznicki. Przedstawiciele firmy dodają, że dokument ma ułatwić płynną realizację projektu niezależnie od wyników kolejnych wyborów. Służy temu powiązanie go z Wieloletnią Prognozą Finansową i strategią rozwoju miasta, a także z dokumentami strategicznymi na poziomie krajowym. Uwzględniono także wyniki konsultacji społecznych.

– Dokument, który uszczegóławia koncepcję rozwoju dla danego terenu, pozwala przedsiębiorstwom w bardziej precyzyjny sposób ocenić i w razie potrzeby dostosować swoje plany rozwoju na terenie centrum miasta – tłumaczy Kiersznicki.

Jedna z najważniejszych wprowadzonych przez opracowanie zmian polega na wydłużeniu okresu realizacji programu NCŁ o 10 lat do 2030 r. Zmieni się też system zarządzania programem: 30 września likwidacji ma ulec Zarząd Nowego Centrum Łodzi, a jego kompetencje przejmą inne struktury łódzkiego Urzędu Miasta (szczegóły mają zostać ustalone w maju).

Projekt Nowego Centrum Łodzi obejmuje obszar 100 hektarów podzielonych na trzy strefy. Łączna wartość ok. 50 przedsięwzięć realizowanych obecnie i w przyszłości przez różne podmioty na jego terenie lub w bliskim otoczeniu wynosi – jak twierdzi Urząd Miasta – ok. 4,7 mld zł. Ważne miejsce na ich liście zajmują inwestycje kolejowe: dalszy rozwój Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, budowa dworca, tunelu średnicowego i być może linii Kolei Dużych Prędkości.

Bez Strefy Sztuki i CŁC

Projekt krytykuje opozycyjny klub radnych PiS. – Za prezydentury Hanny Zdanowskiej projekt NCŁ stał się jednym z wielu małych projektów dewelopersko-biznesowych – twierdzi były wiceprezydent Łodzi Włodzimierz Tomaszewski. – Tymczasem aby przyciągnąć do Łodzi gości z całego świata oraz inwestorów z naprawdę wielkimi pieniędzmi i osiągnąć tzw. efekt Bilbao, powinno się przywrócić obecną w pierwotnym projekcie funkcję kulturalną i współpracę z wielkimi nazwiskami ze świata kultury i sztuki – uważa Tomaszewski. Za jego kadencji Urząd Miasta forsował koncepcję Camerimage Łódź Centre oraz Specjalnej Strefy Sztuki. Projekty te upadły na skutek konfliktów z ich pomysłodawcami. Przedstawiciele ekipy Hanny Zdanowskiej odpowiadają, że pierwotna koncepcja NCŁ była nierealistyczna, a tzw. efekt Bilbao nie nadaje się do przeszczepienia na grunt łódzki.

Polityk PiS twierdzi też, że zagrożona może być dotacja unijna dla miasta Łódź na budowę węzła multimodalnego przy dworcu Łódź Fabryczna, czemu zaprzeczają władze miasta. O szczegółach sprawy piszemy m.in. tutaj oraz w najbliższym numerze miesięcznika „Rynek Kolejowy”.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5