Bez opóźnień prowadzona jest przebudowa stacji Łódź Kaliska. Jedna z najważniejszych obok budowy tunelu średnicowego inwestycji kolejowych w aglomeracji łódzkiej opiera się na dokończeniu porzuconej w latach 90. budowy tzw. wiaduktu wschodniego. Wkrótce układane będą nowe tory, które pozwolą na pierwszy, historyczny wjazd na niszczejącą dotychczas przeprawę nad al. Bandurskiego.
Według założeń przedstawionych w styczniu zasadnicze prace związane z modernizacją stacji Łódź Kaliska miały ruszyć w trzecim kwartale tego roku. Tak też się w istocie stało – informują PKP PLK. Roboty koncentrują się wokół tzw. wiaduktu wschodniego, konstrukcji wybudowanej w połowie lat 90. zeszłego stulecia, ale nigdy nieoddanej do użytku. Teraz trwa wzmacnianie konstrukcji, a w rejonie budynku dworca i ul. Karolewskiej wykonawca wzmacnia mury oporowe.
Trwa już remont przejścia podziemnego pod peronami 4 i 5 – Zakończyła się natomiast rozbiórka peronów nr 4, 5 i 6 – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Chodzi tu o perony czołowe we wschodniej częsci stacji, które pierwotnie miały umożliwiać obsługę ruchu prowadzonego wspomnianym wiaduktem. Zdemontowana została także sieć trakcyjna, a w tej części stacji nie ma już torów. Zakończyły się prace porządkowe, trwają roboty ziemne.
Równolegle toczy się remont przejścia podziemnego pod peronami nr 4 i 5, które od przeszło dwóch dekad czeka na swoje otwarcie. Ma ono prowadzić w rejon dworca autobusowego. – Z jego właścicielem [PKS Łódź] uzgodnione jest takie rozwiązanie ruchu, które umożliwi dogodne przesiadki z pociągu na autobus – zapewnia nasz rozmówca. Przypomnijmy, że PKP SA
przewidują wzrost znaczenia tutejszego węzła komunikacyjnego.
Prace potrwają jeszcze dwa lata — W kolejnych tygodniach rozpocznie się budowa nowego układu torowego – zapowiada przedstawiciel PKP PLK. Wykonawca, Torpol, gromadzi już szyny i podkłady. Jak podkreślają służby prasowe PKP PLK, obecnie nie jest konieczne wprowadzanie zmian w rozkładzie jazdy pociągów.
– Prace zaplanowane są do października 2022 r. – deklaruje termin zakończenia inwestycji Rafał Wilgusiak. Wartość kontraktu z wykonawcą to ok. 337 mln zł netto. Choć najważniejszą częścią prac jest przygotowanie wiaduktu wschodniegto, co znacząco zwiększy przepustowość stacji, roboty prowadzone będą także w jej zachodniej części, a więc w obrębie peronów 1, 2 i 3 oraz prowadzących do nich torów.