Na budowie dworca Nowa Łódź Fabryczna ułożono już dwa kilometry nawierzchni szynowej. W ciągu tygodnia ekipa budowlana układa ok. 300 metrów toru. W sumie do położenia jest ok. 12,5 km nawierzchni na 4,2-kilometrowym odcinku dworca i tunelu. Odpowiedzialna za montaż firma Tines jest podwykonawcą firmy Torpol, lidera konsorcjum, które buduje dworzec.
– Systematyczne dostawy elementów konstrukcji trwają od lutego. Pod koniec marca zabetonowaliśmy i ułożyliśmy pierwszy odcinek bezpodsypkowej nawierzchni szynowej. Podobną konstrukcję realizowaliśmy już dla tunelu kolejowego prowadzącego na lotnisko Warszawa-Okęcie oraz na centralnym odcinku II linii warszawskiego metra – mówi Bogusława Kruk, kierownik działu technicznego Tines.
– Zaletą nawierzchni bezpodsypkowej jest jej wytrzymałość, a także ograniczenie prac utrzymaniowych do minimum, co pozwala na ograniczenie kosztów przyszłej eksploatacji. W Europie Zachodniej rozwiązania te stosowane są już od 30 lat i zbierają bardzo pozytywne recenzje – podkreśla Tomasz Szuba, prezes Tinesa.
Sam budynek dworca będzie złożony z 3 poziomów. Na parterze znajdzie się 8 przystanków autobusowych i dworzec tramwajowy z 4 peronami. Na drugim poziomie, 8 metrów pod ziemią, znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi oraz pomieszczeniami biurowymi. Dla pasażerów powstanie tutaj wielostanowiskowy przystanek autobusów międzymiastowych. Na trzecim poziomie, 16,5 metra pod powierzchnią, znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami oraz 960 miejsc parkingowych. Nowa stacja będzie mogła obsłużyć nawet do 200 tys. pasażerów dziennie.
Tak przebudowany dworzec w przyszłości będzie mógł stać się częścią linii średnicowej, przebiegającej pod centrum Łodzi, prowadzącej pociągi regionalne i pociągi dużych prędkości. W momencie stworzenia układu podziemnych tuneli, łączącego dworzec Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską w przyszłości będzie możliwe powstanie ciągłej linii kolei dużych prędkości zwanej „Y” (Warszawa – Łódź – Poznań, Warszawa – Łódź – Wrocław), która nada węzłowi Łódź Fabryczna charakter międzynarodowy. Dzięki temu skróceniu ulegnie podróż z Warszawy do Wrocławia i Poznania oraz dalej do Pragi i Berlina. Budowa nowego dworca Łódź Fabryczna to obecnie największa inwestycja kolejowa w Europie. Będzie to jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu na Starym Kontynencie.
Nawierzchnia dla Łodzi Fabrycznej w liczbach:
-
Zbrojenie płyty torowej: 1 600 000 kg
-
Beton C30/37 na płytę torową: ok. 14 000 m3
-
Maty wibroizolacyjne: 29 600 m2
-
Bloki szlakowe: ok. 37 000 sztuk
-
Bloki rozjazdowe: ok. 6 000 sztuk