Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódź Fabryczna: Można budować tunel pod wiaduktem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
28-04-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Roman Czubiński

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódź Fabryczna: Można budować tunel pod wiaduktem
Na budowie dworca Łódź Fabryczna powstaje zadaszenie nad nową halą dworca (zamontowano już 5 tys. z 10 tys. paneli), trwa budowa torów w tunelu (wybudowano 2/3 zakładanej długości) oraz przygotowania do oszklenia fasad bocznych. Szereg ważnych prac wykonano też przy przygotowaniach do budowy najtrudniejszego odcinka tunelu – pod wiaduktem ul. Kopcińskiego. Choć PKP PLK zapewniają o swoim zadowoleniu z tempa prac, wiadomo jednak, że terminu 30 września nie uda się dotrzymać.

Wiadukt Kopcińskiego już przechwycony

Wchodząc na teren budowy, można zauważyć, że fundamenty filarów wiaduktu w ciągu ul. Kopcińskiego opierają się już na nowych, masywnych konstrukcjach przenoszących ciężar budowli na boki, tak by można było drążyć tunel pomiędzy nimi. – Operacja związana z filarami trwa od kilku tygodni i potrwa jeszcze przez pewien czas – informuje rzecznik budującego dworzec konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor Katarzyna Rumowska. – Filary zostały jednak przechwycone ze starych fundamentów na nowe, które przenoszą ciężar wiaduktu. Do wybudowania został jeszcze na tym obszarze strop tunelu. Następnie będą prowadzone prace ziemne – informuje przedstawicielka wykonawcy.

Obecnie tunel jest wybudowany od Niciarnianej do odcinka przed wiaduktem. Duży zakres prac z konstrukcją żelbetową włącznie jest też wykonany od strony dworca. – Kolejne wyłączenia poszczególnych nitek wiaduktu Kopcińskiego nie są już planowane. Ale jeśli jednak zaistnieje taka konieczność, nastąpi to na przełomie maja i czerwca – mówi Piotr Grabowski z Zarządu Dróg i Transportu.

Testy pod koniec roku

Choć termin 30 września wciąż obowiązuje, wiadomo już, że nie uda się go dotrzymać. – Istnieje problem z nieprzekazanym wykonawcy terenem zajmowanym przez firmę Enkev. Z tego niezależnego od wykonawcy powodu prace, które powinny się tam toczyć od sierpnia ubiegłego roku, wciąż nie zostały rozpoczęte – mówi Rumowska. – Czekamy na decyzję ZRID. Gdy tylko ta zapadnie, ZDiT przekaże nam teren i przystąpimy na początku do pomiarów budynków przeznaczonych do rozbiórki. Jednak, realnie rzecz biorąc, nie da się wykonać w ciągu 5 miesięcy zaplanowanych tam prac. A żeby oddać do użytku dworzec bez odcinka Nowotargowej, należałoby zmienić umowę – dodaje rzecznik konsorcjum.

Jak dodaje Dutkiewicz, znaczenie feralnego terenu nie ogranicza się tylko do układu drogowego. – Prowadzą z niego podłączenia do różnych instalacji. Dopóki wykonawca nie będzie mógł pracować na tym terenie, nie można wykonać części prac także na innych fragmentach placu budowy. W uzgodnieniu z Zarządem Dróg i Transportu i władzami samorządowymi robimy wszystko, by móc jak najszybciej zgodnie z prawem przejąć teren i móc rozpocząć na nim prace – zapewnia rzecznik.

Według rzecznika PKP PLK jeszcze w bieżącym roku ma rozpocząć się proces uzyskiwania dopuszczeń dworca do eksploatacji. – Pod koniec roku rozpoczną się testy nowej infrastruktury z udziałem pociągów, które dojadą na dworzec. Próby te pozwolą nam skalibrować urządzenia sterowania ruchem i odpowiedzieć na pytanie o harmonogram włączania tego odcinka do rozkładu jazdy – zapowiada rzecznik. Nie ma jednak konkretnych deklaracji co do tego, jak długo potrwają testy. – Inwestycja jest skomplikowana i rozległa, więc badania muszą być bardzo dokładne. Nie umiem na razie określić, kiedy wjadą pierwsze pociągi rozkładowe – twierdzi Dutkiewicz.

Niciarniana: szczegóły za kilka dni

Aby dojechać z Widzewa na podziemny dworzec, pociągi testowe będą musiały przekroczyć ul. Niciarnianą na Starym Widzewie. Przedstawiciel PKP PLK nie odpowiada konkretnie na pytanie o termin rozpoczęcia budowy dwupoziomowego skrzyżowania linii kolejowej z ulicą. – Szczegóły będziemy mogli podać po długim weekendzie. Wykonawca kontraktu jest w pełni świadom, że musi umożliwić wjazd pociągów na dworzec pod koniec roku – zaznacza Dutkiewicz. Założony termin przejezdności skrzyżowania dla pojazdów szynowych to 11 grudnia 2015 r., a dla samochodów – 30 czerwca 2016 r.

W rejonie Niciarnianej tory będą przebiegały – podobnie jak do 2011 r. - na poziomie zero. Na odcinku kilkuset metrów powstanie za to zagłębienie jezdni. Prace utrudni zlokalizowana pod linią kolejową tzw. soczewka wodna – podziemne jeziora, które już raz doprowadziły do opóźnienia inwestycji dworcowej.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5