| Roman Czubiński ⚫ 28.04.2015 ⚫
160
Wiadukt Kopcińskiego już przechwycony
Wchodząc na teren budowy, można zauważyć, że fundamenty filarów wiaduktu w ciągu ul. Kopcińskiego opierają się już na nowych, masywnych konstrukcjach przenoszących ciężar budowli na boki, tak by można było drążyć tunel pomiędzy nimi. – Operacja związana z filarami trwa od kilku tygodni i potrwa jeszcze przez pewien czas – informuje rzecznik budującego dworzec konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor Katarzyna Rumowska. – Filary zostały jednak przechwycone ze starych fundamentów na nowe, które przenoszą ciężar wiaduktu. Do wybudowania został jeszcze na tym obszarze strop tunelu. Następnie będą prowadzone prace ziemne – informuje przedstawicielka wykonawcy.
Obecnie tunel jest wybudowany od Niciarnianej do odcinka przed wiaduktem. Duży zakres prac z konstrukcją żelbetową włącznie jest też wykonany od strony dworca. – Kolejne wyłączenia poszczególnych nitek wiaduktu Kopcińskiego nie są już planowane. Ale jeśli jednak zaistnieje taka konieczność, nastąpi to na przełomie maja i czerwca – mówi Piotr Grabowski z Zarządu Dróg i Transportu.
Testy pod koniec roku
Choć termin 30 września wciąż obowiązuje, wiadomo już, że nie uda się go dotrzymać. – Istnieje problem z nieprzekazanym wykonawcy terenem zajmowanym przez firmę Enkev. Z tego niezależnego od wykonawcy powodu prace, które powinny się tam toczyć od sierpnia ubiegłego roku, wciąż nie zostały rozpoczęte – mówi Rumowska. – Czekamy na decyzję ZRID. Gdy tylko ta zapadnie, ZDiT przekaże nam teren i przystąpimy na początku do pomiarów budynków przeznaczonych do rozbiórki. Jednak, realnie rzecz biorąc, nie da się wykonać w ciągu 5 miesięcy zaplanowanych tam prac. A żeby oddać do użytku dworzec bez odcinka Nowotargowej, należałoby zmienić umowę – dodaje rzecznik konsorcjum.
Jak dodaje Dutkiewicz, znaczenie feralnego terenu nie ogranicza się tylko do układu drogowego. – Prowadzą z niego podłączenia do różnych instalacji. Dopóki wykonawca nie będzie mógł pracować na tym terenie, nie można wykonać części prac także na innych fragmentach placu budowy. W uzgodnieniu z Zarządem Dróg i Transportu i władzami samorządowymi robimy wszystko, by móc jak najszybciej zgodnie z prawem przejąć teren i móc rozpocząć na nim prace – zapewnia rzecznik.
Według rzecznika PKP PLK jeszcze w bieżącym roku ma rozpocząć się proces uzyskiwania dopuszczeń dworca do eksploatacji. – Pod koniec roku rozpoczną się testy nowej infrastruktury z udziałem pociągów, które dojadą na dworzec. Próby te pozwolą nam skalibrować urządzenia sterowania ruchem i odpowiedzieć na pytanie o harmonogram włączania tego odcinka do rozkładu jazdy – zapowiada rzecznik. Nie ma jednak konkretnych deklaracji co do tego, jak długo potrwają testy. – Inwestycja jest skomplikowana i rozległa, więc badania muszą być bardzo dokładne. Nie umiem na razie określić, kiedy wjadą pierwsze pociągi rozkładowe – twierdzi Dutkiewicz.
Niciarniana: szczegóły za kilka dni
Aby dojechać z Widzewa na podziemny dworzec, pociągi testowe będą musiały przekroczyć ul. Niciarnianą na Starym Widzewie. Przedstawiciel PKP PLK nie odpowiada konkretnie na pytanie o termin rozpoczęcia budowy dwupoziomowego skrzyżowania linii kolejowej z ulicą. – Szczegóły będziemy mogli podać po długim weekendzie. Wykonawca kontraktu jest w pełni świadom, że musi umożliwić wjazd pociągów na dworzec pod koniec roku – zaznacza Dutkiewicz. Założony termin przejezdności skrzyżowania dla pojazdów szynowych to 11 grudnia 2015 r., a dla samochodów – 30 czerwca 2016 r.
W rejonie Niciarnianej tory będą przebiegały – podobnie jak do 2011 r. - na poziomie zero. Na odcinku kilkuset metrów powstanie za to zagłębienie jezdni. Prace utrudni zlokalizowana pod linią kolejową tzw. soczewka wodna – podziemne jeziora, które już raz doprowadziły do opóźnienia inwestycji dworcowej.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Warszawa-Radom: Itaka poleci do Taby i Tivatu
1,1k
Pasażer Biuro podróży Itaka zaoferuje swoim klientom zorganizowane wyjazdy wakacyjne z wylotem z portu Warszawa-Radom do egipskiej Taby oraz Tivatu w Czarnogórze. Nowe kierunki wczasowe są już dostępne w systemie rezerwacyjnym. Itaka rozpoczęła także sprzedaż krótkich wyjazdów typu city-break do Paryża i Rzymu – miast, do których z Radomia będą latać PLL LOT.
Toruń: Tramwaj do os. JAR. Przygotowania do rozwieszana sieci trakcyjnej
580
Zintegrowany transport Brak mrozów sprzyja postępom prac na budowie nowej linii tramwajowej, która będzie biegła od centrum Torunia aż do pętli przy ul. Heweliusza. Część torowiska jest już prawie gotowa i niebawem rozpocznie się montaż sieci trakcyjnej.
Kolejna maszynistka w Kolejach Mazowieckich
1,6k
Tabor i technika Mamy kolejną maszynistkę – podały Koleje Mazowieckie. Pani Dagmara jako pierwsza kobieta uzyskała autoryzację na autobusy szynowe.
Łódź: Wojska Polskiego – mimo zimy przebudowa trwa
497
Zintegrowany transport Przy ul. Wojska Polskiego i Strykowskiej trwają intensywne prace, związane z przebudową linii tramwajowej na Doły. Wykonawca wykorzystuje dodatnie temperatury i stara się zmieścić w nowym terminie, przesuniętym z wiosny na jesień bieżącego roku.
Kraków: Nie będzie podwyżki cen biletów. W zamian ostre cięcia?
1,3k
Zintegrowany transport W środę 11 stycznia krakowscy radni odrzucili prezydencki projekt podwyżek cen biletów. Oznacza to też odłożenie kwestii integracji z koleją oraz – jak zapowiadają władze Krakowa – spore cięcia w połączeniach tramwajowych i autobusowych.
Łódź: Liczba pasażerów komunikacji miejskiej rośnie, ale częstotliwość bazowa nie
639
Zintegrowany transport Łódzki samorząd poinformował o stałym wzroście liczby podróżujących komunikacją miejską. Ma to swoje odzwierciedlenie w rozkładach jazdy, bo część połączeń kursuje częściej lub na dłuższych trasach. Nie ma natomiast planów powrotu do standardów obowiązujących przed wybuchem pandemii koronawirusa.
GZM: Zmiany w taryfie dopiero pod koniec lutego
543
Zintegrowany transport Nie 16 stycznia, a prawdopodobnie 28 lutego. Intensywne prace nad aplikacją powodem zmiany terminu wejścia w życie nowej taryfy ZTM.
Trzy oferty na naprawy wielkopolskich EN76
1,6k
Tabor i technika Województwo wielkopolskie właśnie otworzyło oferty w przetargu na naprawę P4 swoich Elfów pierwszej generacji. Naprawy jednostek EN76 chcą wykonać trzy podmioty, choć tylko jedna propozycja mieści się w budżecie samorządu.
Kraków: Bliżej przebudowy ulicy Kościuszki
553
Zintegrowany transport Zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki zostało ujęte w tegorocznym budżecie miasta. W ciągu najbliższych miesięcy spodziewane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych.
No-show. Czy linie mogą anulować rezerwację? LOT odpowiada Stanowskiemu
4,1k
Pasażer Niepojawienie się pasażera na pierwszym z wielu lotów zabukowanych pod jednym numerem rezerwacyjnym skutkuje anulacją pozostałej części podróży. Robią tak tradycyjne linie lotnicze. Przewoźnicy budżetowi prowadzą politykę sprzedażową, którą można porównać do kupna biletu do kina. Brak lotu tam, nie oznacza anulacji rejsu powrotnego. Czy działanie tradycyjnych operatorów jest zgodne z prawem? Prawnicy uważają, że nie. A kilka lat temu hiszpański Sąd Najwyższy, w sprawie przeciwko Iberii, orzekł, że takie działania są nielegalne.
Roman Czubiński
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >