Do przetargu na sprzedaż łódzkiemu MPK używanych tramwajów dwukierunkowych zgłosił się jeden oferent. Propozycja dotyczy jednak 18 wagonów, zamiast oczekiwanych przez przewoźnika 40. W poniedziałek 10 grudnia br. nastąpiło otwarcie ofert w postępowaniu.
– Ofertę złożyło PPHU "Stropex" z Pleszewa - informuje Sebastian Grochala, rzecznik prasowy MPK. Firma "Stropex" na co dzień zajmuje się produkcją materiałów budowlanych.
Zaoferowane przez "Stropex" wagony to Duewagi M8C. Pojazdy spełniają warunki postawione przez zamawiającego: są dwukierunkowymi, dwustronnymi wagonami ośmioosiowymi, zaś czas ich eksploatacji nie przekracza 30 lat. Sprzedający zażądał 730 620 euro (40 590 euro za jeden wagon). Według aktualnego kursu europejskiej waluty daje to ok. 166 tys. zł za pojazd i 2 mln 988 tys. zł za całe zamówienie.
MPK zamierza wykorzystać zamówione tramwaje w pierwszej kolejności do obsługi linii zastępczych podczas remontu torowiska łódzkiej Trasy W-Z (Widzew – Retkinia). Ukończenie nierozpoczętej jeszcze inwestycji planuje się na rok 2015. Potem wagony mogłyby pojawić się też w obsłudze tras podmiejskich. S. Grochala przewiduje, że do końca 2013 r. wagony zostaną fizycznie sprowadzone do Łodzi.
Łódzki przewoźnik dysponuje już wagonami zbliżonymi technicznie do M8C – przejętymi po zlikwidowanej spółce Międzygminna Komunikacja Tramwajowa sześcioma sztukami M6S. Pojazdy kursują na linii podmiejskiej 46 Zdrowie-Ozorków.
Ogłoszenie w pierwszych dniach listopada przetargu wzbudziło kontrowersje wśród łodzian. Rzecznik MPK opublikował w lokalnej prasie komunikat, w którym tłumaczył racje przemawiające za zakupem używanych tramwajów. "(...) na wymianę taboru na nowoczesne wagony niskopodłogowe nie ma środków ani przewoźnik, ani miasto Łódź. Cena jednego tramwaju wynosi – w zależności od producenta i zamówionego wyposażenia – od 7 do 10 milionów złotych (...)" – czytamy w oświadczeniu. S. Grochala podkreśla, że nabytki zza zachodniej granicy reprezentują wyższy poziom techniczny i są w lepszym stanie od porównywalnych wiekowo polskich wagonów 805Na, które stanowią trzon taboru MPK.