Loconi Intermodal, gdyński operator intermodalny w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku 2014 obsłużył 61,6 tys. TEU ładunków, to jest o 95 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.
– Obserwujemy, że entuzjazm naszych klientów do zmiany środka transportu z samochodów ciężarowych na kolej wciąż rośnie, a ładunków do przeniesienia wciąż przybywa. Dlatego też, podobnie jak nasze porty, już teraz przygotowujemy się do obsłużenia masy kilku milionów kontenerów, która ma zalać terminale portowe w perspektywie kilku najbliższych lat – mówi Lidia Dziewierska, prezes zarządu Loconi Intermodal.
Obecnie, dominującym środkiem transportu dla rozwożonych z portu ładunków jest transport drogowy, który korkuje i niszczy polskie drogi, zmniejsza poziom bezpieczeństwa drogowego i generuje szkodliwe emisje. Coraz więcej firm decyduje się jednak na odejście od transportu drogowego i przeniesienie ładunków na tory. Dzięki Loconi w 2013 r. po polskich drogach przejechało o ok. 46 tys. samochodów ciężarowych mniej, a w samym 2014 – już kolejne 37 tys. Od początku działalności Loconi, dzięki nowym połączeniom intermodalnym łącznie ok. 107 tys. ciężarówek pozostało na parkingach.
– Działamy na rynku już 2 lata, a nadal mamy wysoką dynamikę wzrostu i zamierzamy ją utrzymać przez co najmniej kilka następnych lat. Powinny nam to zapewnić rozpoczęte plany inwestycyjne, które mają na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych i składowych. Planujemy utworzyć kolejne terminale intermodalne w regionach charakteryzujących się dużą aktywnością gospodarczą tj. w województwach małopolskim, lubuskim oraz śląskim – dodaje Lidia Dziewierska
Konteneryzacja to od wielu lat dominujący trend na światowym rynku przewozów towarowych. Z każdym rokiem w polskich portach dynamicznie rośnie liczba przeładowywanych jednostek intermodalnych.
Z prognoz wynika, że do 2020 roku zwiększy się ona ponad 3-krotnie, do 7 mln TEU rocznie, a skonteneryzowane przewozy w skali globalnej osiągną 150 mln TEU rocznie. W roku 2012 w Polsce przewozy intermodalne po raz pierwszy przekroczyły 1 mln TEU. W 2013 r. było to 1,12 mln TEU. W pierwszym kwartale tego roku UTK odnotował wzrost o kolejne 4,9 proc.