Praca eksploatacyjna Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej wzrośnie w nowym rozkładzie jazdy o 22%. Wśród nowości należy wymienić jeden nowo obsługiwany odcinek, nowe relacje bezpośrednie, zwiększenie liczby połączeń na poszczególnych trasach oraz skrócenie czasu jazdy.
– Nowe połączenia pojawią się na trasach z Łodzi do Sieradza i Łowicza, a także na łódzkiej linii obwodowej – wylicza członek zarządu ŁKA Janusz Malinowski. Na linii łowickiej w dni robocze ma kursować 15 par pociągów, na sieradzkiej – 16 (a łącznie z pociągami Przewozów Regionalnych do Poznania i Wrocławia – 23). Z rozkładu zniknie jednak pierwsze poranne połączenie Łódź – Sieradz, ostatnio obsługiwane przez autobus: po likwidacji komunikacji dowozowej w Sieradzu podsyłanie tam autobusu stało się zbędne.
Skróceniu ulegną czasy przejazdu: odcinek Łódź Kaliska – Sieradz pociąg pokona w czasie niewiele dłuższym od godziny (61-64 minuty), dojazd do Zgierza z głównego łódzkiego dworca zajmie 11 minut. – Do stacji Łódź Widzew dojedziemy linią obwodową w 16 minut, a z Widzewa do Zgierza – w 14. W podobny sposób udało się skrócić czas podróży praktycznie na wszystkich relacjach. To efekt usuwania wąskich gardeł w infrastrukturze kolejowej – twierdzi J. Malinowski. Jak dodaje, przewoźnik przy wsparciu organizacji społecznych zrobił też wszystko, co w jego mocy, by skomunikować własne pociągi z połączeniami Przewozów Regionalnych oraz PKP Intercity.
Wiele przybędzie...
W styczniu wojewódzka spółka wydłuży dwie pary połączeń z Koluszek do Skierniewic. Popołudniowa para zatrzyma się na wszystkich stacjach i przystankach, podczas gdy porannej nadano charakter przyspieszony: pociąg minie bez postoju Wągry, Przyłęk Duży, Maków i Dąbrowice Skierniewickie. W rozkładzie pojawi się także nowa relacja bezpośrednia: Kutno – Łódź Widzew (zarówno przez Stoki, jak i przez stację Łódź Kaliska).
– Wyszliśmy naprzeciw postulatom pasażerów, jeśli chodzi o lepszą obsługę przystanku Stoki – wyjaśnia J. Malinowski. Wprawdzie połączenia powrotne nie będą już miały charakteru bezpośredniego, jednak dzięki skomunikowaniom na stacji w Zgierzu pasażerowie będą mogli – według zapewnień przedstawiciela ŁKA – liczyć na dogodną przesiadkę. – Skomunikowania będą bezwzględnie utrzymywane. Przesiadka będzie zapewniona także w kierunku stacji Łódź Kaliska – tłumaczy J. Malinowski.
...trochę ubędzie
Są też jednak połączenia, z których uruchamiania przewoźnik jeszcze przed wejściem w życie nowego rozkładu zrezygnował. Mowa o pociągach Zduńska Wola – Zduńska Wola Południowa oraz o wspomnianej autobusowej komunikacji dowozowej w Sieradzu. – Pasażerowie mimo reklamy i zachęt się nie pojawili. Woleliśmy wykorzystać zatrudniony tam skład na innych liniach, by poprawić na nich ofertę. Po części miał też znaczenie brak woli współpracy i dofinansowywania połączeń ze strony lokalnych samorządów – wyjaśnia J. Malinowski.
ŁKA nie planuje w najbliższym czasie zmian w taryfie biletowej, jednak wkrótce kanały sprzedaży zostaną wzbogacone o dwie dodatkowe platformy sprzedaży internetowej. – Dzięki jednej z nich będzie można kupić bilet na podróż w konkretnej relacji, niezależnie od przewoźnika – zapowiada członek zarządu ŁKA. Będzie to miało szczególne znaczenie na liniach obsługiwanych wspólnie przez ŁKA i PR, a takich w łódzkim węźle jest większość.