Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Litwin: Potrzeba prawdziwie interoperacyjnej i szybkiej kolei paneuropejskiej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
27-07-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Litwin: Potrzeba prawdziwie interoperacyjnej i szybkiej kolei paneuropejskiej
fot. Norbert Hüttisch, Karlsruhe, lic. CC BY-SA 3.0Pociąg TGV we Francji
Budowane odcinki kolei dużych prędkości odpowiadają przede wszystkim na potrzeby wewnętrzne krajów – ocenił Michał Litwin ze Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych. Zwrócił on uwagę na potrzebę tworzenia nowej, w pełni interoperacyjnej sieci, która służyłaby nie tylko transportowi pasażerów. Szybkie pociągi towarowe przemierzające dystans całego kontynentu byłyby bowiem realną konkurencją np. wobec lotniczego cargo.

– Niedawno Europejski Trybunał Obrachunkowy opublikował raport o budowie linii szybkich kolei w Europie. Konkluzja była taka, że większość tych projektów jest opóźniona, i to co najmniej o dekadę – mówił podczas debaty „Tiry na tory – towary na kolej?” Michał Litwin, dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych. Zwrócił uwagę, że dotyczy to krajów, które zasadniczo mają już doświadczenie z takimi technologiami, a nie tylko tych, które dopiero zaczynają stosowanie KDP.

Europejskie komentarze to projekt szkicowany na mapie, a nie budowa nowych tras w terenie

Referował on, że jednym z podstawowych zarzutów formułowanych w dokumencie było prowadzenie inwestycji w taki sposób, że te przyczyniają się głównie do poprawy transportu w relacjach krajowych, a nie w skali Europy, pomimo wykorzystywania przez inwestorów środków unijnych. – Europa nie zbudowała do dziś sieci, która byłaby technicznie i organizacyjnie interoperacyjna – ocenił. Wskazywał na dużą ułomność istniejącej koncepcji korytarzy kolejowych opartych na połączeniu w ciągi istniejących od dawna linii.

– Od zaznaczenia korytarza kolorem na mapie nic się nie poprawia. Dalej poszczególne odcinki leżą w różnych krajach, są inaczej zasilane, a zarządcy komunikują się w różnych językach – stwierdził przedstawiciel ZNPK. W jego opinii powoli powstaje jednak refleksja o potrzebie stworzenia realnego europejskiego systemu transportowego.

Szybka kolej nie tylko dla pasażerów


Skomentował on przy tym ostatni raport Wiedeńskiego Instytutu Opracowań Ekonomicznych dotyczący uzdrawiania gospodarki po epidemii COVID-19. W dokumencie zaproponowano, by większość środków przeznaczonych na ten cel skierować na utworzenie nowej sieci kolei dużych prędkości. – Wiara w to, że przez kolejne 30 – 40 lat będziemy kolorować w ten sam sposób kreski na mapie i stworzymy sieć paneuropejską od Lizbony po Helsinki, chyba powoli nas opuszcza – powiedział Michał Litwin.

– Oczywiście kolej ma jeszcze sporo do zaoferowania w swoim dzisiejszym kształcie poprzez optymalizację pod kątem problemów, które omawiamy – zaznaczył. – Nie wykluczam jednak, że będzie powstawać jakaś nowa struktura, która umożliwi zwiększenie prędkości przewozu – dodał, podkreślając, że interoperacyjność nie może polegać np. na możliwości szybkiego przejazdu przez Polskę zakończonego wielogodzinnym postojem na granicy z Niemcami. Przewidywał też, że jeśli pomysł ten realnie wszedłby w życie, znaczna część towarów z transportu lotniczego trafiłaby na kolej. – Mówi się, że lotnictwo ma 1 proc. udziału w wolumenie cargo, ale już 33 proc. w jego wartości – podkreślał.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szkolenie maszynistów będzie znacznie krótsze?

Prawo i polityka

Szkolenie maszynistów będzie znacznie krótsze?

Jakub Madrjas 26 czerwca 2023

Michał Litwin członkiem zarządu ERFA

Biznes

Michał Litwin członkiem zarządu ERFA

inf. pras 13 czerwca 2022

Tiry na tory? „Trzeba walczyć o biznesowy sens kolei”

Infrastruktura

Strategia Rozwoju Transportu powinna wyznaczać precyzyjne cele

Komentarze

ZNPK: Debata o budowie nowych linii jest potrzebna

Infrastruktura

ZNPK: Debata o budowie nowych linii jest potrzebna

Michał Litwin 09 września 2015

Zobacz również:

Szkolenie maszynistów będzie znacznie krótsze?

Prawo i polityka

Szkolenie maszynistów będzie znacznie krótsze?

Jakub Madrjas 26 czerwca 2023

Michał Litwin członkiem zarządu ERFA

Biznes

Michał Litwin członkiem zarządu ERFA

inf. pras 13 czerwca 2022

Tiry na tory? „Trzeba walczyć o biznesowy sens kolei”

Infrastruktura

Strategia Rozwoju Transportu powinna wyznaczać precyzyjne cele

Komentarze

ZNPK: Debata o budowie nowych linii jest potrzebna

Infrastruktura

ZNPK: Debata o budowie nowych linii jest potrzebna

Michał Litwin 09 września 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5