Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Piękna mazurska linia kolejowa 223 proponowana do rewitalizacji po 2020 r.

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
26-07-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Piękna mazurska linia kolejowa 223 proponowana do rewitalizacji po 2020 r.
fot. jarStacja Mikołajki w 2015 r.
Jedną z częściej postulowanych tras kolejowych do rewitalizacji jest linia nr 223 Czerwonka – Ełk. Obecnie PKP PLK prowadzi prace przygotowawcze nad projektami do unijnych programów realizowanych w latach 2021-2027. Wśród rozważanych zadań inwestycyjnych są prace na odcinku Czerwonka – Orzysz. 

Rewitalizacja odcinka do końca przyszłego roku

Przed kilkoma tygodniami poinformowaliśmy o porozumieniu PKP Polskich Linii Kolejowych z firmą Egger Spółka z o.o., na podstawie którego Narodowy Zarządca Linii Kolejowych przywróci do eksploatacji odcinek Czerwonka – Biskupiec Reszelski. Prace o wartości ok. 18,6 mln zł pozwolą na rewitalizację infrastruktury na długości 8 km. Po zakończeniu robót torowych pociągi towarowe będą mogły tam pojechać z prędkością 80 km/h. W ramach porozumienia firma Egger ma wybudować bocznicę kolejową od linii nr 223 do budowanej fabryki płyt wiórowych w Biskupcu.

Stan linii nr 223

Linia nr 223 o długości ok. 120 km klasyfikowana jest jako drugorzędna, jednotorowa, niezelektryfikowana, jedynie na wschodnim fragmencie (Orzysz – Ełk) ma status linii o znaczeniu państwowym. Prędkość konstrukcyjną określono na 100 km/h. Wspomniana rewitalizacja pozwoli na przywrócenie ruchu kolejowego na jej krótkim, zachodnim fragmencie linii kolejowej nr 223. Obecnie jedna z bardziej malowniczych linii w kraju na przeważającym odcinku między Czerwonką a Mikołajkami (85 km) jest wyłączona z eksploatacji (prędkość dopuszczalna – 0 km/h). Decyzja ta była spowodowana pogarszającym się stanem technicznym infrastruktury – niskie prędkości dopuszczalne były powodem wstrzymania obsługi całej linii w ruchu pasażerskim w 2009 r. Na pozostałym, liczącym niespełna 40 km fragmencie z Orzysza do Ełku pociągi towarowe mogą kursować z prędkościami maksymalnymi do 50 lub 60 km/h.

Trasa dla sezonowych połączeń dalekobieżnych

Linia nr 223 nie figuruje w wielu podstawowych dokumentach planistycznych i programowych dotyczących transportu kolejowego. "Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego" nie włączył jej do sieci połączeń o charakterze użyteczności publicznej. Natomiast „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym” w scenariuszu pożądanym umieszcza przewozy po linii nr 223 w sieci połączeń sezonowych w latach 2020–2025.

Natomiast trasa nie została uwzględniona w Krajowym Programie Kolejowym do roku 2023 – dokument zakłada wykonanie inwestycji na liniach przebiegających przez stacje Czerwonka i Ełk. W programie „Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku” większa część linii została zakwalifikowana do najniższej kategorii, która obliguje zarządcę do utrzymywania jej w stanie niepogorszonym. Fundacja Pro Kolej w ramach konsultacji społecznych wniosła o podniesienie jej kategorii utrzymaniowej do C na odcinku Orzysz – Czerwonka. Uwaga ta jednak nie została uwzględniona.

Szansa na modernizację po 2020 r.?

Obecnie w PKP PLK prowadzone są prace planistyczne dotyczące perspektywy finansowej UE na lata 2021–2027. Docelowo opracowana zostanie lista projektów inwestycyjnych. 

– Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe, m.in. w oparciu o informacje zebrane od samorządów i zainteresowanych podmiotów, przygotowują projekty, które mogłyby być realizowane w następnej perspektywie finansowej. Będą one szczegółowo analizowane. Wśród zgłoszonych propozycji, które mogłyby być realizowane w nowej perspektywie, są także prace na linii 223 na odcinku od Czerwonki do Orzysza – informuje „Rynek Kolejowy” Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Infrastruktura

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Kasper Fiszer 21 października 2025

Mikołajki pod kreską

Pasażer

Mikołajki pod kreską

Paweł Rydzyński 24 grudnia 2023

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Infrastruktura

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Kasper Fiszer 21 października 2025

Mikołajki pod kreską

Pasażer

Mikołajki pod kreską

Paweł Rydzyński 24 grudnia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij