Znamy szczegóły projektu przejazdowego realizowanego między stacją Łódź Kaliska a Sieradzem. Według PKP PLK, przebudowa 10 skrzyżowań (wszystkie, z wyjątkiem jednego, uzyskają kategorię B) ma zakończyć się najpóźniej w 2015 r. i skrócić czas przejazdu tym odcinkiem linii 14 o kilka minut.
Ściślej rzecz biorąc, należy mówić o dwóch osobnych projektach należących do Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. W ramach pierwszego z nich (POIiŚ 7.1-59 „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych - etap I”) zarządca infrastruktury planuje przebudować 9 skrzyżowań. Po trzy znajdują się na odcinkach: podg Retkinia (Łódź) – Pabianice, Pabianice – Łask i Łask – podg Gajewniki.
– Wszystkie przejazdy zostaną przekwalifikowane do kat. B – informuje rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Maciej Dutkiewicz. Oznacza to, że otrzymają automatyczne półrogatki i samoczynną sygnalizację przejazdową. Zniknie też konieczność ograniczania szybkości pociągu do 20 km/h (wszystkie objęte projektami skrzyżowania mają obecnie kategorię D).
Drugi projekt (POIiŚ 7.1-80 „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych - etap II”) obejmuje przebudowę jednego przejazdu między stacjami Zduńska Wola i Sieradz (km 47,106, kategoria podniesiona z D do C – samoczynna sygnalizacja przejazdowa). Jest to jedyna inwestycja, dla której rozpoczęto już postępowanie przetargowe. Dla zadania, do którego należy przebudowa pozostałych 9 skrzyżowań, rozpocznie się ono – twierdzi Dutkiewicz - „w najbliższym czasie”. Przypomnijmy: marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień mówił 11 października podczas rozpoczęcia budowy zaplecza Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej o projekcie na linii nr 14 jako już trwającym. Nie wiadomo, czy prace między Łodzią a Sieradzem zakończą się do czerwca przyszłego roku, kiedy to na szlak mają wyruszyć pierwsze pociągi ŁKA, być może właśnie w relacji Łódź – Sieradz.
Całkowita wartość netto obu projektów przejazdowych, obejmujących łącznie ponad 400 przejazdów na całej polskiej sieci kolejowej, to razem 440 mln zł.