Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linia na Okęcie – czyli jak zmarnować miliony złotych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
04-06-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Gazeta Wyborcza

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Linia na Okęcie – czyli jak zmarnować miliony złotych
Linia kolejowa do lotniska na Okęciu została otwarta rok temu.  Według „Gazety Wyborczej” inwestycja ta to „pomnikowy przykład marnotrawstwa”. Pociągi, w których mogłoby się pomieścić nawet 900 pasażerów, co kwadrans przywożą na lotnisko pojedyncze osoby.

„Według szacunkowych danych lotnisko każdego dnia obsługuje przeciętnie 35 tys. pasażerów. Z tego pociągami dojeżdża i wraca 3 proc. (niewiele ponad 1 tys.), 10 proc. - miejskimi autobusami, a reszta samochodami prywatnymi lub taksówkami” – informuje „Gazeta Wyborcza”.

Z badań przeprowadzonych przez Łukasza Szymańskiego i Pawła Włodarka z Politechniki Warszawskiej wynika, że dojeżdżające na lotnisko pociągi są zapełnione w 4 proc.  - Nieczytelność i nieregularność kursów, różna taryfa, a także niezadowalająca punktualność i długi czas jazdy to niewątpliwie minusy tego połączenia – mówi „Gazecie Wyborczej” Szymański. Czas podróży pociągiem na lotnisko z dojściem do stacji jest porównywalny do czasu, jaki zajmuje przejazd autobusem 175. Każdy kilometr jazdy SKM-ki kosztuje 10 zł i 24 gr brutto,  ratusz wydaje więc na przejazdy na lotnisko blisko 750 tys. zł rocznie.

Budowa linii kolejowej na Okęcie kosztowała około 366 mln zł, w tym 202 mln pochodziło z dofinansowania unijnego. „Jej fiasko było widać już po kilku miesiącach. Wtedy ratusz zaczął kampanię, która miała udowodnić, że połączenie służy nie tyle lotnisku, co całej aglomeracji. Istotnie, 13 pociągów SKM-ki, które docierają na Okęcie, wozi też ludzi np. z Legionowa i Sulejówka. Na linii lotniskowej większość wysiada zaś na przedostatniej stacji Warszawa Służewiec - w godzinach szczytu białe kołnierzyki rozchodzą się stąd do biurowców” – podaje „Gazeta Wyborcza”.

Linia na lotnisko zostanie skontrolowana przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych po upływie pełnego roku kalendarzowego od jej otwarcia, czyli w 2014 r. Sprawdzony będzie wtedy tzw. wskaźnik wielkości ruchu pasażerskiego.

Według Andrzeja Brzezińskiego z Politechniki Warszawskiej, aby linia stała się opłacalna  potrzebne są inwestycje wokół końcowej stacji na Okęciu – informuje „Gazeta Wyborcza”. Należałoby też poprawić informację o pociągach w hali przylotów i wprowadzić jednolitą taryfę na bilety.

Więcej

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Okęcie: PPL zleci analizę. Nie wiadomo, kiedy będzie gotowa

Prawo i polityka

Okęcie: PPL zleci analizę. Nie wiadomo, kiedy będzie gotowa

Roman Czubiński 29 czerwca 2018

Pociągiem na Okęcie - zdjęcia

Warte uwagi

Pociągiem na Okęcie - zdjęcia

Rynek Kolejowy 31 maja 2012

Choszczówka protestuje. Pociągi lotniskowe ją ominą

Pasażer

Choszczówka protestuje. Pociągi lotniskowe ją ominą

ju, Rynek Infrastruktury/Echo 22 czerwca 2012

GW: Pusty pociąg na Okęcie. Fiasko inwestycji za miliony

Biznes

Od rana duże utrudnienia w Warszawie. Pociągi nie dojechaly na lotnisko Chopina

Pasażer

Od rana duże utrudnienia w Warszawie. Pociągi nie dojechaly na lotnisko Chopina

ZTM Warszawa/Koleje Mazowieckie 23 października 2012

Zobacz również:

Okęcie: PPL zleci analizę. Nie wiadomo, kiedy będzie gotowa

Prawo i polityka

Okęcie: PPL zleci analizę. Nie wiadomo, kiedy będzie gotowa

Roman Czubiński 29 czerwca 2018

Pociągiem na Okęcie - zdjęcia

Warte uwagi

Pociągiem na Okęcie - zdjęcia

Rynek Kolejowy 31 maja 2012

Choszczówka protestuje. Pociągi lotniskowe ją ominą

Pasażer

Choszczówka protestuje. Pociągi lotniskowe ją ominą

ju, Rynek Infrastruktury/Echo 22 czerwca 2012

GW: Pusty pociąg na Okęcie. Fiasko inwestycji za miliony

Biznes

Od rana duże utrudnienia w Warszawie. Pociągi nie dojechaly na lotnisko Chopina

Pasażer

Od rana duże utrudnienia w Warszawie. Pociągi nie dojechaly na lotnisko Chopina

ZTM Warszawa/Koleje Mazowieckie 23 października 2012

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5