NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Potrzeba ok. 5 mln zł na linię do Buska. PLK czeka na zgodę województwa

| Roman Czubiński 19.03.2018 3,6k

Potrzeba ok. 5 mln zł na linię do Buska. PLK czeka na zgodę województwa
Nieczynny dworzec w BuskuBy Jarosław Kruk - Own Work, GDFL, commons.wikimedia.org
Rozmowy między PKP PLK a Urzędem Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego w sprawie reaktywacji linii kolejowej do stacji Busko-Zdrój zostały przerwane. Jeśli samorząd wykaże inicjatywę, nic nie stoi jednak na przeszkodzie ich ponownemu podjęciu – informuje rzecznik PKP PLK. Przywrócenie przejezdności linii wymaga 5 mln zł i ok. roku na realizację prac.
Uruchomienie odcinka Włoszczowice – Busko-Zdrój na potrzeby ruchu pasażerskiego, o którym dyskutowali niedawno radni Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego, wymagałoby przeprowadzenia prac remontowych. Rzecznik prasowy zarządcy infrastruktury Mirosław Siemieniec nie precyzuje ich zakresu rzeczowego. – Minimalny zakres prac w zakresie poprawy stanu infrastruktury i przygotowana do obsługi podróżnych pozwalający na prowadzenie ruchu pociągów z prędkością do 80 km/h oszacowano na ok. 5 mln zł – informuje rzecznik. Od zapewnienia finansowania do wykonania prac musiałoby – według przedstawiciela PLK – upłynąć co najmniej 10 miesięcy, a być może cały rok.

Decyzja po stronie UMWŚw

Według deklaracji rzecznika PKP PLK są gotowe na wznowienie rozmów w sprawie uruchomienia połączeń na linii 73. – W styczniu 2017 r. odbyło się spotkanie w sprawie omówienia zagadnień związanych z planowanym uruchomieniem ruchu pasażerskiego do stacji Busko-Zdrój. W związku z brakiem decyzji ze strony Urzędu Marszałkowskiego nie były podejmowane prace remontowe – informuje Siemieniec. Przeprowadzono tylko wycinkę krzewów między Włoszczowicami a Buskiem.

Lepiej przedstawia się sytuacja na czynnym w ruchu towarowym fragmencie trasy łączącej Kielce i Busko. W ubiegłym roku przeprowadzono remont odcinka Sitkówka Nowiny – Włoszczowice. – Efektem przeprowadzonych prac jest odwołanie ograniczeń prędkości. Obecnie pociągi poruszają się po tym odcinku z prędkością do 80 km/h – mówi rzecznik PKP PLK. Wykonane prace kosztowały 5,7 mln zł.

Z dworca do centrum – autobusem albo… nowym odcinkiem

Pytania w sprawie linii 73 wysłaliśmy także do polityków. Ani świętokrzyski Urząd Marszałkowski, ani zabiegający o reaktywację linii posłowie nie udzielili jednak dotychczas odpowiedzi. Odzewu ze strony UMWŚw nie doczekał się także Urząd Miasta i Gminy Busko. W lutym 2017 r. samorząd województwa spytał UMiG o możliwość uruchomienia komunikacji autobusowej z dworca do odległego o kilka kilometrów centrum i strefy uzdrowiskowej. – Gmina Busko-Zdrój zadeklarowała uruchomienie takich połączeń, dostosowanych do do częstotliwości kursowania pociągów z jednoczesną prośbą o bieżące informowanie w sprawie zaawansowania prac związanych z uruchomieniem komunikacji kolejowej na tej trasie. Do chwili obecnej nie uzyskałem oficjalnej informacji o dalszym postępie prac w tym zakresie – odpowiedział na pytania „Rynku Kolejowego” burmistrz Waldemar Sikora.

W dalszej przyszłości, jeśli uda się zrealizować plany rozbudowy linii, problem oddalenia dworca od centrum może zostać rozwiązany w inny sposób. – W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020 na liście podstawowej KPK znajduje się projekt „Modernizacja istniejących i budowa nowych przystanków kolejowych”. W ramach powyższego projektu rozważane jest przeprowadzenie analiz studialnych dla budowy nowego przystanku Busko-Zdrój Miasto wraz z dobudową odcinka toru o długości około 1,5 km – mówi rzecznik PKP PLK. Zasadność realizacji projektu i jej potencjalne koszty określiłoby studium wykonalności. – Niemniej jednak realizacja zadania będzie zależna od dostępności środków finansowych w ramach RPO – przypomina Siemieniec.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5