Partnerzy serwisu:
Biznes

LHS odpowiada radnym: To terminal jest wąskim gardłem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
19-03-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
LHS odpowiada radnym: To terminal jest wąskim gardłem
Radni sejmiku woj. śląskiego apelują o zwiększenie przepustowości linii PKP LHS. Chcą jej włączenia do sieci europejskich korytarzy transportowych. Sama spółka wskazuje, że problemem jest nie przepustowość linii, a możliwości przeładunkowe euroterminalu Sławków.

W czasie marcowej sesji Radni Sejmiku Województwa Śląskiego wyrazili zaniepokojenie pominięciem Euroterminalu Sławków w planach rozwoju transeuropejskich korytarzy transportowych. Zaapelowali o zwiększenie przepustowości polskiego odcinka linii szerokotorowej. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.

Poprosiliśmy PKP LHS o odniesienie się do tego apelu radnych. – Zdaniem PKP LHS, uwzględnianie linii LHS w korytarzach transportowych byłoby uzasadnione jedynie wtedy, jeśli istniałoby zapotrzebowanie na zwiększone potoki ładunków, z jednoczesnym warunkiem odbioru wszystkich tych ładunków przez Euroterminal Sławków – odpowiada rzeczniczka spółki Ewa Kusz.

Jak przypomina, PKP LHS jest spółką regionalną zaopatrującą w surowce region południowo-wschodniej Polski. Jest to jednoznaczne z tym, że transportowane linią LHS towary są kierowane do docelowego Klienta, zlokalizowanego na terytorium Polski. Klientami PKP LHS są głównie huty, odbiorcy gazów, elektrociepłownie i inne firmy wykorzystujące na potrzeby własne sprowadzane towary.

To Euroterminal się zapycha

– W związku z powyższym nie jest zasadne podnoszenie kwestii zwiększenia przepustowości linii LHS, lecz zwiększenie możliwości przeładunkowych bocznicy Euroterminal Sławków, gdyż w obecnej formule dokonywania przeładunków, bocznica ta stanowi „wąskie gardło” w obrocie towarowym – mówi rzeczniczka.

Rzeczniczka zwraca uwagę, że Euroterminal Sławków ze względu na rozwiązania układu torowego oraz małą pojemność bocznicy, przy bieżącym poziomie wolumenu towarów transportowanych linią LHS, nie jest w stanie przyjąć wszystkich skierowanych do niego przesyłek. – Konsekwencją tego jest znaczne obciążenie Stacji Sławków LHS nagromadzonymi wagonami. Średnio w dobie ich ilostan wynosi około 200 wagonów a czas oczekiwania na podstawienie ich na bocznicę Euroterminal Sławków sięga nawet kilkudziesięciu godzin – wskazuje Ewa Kusz.

Skutkiem tego są znaczne utrudnienia prac eksploatacyjnych na stacji Sławków LHS oraz wyłączenie z ruchu od 3 do 4 torów stacyjnych. Dlatego zwiększenie wolumenu towarów na linii LHS oraz kierowanie ładunków do Euroterminala Sławków pogorszyłoby i tak już trudną sytuację eksploatacyjną tej bocznicy.

Przewozy LHS bardziej wydajne

Rzeczniczka podaje, że PKP LHS prowadzi ciężkie składy pociągowe, nawet do 5 tys. ton brutto. Średnio w dobie 10 par pociągów. Dla porównania, po torze normalnym byłoby to 34 składów pociągowych w dobie. Jednak możliwości przepustowe linii LHS nie są jednoznaczne z ilością par pociągów prowadzonych w dobie przez PKP LHS.

– To, ile spółka PKP LHS prowadzi pociągów uzależnione jest przede wszystkim od możliwości przeładunkowych na punktach i placach ładunkowych, będących własnością lub wydzierżawionych Klientom oraz od wielkości odbioru towaru przez finalnych odbiorców – mówi Ewa Kusz.

Najpierw musi być popyt

W opinii spółki istotne jest także to że spółka PKP LHS przyjmuje wszystkie ładunki kierowane przez Ukrainę na przejście graniczne Hrubieszów/Izov. Inne przejścia graniczne z Ukrainą nie odnotowują tak wysokiego poziomu wymiany handlowej co wskazuje na fakt, że nie występują znaczące zapotrzebowania na potoki towarów. Znaczny wzrost przewozów po linii LHS, musiałby mieć odzwierciedlenie w popycie polskiego rynku.

– Warto zaznaczyć, że prowadzone inwestycje w infrastrukturę przez Spółka PKP LHS od 2001r. dostosowane są do potrzeb naszych Klientów. W związku z tym, funkcjonujące na linii LHS mijanki zapewniają bezpieczne krzyżowanie się pociągów, a odległości pomiędzy mijankami są wystarczające na sprawne przeprowadzenie 11-12 par pociągów w dobie, czyli 22-24 pociągów. Spółka PKP LHS w miarę zwiększania się potoku ładunków podejmuje dalsze działania mające na celu zwiększanie przepustowości linii, jednak jak już wspomniano, musi to mieć odzwierciedlenie w popycie na polskim rynku – podsumowuje Ewa Kusz.
 

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Michał Szymajda 06 lipca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Euroterminal Sławków wyznacza Nowy Szlak Jedwabny

Infrastruktura

Euroterminal Sławków wyznacza Nowy Szlak Jedwabny

Euroterminal Sławków 30 października 2012

Sylwester Sigiel nowym prezesem Euroterminalu Sławków

Kadry

Sylwester Sigiel nowym prezesem Euroterminalu Sławków

jm, Rynek Kolejowy/Euroterminal 12 września 2014

Zobacz również:

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Michał Szymajda 06 lipca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Euroterminal Sławków wyznacza Nowy Szlak Jedwabny

Infrastruktura

Euroterminal Sławków wyznacza Nowy Szlak Jedwabny

Euroterminal Sławków 30 października 2012

Sylwester Sigiel nowym prezesem Euroterminalu Sławków

Kadry

Sylwester Sigiel nowym prezesem Euroterminalu Sławków

jm, Rynek Kolejowy/Euroterminal 12 września 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5