– Należy poważnie się zastanowić, czy środki przewidziane w Wieloletnim Programie Utrzymaniowym są wystarczające – stwierdził na Kongresie Kolejowym prezes Grupy KZN Bieżanów Rafał Leszczyński. Jego zdaniem obserwowany obecnie wzrost liczby pasażerów to dopiero początek trwałego trendu. Aby udźwignąć ciężar zwiększonego ruchu w przyszłości, potrzebna będzie budowa nowych linii i zwiększanie liczby torów, a także radykalne skrócenie czasu prac utrzymaniowych przy pomocy nowych technologii.
Prezes zauważył, że technologie, przy pomocy których powinno się utrzymywać zmodernizowaną infrastrukturę, są kilkakrotnie droższe od tych wykorzystywanych na liniach dostosowanych do niższych prędkości. – Podnoszenie prędkości musi być ciągle i intensywne. Pamiętajmy, że naszym końcowym klientem jest pasażer, który musi czuć, że może liczyć na kolej. Powrót pasażerów obserwowany w ostatnich latach wynika właśnie z podniesienia prędkości na szeregu tras – argumentował, wyrażając przypuszczenie, że środki przewidziane w Wieloletnim Programie Utrzymaniowym będą musiały prędzej czy później zostać zwiększone.
Czasami znaczne efekty można osiągnąć przy pomocy stosunkowo niewielkich działań. – Za przykład może posłużyć tzw. program rozjazdowy PKP PLK. Nieprzypadkowo wykres podnoszenia prędkości osiągnął szczyt w 2014 r., kiedy to projekt obejmujący wymianę kilkuset rozjazdów w wielu lokalizacjach na całej sieci zaczął przynosić odczuwalne efekty – przekonywał Leszczyński.
Konsekwentne i atrakcyjne zachęty do korzystania z kolei mogą sprawić, że potoki pasażerskie na modernizowanych liniach okażą się wyższe, niż obecne plany. – Panuje sprzężenie zwrotne: im bardziej promujemy określony rodzaj transportu – czy to samochodowy, czy kolejowy – tym mocniej zaczyna on się rozwijać, i to nie w tempie liniowym, ale wykładniczym. Świadczy o tym choćby sukces Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – kontynuował prezes KZN. Podniesienie parametrów linii przyniesie skutek w postaci zwiększonego zainteresowania. W efekcie zarówno prac utrzymaniowych, jak i inwestycji będzie potrzeba jeszcze więcej.
Z tym z kolei, według Leszczyńskiego, wiąże się konieczność upowszechniania już dziś rozwiązań, które przyspieszą konieczne prace w przyszłości. – Jeśli ruch nadal będzie rósł w takim tempie, to w 2023 r., jeśli będziemy przystępować do remontu jakiejś linii, trudno będzie zakomunikować pasażerom jej długotrwałe zamknięcie. Powrót do dyskusji na temat szybkich, profesjonalnych i wysokonakładowych metod utrzymaniowych jest konieczny, by czasy zamknięcia były jak najkrótsze – podkreślił. Przytoczył przykład zestawu Switcher produkcji KZN, którego zastosowanie pozwala wymienić rozjazd w ciągu 2 godzin.
Nawet takie rozwiązania nie pomogą jednak, jeśli zarządca infrastruktury nie podejmie budowy nowych linii kolejowych oraz rozbudowy istniejących o kolejne tory. Zdaniem prezesa wyodrębnienie powinno nastąpić w pierwszej kolejności w przypadku kolejowego ruchu towarowego. – Pozwoli to na sprawne przejęcie tranzytu towarów w relacji wschód – zachód, a także transportu z polskich portów na południe Europy. Jest to nasza szansa wynikająca z położenia geograficznego, którą powinniśmy wykorzystywać. Jeśli będziemy wspierać biznes, wygeneruje on podatki, które posłużą do dalszego finansowania prac utrzymaniowych oraz inwestycji – podsumował Leszczyński.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.