Już w najbliższy weekend zaczną kursować pociągi sezonowe przez Roztocze. Przez wakacje składy REGIO będą jeździły z Zamościa do Jarosławia i Rzeszowa. Jednak jak zauważył portal „Lubelskakolej.net”, w tym roku tak skonstruowano rozkład jazdy, że nie będzie możliwości popołudniowego powrotu pociągiem do Warszawy.
Od kilku lat Przewozy Regionalne na zlecenie samorządów województw lubelskiego i podkarpackiego uruchamiają sezonowe pociągi, które jeżdżą liniami nr 69 i 101. Składy te na nieco ponad dwa miesiące w roku regionalny ruch kolejowy na trasie Zawada – Horyniec Zdrój. Umożliwiają one mieszkańcom m.in. Józefowa, Suśca i Bełżca dojazd chociażby do Lublina i Rzeszowa, generalnie jednak są uruchamiane dla obsługi ruchu turystycznego. Standardem było zapewnienie takich skomunikowań, aby np. z Warszawy można było dotrzeć na Roztocze około południa oraz wrócić do stolicy kraju ostatnim pociągiem z Lublina, do którego dowóz zapewniał pociąg REGIO z Jarosławia.
Niestety, w tym roku sytuacja pogorszyła się. Jak zauważył serwis informacyjny, wprawdzie będzie można dojechać na Roztocze pociągiem z Warszawy po przesiadce w Lublinie, jednak przez dłuższy czas kursowania składów REGIO przez Roztocze nie ma możliwości powrotu wieczornym pociągiem TLK z Lublina do Warszawy. Zapewniający taki dojazd pociąg regionalny wyruszający z Zamościa został rozkomunikowany ze składem z kierunku Jarosławia. Pozostawiono jedynie połączenie poranne, zapewniające dojazd z Bełżca do miasta nad Bystrzycą na godzinę (około) 10:00. Jak ocenia autor artykułu taka sytuacja może przyczynić się do spadku zainteresowania pociągami kursującymi liniami nr 69 i 101, a co za tym idzie ich likwidację w przyszłości. Wskazuje również na inne negatywne rozwiązania – nieczytelne rozkłady jazdy pociągów z uwagi na kilka wariantów kursowania jednego pociągi.
Skąd pogorszenie oferty? Jak ustalił portal, za taki stan jest odpowiedzialny zarządca infrastruktury kolejowej, który z uwagi na planowane roboty torowe poważnie zainterweniował w kursowanie składów na trasie w kierunku Lublina. Dlatego autor materiału apeluje o protesty, które mogą przynieść zmianę rozkładu jazdy. Można to robić wysyłając pismo do Departamentu Polityki Transportowej i Drogownictwa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego (organizatora przewozów), a kopie pism przesłać do przewoźnika oraz PKP Polskie Linie Kolejowe. Zdaniem autora społeczne poparcie dla urzędników samorządu wojewódzkiego powinno pomóc w negocjacjach na rzecz poprawy rozkładu jazdy, w szczególności utworzenia popołudniowego połączenia m.in. Horyńca Zdrój Józefowa czy Zwierzyńca z Warszawą.
Więcej
Warto podkreślić, że z pociągów kursujących z Zamościa trudno również przesiąść się na pociągi dalekobieżne na linii nr 91 Kraków - Przemyśl. Z trzech pociągów do Jarosławia i Rzeszowa Głównego tylko jeden został skomunikowany ze składem TLK Przemyślanin do Świnoujścia. Zapewnia on bezpośredni dojazd do m.in. Katowic, Krakowa i Poznania.
2014-06-25 08:46:54 Autor: lup
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
piszecie,że pociągi są dla turystów tylko w ubiegłym roku można było z Jarosławia dojechać do Zamoscia mając cztery godz. na zwiedzanie ,i wieczorem wrócić ,teraz jest tylko dwie godz -jaki turysta skorzysta z tego skomunikowania?
2014-06-25 08:52:46 Autor: klopsik
---.atlanta.hp.com
Już nie mogę się doczekać aronowego standarowego tekstu na temat puciongów na ścianie wschodniej, który wszyscy znamy ;)
2014-06-25 09:21:07 Autor: Stiepan
---.opera-mini.net
Ja także uwazan, że puciongy w Polsce C-klasy nie majo sensu ekunomicznego.
2014-06-25 09:40:21 Autor: Mieszczuch
---.136.40.12
Redakcjo ! TLK Uznam omija Poznań szerokim łukiem, bo jedzie przez Zieloną Górę. Poprawcie tego babola.
2014-06-25 09:58:28 Autor: Pendolinek
---.97.198.177
Roztocze to grupa pajęczaków, iektóre mogą przenosić choroby lub być szkodnikami magazynowymi. Zamieszkują wszystkie strefy klimatyczne,
2014-06-25 10:52:09 Autor: Przemek IC
---.grybow.net.pl
Przemek IC W odpowiedzi na post Mieszczuch:
"Redakcjo ! TLK Uznam omija Poznań szerokim łukiem, bo jedzie przez Zieloną Górę. Poprawcie tego babola."
Wyprzedziłeś mnie, bo miałem o tym napisać.
Przyłączam się do prośby.
2014-06-25 10:57:08 Autor: Przemek IC
---.grybow.net.pl
Przemek IC Redakcja przespała korektę. Magistralą CE-59 Uznam kursuje od korekty czerwcowej.
2014-06-25 11:48:48 Autor: aa
---.58.199.91
Cieszcie się, że wogóle jeszcze jeździ bo lada chwila może zostać zlikwidowany jak to PKP Intercity ma w zwyczaju
2014-06-25 12:40:56 Autor: Kflik
---.245.68.119
w Polsce zawsze jest problem ze skomunikowaniami, nie dość, że dwa pociągi dziennie to nawet skomunikować ich z resztą sieci się nie da...
i jak uwierzyć, że to nie celowo by wykazać, że pociągi są zbędne?
2014-06-25 13:20:51 Autor: antyprywatyzacje
---.net-bis.eu
ja tylko się dziwie że PR-y nie uruchomiły swoich IR-ów z Zamościa jak kiedyś pośpiesznymi można było dojechać z Bydgoszczy, Warszawy, Wrocławia, Śląska i to przez Lublin czy Zwierzyniec. Jak IC nie chce to nadzieja w PR-ach.
2014-06-25 14:59:13 Autor: Świetokrzyski Vlak
---.181.133.2
Czy tylko liczy się połączenie Zamościa(Roztocza) z Warszawą i Rzeszowem ????
A gdyby tak Wrocław , Sandomierz, Tarnobrzeg, Częstochowę , Katowice , Kielce połączyć z Zamościem linią kolejową używaną tylko do przewozów towarowych
Wrocław - Częstochowa - Kielce - Staszów - Tarnobrzeg - Stalowa Wola - Biłgoraj - Zamość
Co na to Urzędy marszałkowskie : Lubelski , Podkarpacki, Świętokrzyski, Ślaski, Dolnoslaski ?????
2014-06-25 16:19:26 Autor: Ave Ja
---.242.138.101
@Świetokrzyski
Człowieku, tutaj nie można dojechać do wielu popularnych kurortów, do 100-tysięcznych miast będących czterokierunkowymi węzłami, a ty mówisz o pośpiechach na linii szerokotorowej na która nie ma taboru, nie będzie zgody operatora LHS bo zabierze mityczną "przepustowość" no i szlakowa 60 km/h.
2014-06-25 18:51:25 Autor: scorpio
---.icpnet.pl
@Ave Ja
Prędkość maksymalna na LHS wynosi 60 ale jest możliwość jazdy nawet 80 km/h na odcinkach z podkładami betonowymi. A perony są w:Olkuszu, Sędziszowie i Zamościu. Tabor ukraiński - DR1A, relacja Olkusz - Lwów (w Olkuszu skomunikowanie z pociągiem KŚ z Katowic)
A pociągi Do Ostrowca powinny być wydłużone do Rozwadowa ale jak zwykle granica województw jest problemem.
Maciej Głowicki
2014-06-25 20:23:45 Autor: Ave Ja
---.242.138.101
@scorpio
Wiem, że w latach 80 po LHS jeździły pociągi do ZSRR, ale obecnie to mission impossible & niedasie.
Ukraińcom z pewnością bardzo zależy żeby do Kiev Express i Lviv Express stworzyć jeszcze jeden pociąg i wystawiać jeszcze własne wagony razem z własną lokomotywą na trzecie połączenie, które na dodatek nie prowadzi do wielkich miast.
2014-06-25 22:03:05 Autor: z torów plk
---.icpnet.pl
W odpowiedzi na post Ave Ja:
"@Świetokrzyski
Człowieku, tutaj nie można dojechać do wielu popularnych kurortów, do 100-tysięcznych miast będących czterokierunkowymi węzłami, a ty mówisz o pośpiechach na linii szerokotorowej na która nie ma taboru, nie będzie zgody operatora LHS bo zabierze mityczną "przepustowość" no i szlakowa 60 km/h."
Świetokrzyskiemu marzy się powrót "muchowozu" po torze normalnym jaki kiedyś kursował Zamość - Kielce przez SWR, Tarnobrzeg, Staszów,
2014-06-26 09:44:35 Autor: scorpio
---.icpnet.pl
@Ave Ja
Nie w latach 80 ale nawet do rozkładu 1998/1999 kursował pociąg Olkusz - Łudin do odwołania, sobotnio-niedzielny, pasażerski.
A przewozy osobowe wykonywane były w ramach przewozów kombinowanych pociągu Jarosław ale tylko dla przewozu kierowców TIRów.
Maciej Głowicki