NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

KTP: Województwom brakuje narzędzi do integracji transportu

| Kasper Fiszer 24.10.2016 17

KTP: Województwom brakuje narzędzi do integracji transportu
fot. MJ
Ograniczone możliwości kształtowania układu połączeń uzupełniających sieć kolejową i zagrożenia związane z przesunięciem wejścia w życie nowej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym to jedne z najważniejszych utrudnień w planowaniu zintegrowanych systemów komunikacyjnych – wskazywali prelegenci podczas Kongresu Transportu Publicznego.
Podczas trzeciej debaty Kongresu Transportu Publicznego przedstawiciele przewoźników kolejowych i samorządów wojewódzkich rozmawiali o największych problemach utrudniających rozwój kolejowych połączeń dowożących do aglomeracji. Dużo uwagi poświęcono kwestii ograniczonych uprawnień władz regionów, które nie pozwalają skutecznie tworzyć systemów zintegrowanych. – Moc sprawcza organizatorów w zakresie drogowego transportu publicznego jest mała. Mamy niewiele narzędzi pozwalających zmusić przewoźników, by np. zamiast jechać z Ustki do Gdańska jechali z Ustki do węzła z koleją w Słupsku, dzięki czemu autobusy byłyby częściej – mówił Krzysztof Rudziński, pełnomocnik marszałka województwa pomorskiego ds. integracji transportu.

Komunikacja miejska i regionalna powinny tworzyć jeden system

Wskazywał on również, że obecnie nie można traktować komunikacji miejskiej i regionalnej oddzielnie, bo to aglomeracje muszą przyjąć potok samochodów generowanych przez całe województwo. Prelegenci wyrażali też obawy, czy władze otrzymają dodatkowe narzędzia kształtowania sieci transportowej dzięki nowej ustawie o publicznym transporcie zbiorowym. – Boję się, że skoro przez sześć lat samorządy się nie przygotowały do zmian, nie przygotują się do nich i przez kolejny rok – powiedział Paweł Nakonieczny, członek zarządu województwa lubelskiego. Jego zdaniem może być to powodem wstrzymania wprowadzenia nowych form zarządzania.

Duże nadzieje przedstawicieli samorządów wiążą się natomiast z proponowanymi zmianami w systemie finansowania połączeń kolejowych. – Zwiększenie oferty nie musi wprost proporcjonalnie zwiększać dotacji. Dziś stoję na stanowisku, że możemy przy niewielkim zwiększeniu środków znacznie zwiększyć takt – wskazywał Krzysztof Mamiński, prezes zarządu Przewozów Regionalnych. Podawał on przykład nowej umowy podpisanej przez PR z województwem podlaskim, w ramach której przy zaledwie kilkunastoprocentowym zwiększeniu dopłaty liczbę pociągokilometrów zwiększono o około połowę.

Barierą rozwoju wciąż bywa infrastruktura

– To dosyć rewolucyjny pomysł – komentował Krzysztof Rudziński. Dodał, że według doświadczeń województwa pomorskiego budowa czy odbudowa potoku wymaga dwóch do trzech lat prowadzenia ruchu w zwiększonym zakresie. – Nie możemy jednak zapominać o kwestiach infrastrukturalnych. Przy liniach jednotorowych nie zwiększymy częstotliwości, przy prędkościach rzędu nawet 30 km/godz. możemy mówić raczej o ratowaniu katastrofy niż o rozwoju – dodał Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego.

Sporo miejsca poświęcono także kwestiom odnowy taboru. – Czy powinno się przygotowywać już na wariant, w którym nie wszystkie środki unijne zostaną wydane na infrastrukturę? – pytał prowadzący debatę Jakub Madrjas, redaktor portalu rynek-kolejowy.pl. – My przygotowujemy projekt taborowy zarówno z wykorzystaniem środków unijnych, jak i bez nich. Zrealizujemy go tak czy owak – stwierdził Radosław Gawek, członek zarządu warszawskiej SKM. Do przedstawionej niedawno koncepcji dużych zakupów taborowych nawiązał natomiast Krzysztof Mamiński, prezes PR. – Wierzę, że z tej czy z innej puli środki się znajdą – stwierdził.

Nowy tabor nie może skończyć tak jak „Edyty”

Dodał też, że trzyma kciuki za powodzenie inwestycji infrastrukturalnych PKP PLK. – Infrastruktura to przecież ważny element konstruowania naszej oferty – przekonywał. – Unia Europejska może mieć jednak pewne wątpliwości co do przesuwania środków na tabor, bo doświadczenia polskie w tym temacie nie zawsze są najlepsze – mówił. – To, co działo się i dzieje się z jednostkami ED74, to nie jest dobry przykład unijnych inwestycji taborowych – ocenił.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (4030)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (4030)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5