Partnerzy serwisu:
Kadry

Krzysztof Dyl w zarządzie europejskiego zrzeszenia regulatorów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-01-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

KADRY
Krzysztof Dyl w zarządzie europejskiego zrzeszenia regulatorów
Prezes Urzędu TransportuKolejowego Krzysztof Dyl będzie pełnił funkcję wiceprzewodniczącego IRG-Rail w 2015 r., a przewodniczącego w 2016 r. Jak wpłynie to na pracę urzędu?

IRG-Rail (Independent Regulators’ Group–Rail – Grupa Niezależnych Regulatorów Rynku Kolejowego) zrzesza regulatorów z 25 krajów europejskich. Jak tłumaczy rzeczniczka Urzędu Transportu Kolejowego Katarzyna Kucharek, IRG-Rail stanowi uzupełnienie sformalizowanej współpracy, prowadzonej przez krajowe organy regulacyjne na poziomie grup roboczych Komisji Europejskiej. – Celem działania tego stowarzyszenia jest zacieśnianie współpracy pomiędzy krajowymi regulatorami rynku kolejowego oraz zapewnienie forum wymiany informacji i doświadczeń – mówi Kucharek.

Prace te realizowane są w ramach grup roboczych, które stanowią platformę do otwartego dialogu zainteresowanych stron, jak również we współdziałaniu z grupami roboczymi funkcjonującymi w strukturach Komisji Europejskiej, w obszarach kolejowych, dotyczących w szczególności: tworzenia wspólnego rynku kolejowego w Europie, spójnego podejścia do wspólnotowych ram regulacyjnych, wypracowywania dobrych praktyk regulacyjnych i zasad zrównoważonej konkurencji, promowania interesów pasażerów, oraz transparentności funkcjonowania.

– Współpraca międzynarodowa w sektorze kolejowym coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Jesteśmy jeszcze w pierwszej fazie instytucjonalizacji współpracy kolejowej w zmienionej politycznie i gospodarczo Europie. Tworzone są różnorodne fora konsultacyjne i zrzeszenia zarówno przewoźników, jak i zarządców infrastruktury – mówi rzeczniczka.

Współpraca państwowych organów regulacyjnych i sektora kolejowego została przecież podjęta niespełna 4 lata temu, choć bardzo dynamicznie. Wynikało to także z obowiązku konsultacji i wymiany doświadczeń między regulatorami ,wprowadzonych dyrektywami pierwszego pakietu kolejowego. – Regulatorzy sami dostrzegali konieczność współpracy dla skoordynowanej, spójnej realizacji zobowiązań nałożonych prawem UE. Jednolity rynek kolejowy nie mógłby funkcjonować w mocno zdywersyfikowanym prawnie środowisku – zauważa przedstawicielka UTK.

Stąd też propozycja powołania forum współpracy organów regulacyjnych została bardzo dobrze przyjęta zarówno przez Komisję Europejską, jak i inne stowarzyszenia w sektorze kolejowym. Porozumienie o powołaniu IRG-Rail podpisano w Hadze w 2011 r. Wzorowano się na strukturach działających w telekomunikacji, gdzie stowarzyszenie organów regulacyjnych powołano już w 1997 r.

Zadania IRG-Rail to promocja spójnego podejścia do regulacji sektora kolejowego na poziomach ogólnoeuropejskim i państw członkowskich, rozwijanie i benchmarking praktyk regulacyjnych dla rynków przewozów pasażerskich i towarowych oraz rozwój wewnętrznego europejskiego rynku przewozów kolejowych przez wspieranie konkurencji i transparentności w sektorze oraz interesów pasażerów i przedsiębiorców. – Działania IRG-Rail nie ograniczają się jedynie do organizowania forum wymiany informacji. Od momentu utworzenia IRG-Rail aktywnie angażuje się w unijny proces legislacyjny przez bliską współpracę z Komisją Europejską i Parlamentem Europejskim. Tematyka spotkań grup roboczych IRG-Rail jest ściśle związana z aktualnymi inicjatywami legislacyjnymi Komisji Europejskiej – zapewnia Kucharek.

Spektrum problemów podejmowanych przez IRG-Rail jest bardzo zróżnicowane. Od kwestii dostępu do infrastruktury kolejowej, infrastruktury usługowej, kalkulacji stawek, monitorowania kolejowych korytarzy towarowych do procedur przetargowych przy umowach o świadczenie usług publicznych. Regularne spotkania cechujących się dużą autonomią grup roboczych i zwoływane dwa razy w roku posiedzenia plenarne stowarzyszenia pozwalają na rozwinięcie bardzo intensywnej współpracy i budowę wzajemnego zaufania. 

Zgodnie ze statutem stowarzyszenia prezes UTK będzie pełnił funkcję wiceprzewodniczącego IRG-Rail w 2015 r., a przewodniczącego w 2016 r. Wyboru dokonano jednogłośnie na plenarnym spotkaniu IRG-Rail w Luksemburgu w listopadzie.

Czy międzynarodowe stanowisko wpłynie na pracę prezesa w UTK? – Przyzwyczajamy się w Polsce do tego, że łączenie obowiązków krajowych z reprezentacją w organizacjach międzynarodowych jest korzystne i daje efekt synergii. Obowiązki w IRG–Rail pozwolą na przykład programować pracę UTK z większym wyprzedzeniem czy lepiej wykorzystać nasze doświadczenia w implementacji prawa unijnego – mówi rzeczniczka UTK.

Jak dodaje, urząd może też mieć więcej atutów podczas negocjacji z podmiotami jeszcze nieobecnymi na polskim rynku, podczas konstrukcji jednolitego rynku europejskiego, projektowania szlaków tranzytowych itp. – Zapewne pracownicy UTK otrzymają też nowe impulsy poszarzające obszar działania w zakresie regulacji – przewiduje.

Wśród konkretnych wyzwań dla IRG-Rail w najbliższych latach Krzysztof Dyl wskazuje sprawne wdrażanie czwartego pakietu kolejowego oraz przygotowanie zespołu działań dla poprawy oferty i konkurencyjności kolei wobec transportu drogowego. Według niego, należy kontynuować dobrą współpracę z Komisją Europejską, promować potrzebę kontynuacji rekonstrukcji kolei w Polsce itp. Szacuje się, że wybór do władz IRG–Rail, przy wsparciu pracowników UTK na dotychczasowym poziomie zwiększy obciążenie czasowe prezesa UTK o kilkadziesiąt godzin rocznie.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Krzysztof Dyl nowym wiceprezesem UTK

Kadry

Krzysztof Dyl nowym wiceprezesem UTK

Ministerstwo Infrastruktury, 17 stycznia 2010 17 stycznia 2011

Dyl: Rynek kolejowy nie jest w pełni konkurencyjny

Biznes

Dyl: Rynek kolejowy nie jest w pełni konkurencyjny

wś, Rynek Kolejowy, 20 stycznia 2011 20 stycznia 2011

Dyl: Bezpieczeństwo na kolei się poprawia

Pasażer

Dyl: Bezpieczeństwo na kolei się poprawia

Rynek Kolejowy 24 maja 2012

Krzysztof Dyl: Reagujemy na wszystkie skargi pasażerów

Infrastruktura

Krzysztof Dyl: Reagujemy na wszystkie skargi pasażerów

ms, Rynek-Kolejowy.pl 25 marca 2015

Prezes UTK: Kolej staje się bliższa niepełnosprawnym

Infrastruktura

Prezes UTK: Kolej staje się bliższa niepełnosprawnym

rozmawiał Michał Szymajda, Rynek-Kolejowy.pl 30 kwietnia 2015

Zobacz również:

Krzysztof Dyl nowym wiceprezesem UTK

Kadry

Krzysztof Dyl nowym wiceprezesem UTK

Ministerstwo Infrastruktury, 17 stycznia 2010 17 stycznia 2011

Dyl: Rynek kolejowy nie jest w pełni konkurencyjny

Biznes

Dyl: Rynek kolejowy nie jest w pełni konkurencyjny

wś, Rynek Kolejowy, 20 stycznia 2011 20 stycznia 2011

Dyl: Bezpieczeństwo na kolei się poprawia

Pasażer

Dyl: Bezpieczeństwo na kolei się poprawia

Rynek Kolejowy 24 maja 2012

Krzysztof Dyl: Reagujemy na wszystkie skargi pasażerów

Infrastruktura

Krzysztof Dyl: Reagujemy na wszystkie skargi pasażerów

ms, Rynek-Kolejowy.pl 25 marca 2015

Prezes UTK: Kolej staje się bliższa niepełnosprawnym

Infrastruktura

Prezes UTK: Kolej staje się bliższa niepełnosprawnym

rozmawiał Michał Szymajda, Rynek-Kolejowy.pl 30 kwietnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5