– To, że liczba skarg pasażerów spływających do UTK z roku na rok wzrasta, jest potwierdzeniem faktu, że spora część podróżnych wie, czym zajmuje się UTK i zna zakres naszych kompetencji – mówi w rozmowie z portalem Rynek-Kolejowy.pl prezes Urzędu Transportu Kolejowego Krzysztof Dyl.
W ostatnich miesiącach docierało do mediów wiele niepokojących sygnałów, dotyczących łamania przepisów kolejowych, także przejeżdżania sygnału „stój”. Pojawia się pytanie o przyczyny coraz częstszych zdarzeń tego typu i o działania, które w kierunku zapobieżenia takim przypadkom podejmuje Urząd Transportu Kolejowego.
Przyczyn jest wiele, nie zawsze jest to wina kolei. W sierpniu 2014 roku powołaliśmy specjalny zespół do spraw bezpieczeństwa. Jego celem jest szybkie reagowanie na takie przypadki. Jeżeli zespół stwierdzi nieprawidłowości u podmiotu kolejowego, to strona odpowiedzialna za ich istnienie zapraszana jest do Urzędu na rozmowę. Podczas rozmowy w pierwszej kolejności pytamy o przyczyny zaistniałego incydentu, następnie o środki zaradcze, jakie podmiot zamierza podjąć dla zapobieżenia podobnym incydentom w przyszłości. Raport i wnioski z każdego spotkania są dostępne na naszych stronach internetowych.
Jak wiele takich spotkań odbyło się dotychczas?
Do początku marca tego roku odbyło się 12 spotkań zespołu, z czego 6 z podmiotami rynku kolejowego – zarówno z przewoźnikami, jak i z jednym z zarządców sieci kolejowej. Rezultaty tych spotkań również można znaleźć na stronach UTK.
Ostatnio dość głośno było o reakcji UTK na przepełniony podczas weekendów pociąg TLK Mazury. Kontrolerzy urzędu przejechali się pociągiem i w dwa dni po opublikowaniu raportu do składu dołączono wagony, które rozładowały tłok. To było działanie spowodowane skargami pasażerów. Dużo takich uwag dostajecie od klientów kolejowych spółek?
W 2013 r. otrzymaliśmy 1126 skarg, w 2014 r. – 1608, w 2015 – tylko do połowy marca – otrzymaliśmy ich 280. Reagujemy na wszystkie. Liczba ta z roku na rok wzrasta, jest to jednocześnie potwierdzenie faktu, że spora część pasażerów już wie, czym jest UTK i zna zakres naszych kompetencji, co nie było takie oczywiste przed kilku laty. Zależy nam na pełnym upowszechnieniu tej wiedzy wśród pasażerów kolei, dlatego różnymi sposobami informujemy podróżujących o ich prawach.
Pełny komentarz prezesa UTK dotyczący bezpieczeństwa na kolei w ostatnich miesiącach przeczytasz na portalu Monitor
