W 1930 r. Bułgarskie Koleje Państwowe złożyły zamówienie w Zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu na wykonanie 12 ciężkich tendrzaków górskich do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych na górzystej trasie Sofia – Pernik, gdzie wzniesienia dochodzą do 28 promili.
Zamawiający kontrahent dostarczył dokumentację techniczną wykonaną przez biuro konstrukcyjne berlińskiej fabryki Schwartzkopfa, gdzie koleje bułgarskie zamierzały kupić tego typu parowozy, ale z nich zrezygnowały. Zamówione tendrzaki typu 1F2h2t były największymi parowozami tego typu w Europie i bardzo rzadko spotykane na kolejach świata.
Duży kocioł z szerokim stojakiem półpromienistym i miedzianą skrzynią ogniową posiadał ruszta wstrząsalne uruchamiane serwomotorem lub ręcznie. Kocioł był wyposażony w przegrzewacz pary i dwie przepustnice, a do jego zasilania w wodę służyły: inżektor ssąco-tłoczący Friedmana i Metcalf-Friedmann na parę odlotową.
Dosyć duża dymnica kotła miała kanał spustowy do leszu wg wzorów amerykańskich, ostoję parowozu belkowa z odsprężynowaniem dolnym i z układem osi 1-6-2 po raz pierwszy zastosowanym w Europie, który mógł przechodzić najmniejsze łuki o promieniu R=170 m.
Parowóz miał aż cztery rodzaje hamulców, a mianowicie: ręczny śrubowy, ciśnieniowy na sprężone powietrze typu Knorra, próżniowy Hardy’ego oraz przeciwciśnieniowy Rigenbacha stosowany przy zjazdach z góry na długich spadkach.
Zakłady H. Cegielskiego dostarczyły parowozy do Bułgarii w 1931 r., a pierwszy próbny pociąg o masie 450 t na górzystej trasie z Sofii do Pernika prowadził sam król Bułgarii – car Borys III, i dlatego parowozy te otrzymały przydomek „królewskie parowozy”.
Strona odbierająca parowozy była z nich bardzo zadowolona, a wybrano na wykonawcę Zakłady H. Cegielskiego, gdyż polska cena była najniższa w porównaniu z innymi renomowanymi fabrykami na świecie.
,,Królewski parowóz” mógł prowadzić pociąg po torze poziomym o masie 2000 t z prędkością 45 km/h. Natomiast na wzniesienie 25 promili pociąg o masie 450 t z prędkością 22 km/h. Takie osiągi trakcyjne w zupełności zadowalały Bułgarskie Koleje Państwowe.
Parowozy zbudowane w Polsce pracowały jeszcze w Bułgarii przez 37 lat, a zostały wycofane z uwagi na przeprowadzenie elektryfikacji trudnych tras kolejowych w górach na terenie Bułgarii.
Dane techniczne parowozu 1F2h2t:
Szerokość toru 1435 mm
Układ osi 1-6-2
Średnica cylindrów 700mm
Skok tłoka 700mm
Średnica kół napędnych 1340mm
Średnica kół tłocznych 850mm
Rozstaw osi skrajnych 14500mm
Masa parowozu próżnego 111,7 t
Masa parowozu w stanie służbowym 149 t
Siła pociągowa 24600 kg
Prędkość konstrukcyjna 65 km/h
Najmniejszy promień łuku R=170m
Powierzchnia ogrzewalna kotła 224,07 m2
Powierzchnia przegrzewacza pary 83,91 m2
Powierzchnia rusztu 4,87 m2
Zapas wody 18 m3
Zapas węgla 10 t