Partnerzy serwisu:
Tabor

Królewski parowóz

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Data publikacji:
26-12-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy 11/2013

Podziel się ze znajomymi:

TABOR
Królewski parowóz
W 1930 r. Bułgarskie Koleje Państwowe złożyły zamówienie w Zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu na wykonanie 12 ciężkich tendrzaków górskich do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych na górzystej trasie Sofia – Pernik, gdzie wzniesienia dochodzą do 28 promili.

Zamawiający kontrahent dostarczył dokumentację techniczną wykonaną przez biuro konstrukcyjne berlińskiej fabryki Schwartzkopfa, gdzie koleje bułgarskie zamierzały kupić tego typu parowozy, ale z nich zrezygnowały. Zamówione tendrzaki typu 1F2h2t były największymi parowozami tego typu w Europie i bardzo rzadko spotykane na kolejach świata.

Duży kocioł z szerokim stojakiem półpromienistym i miedzianą skrzynią ogniową posiadał ruszta wstrząsalne uruchamiane serwomotorem lub ręcznie. Kocioł był wyposażony w przegrzewacz pary i dwie przepustnice, a do jego zasilania w wodę służyły: inżektor ssąco-tłoczący Friedmana i Metcalf-Friedmann na parę odlotową.

Dosyć duża dymnica kotła miała kanał spustowy do leszu wg wzorów amerykańskich, ostoję parowozu belkowa z odsprężynowaniem dolnym i z układem osi 1-6-2 po raz pierwszy zastosowanym w Europie, który mógł przechodzić najmniejsze łuki o promieniu R=170 m.

Parowóz miał aż cztery rodzaje hamulców, a mianowicie: ręczny śrubowy, ciśnieniowy na sprężone powietrze typu Knorra, próżniowy Hardy’ego oraz przeciwciśnieniowy Rigenbacha stosowany przy zjazdach z góry na długich spadkach.

Zakłady H. Cegielskiego dostarczyły parowozy do Bułgarii w 1931 r., a pierwszy próbny pociąg o masie 450 t na górzystej trasie z Sofii do Pernika prowadził sam król Bułgarii – car Borys III, i dlatego parowozy te otrzymały przydomek „królewskie parowozy”.

Strona odbierająca parowozy była z nich bardzo zadowolona, a wybrano na wykonawcę Zakłady H. Cegielskiego, gdyż polska cena była najniższa w porównaniu z innymi renomowanymi fabrykami na świecie.

,,Królewski parowóz” mógł prowadzić pociąg po torze poziomym o masie 2000 t z prędkością 45 km/h. Natomiast na wzniesienie 25 promili pociąg o masie 450 t z prędkością 22 km/h. Takie osiągi trakcyjne w zupełności zadowalały Bułgarskie Koleje Państwowe.

Parowozy zbudowane w Polsce pracowały jeszcze w Bułgarii przez 37 lat, a zostały wycofane z uwagi na przeprowadzenie elektryfikacji trudnych tras kolejowych w górach na terenie Bułgarii.

Dane techniczne parowozu 1F2h2t:

Szerokość toru 1435 mm
Układ osi 1-6-2
Średnica cylindrów 700mm
Skok tłoka 700mm
Średnica kół napędnych 1340mm
Średnica kół tłocznych 850mm
Rozstaw osi skrajnych 14500mm
Masa parowozu próżnego 111,7 t
Masa parowozu w stanie służbowym 149 t
Siła pociągowa 24600 kg
Prędkość konstrukcyjna 65 km/h
Najmniejszy promień łuku R=170m
Powierzchnia ogrzewalna kotła 224,07 m2
Powierzchnia przegrzewacza pary 83,91 m2
Powierzchnia rusztu 4,87 m2
Zapas wody 18 m3
Zapas węgla 10 t

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czeski pociąg prowadzony parowozem wjedzie do Polski

Infrastruktura

Czeski pociąg prowadzony parowozem wjedzie do Polski

Michał Szymajda 23 października 2021

Auto osobowe wjechało pod pociąg prowadzony parowozem

Tabor i technika

Weekend pod parą... Kolei Śląskich

Tabor i technika

Weekend pod parą... Kolei Śląskich

inf. pras 09 października 2020

Zobacz również:

Czeski pociąg prowadzony parowozem wjedzie do Polski

Infrastruktura

Czeski pociąg prowadzony parowozem wjedzie do Polski

Michał Szymajda 23 października 2021

Auto osobowe wjechało pod pociąg prowadzony parowozem

Tabor i technika

Weekend pod parą... Kolei Śląskich

Tabor i technika

Weekend pod parą... Kolei Śląskich

inf. pras 09 października 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5