NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Kraków: Co dalej z zabytkowym wiaduktem?

| Roman Czubiński 15.01.2020 4,3k

Kraków: Co dalej z zabytkowym wiaduktem?
fot. PKP PLK (archiwum)
Stan wiaduktu na krakowskich Grzegórzkach jest na tyle zły, że wykonawca przebudowy zaproponował jego wyburzenie i postawienie od nowa – pisze krakowska „Gazeta Wyborcza”. Takie rozwiązanie wyklucza jednak wojewódzka konserwator zabytków. Nie wiadomo, kiedy zakończy się wobec tego rozbudowa miejskiego odcinka magistrali E30.
Zabytkowy wiadukt jest jednym z najstarszych tego typu obiektów w Polsce. Został oddany do użytku w roku 1863, początkowo jako most nad starym korytem Wisły. Jak informowaliśmy w ubiegłym roku, obecny remont i rozbudowa wiaduktu mają na celu ułożenie drugiej pary torów na szlaku Kraków Główny – Kraków Płaszów. Aby usunąć barierę przestrzenną rozdzielającą zabudowę miejską, doprowadzające ruch na obiekt nasypy mają zostać zastąpione estakadami. Nieopodal powstanie także nowy przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki.

Ruch pociągów po nowej infrastrukturze miał być możliwy już pod koniec 2019 r. We wrześniu okazało się jednak, że stan techniczny wiaduktu jest gorszy, niż zakładano. Wykonawca w porozumieniu z PKP PLK uznał, że stan budowli uniemożliwia dotrzymanie założonego harmonogramu. W efekcie – jak podaje krakowska „Wyborcza” – 7 stycznia Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego zarządził wstrzymanie robót prowadzonych na wiadukcie.

Trwa przygotowywanie nowej koncepcji remontu. Wykonawca zaproponował wyburzenie wiaduktu i wybudowanie jego wiernej repliki. Zgody nie wyraziła jednak wojewódzka konserwator zabytków. Twierdzi ona w dodatku, że winę za doprowadzenie konstrukcji do obecnego stanu ponosi sama firma wykonująca prace budowlane, która niewystarczająco starannie zabezpieczyła wiadukt przed działaniem deszczu i mrozu. Według cytowanego przez „Wyborczą” Piotra Hamarnika z PKP PLK kolejny projekt zostanie przekazany WKZ jeszcze w tym miesiącu.

Tymczasem do zagospodarowania terenu pod estakadami przymierzają się władze Krakowa. Magistrat chce podpisać w tym celu z PKP PLK i PKP SA umowę w sprawie wieczystego użytkowania gruntów. Zarządca infrastruktury ze swej strony nie chce zgodzić się na sprzedaż terenu i zastrzega, że ewentualne zagospodarowanie nie może zamknąć prześwitu estakad.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Kraków (1278)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Kraków (1278)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5