Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

KPO. Zamiast 500 km będzie minimum 800 km zmodernizowanych linii kolejowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Autor:

ep.

Data publikacji:
27-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
KPO. Zamiast 500 km będzie minimum 800 km zmodernizowanych linii kolejowych
fot. Włodzimierz Włoch/PKP PLK
W ramach KPO Polska zmodernizuje minimum 800 km linii kolejowych. Początkowo miało to być 500 km. Inwestycje zostaną zrealizowane za tę samą kwotę, która była planowana pierwotnie, tj. 10,7 mld zł – zapowiedzieli na wspólnej konferencji wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko oraz Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej.

W minionym tygodniu odbyła się kolejna runda negocjacji z Komisją Europejską dotycząca KPO – poinformował wiceminister funduszy i polityki regionalnej. – Zakomunikowaliśmy gotowość do realizacji większej liczby inwestycji na kolei. Zamiast 500 km przewidzianych do modernizacji, rewitalizacji lub budowy, zbudujemy co najmniej 800 km za te same pieniądze – powiedział podczas konferencji w Warszawie Jan Szyszko nazywając tę zmianę "kolejowym 800+". Celem jest zwiększenie efektu w postaci skrócenia podróży i poprawy jakości podróżowania koleją. 

Na taką zmianę jest już zgoda Komisji Europejskiej, choć formalnie zmiana zostanie zapisana w dużej rewizji KPO planowanej w kolejnych miesiącach. 

W ramach zmienionego planu zrealizowane mają być prace, które poprawią standard podróży koleją zarówno na głównych osiach, jak i na liniach regionalnych. 

Jak tłumaczył Piotr Malepszak, w ramach rewizji, która zakończy się zwiększeniem wskaźnika do 800 km chodziło o znalezienie na sieci takich miejsc, gdzie nadal parametry są niskie i wymagają dostosowania do obecnych wymogów. To przede wszystkim tam zostaną zrealizowane dodatkowe działania. Wiceminister podał przykład linii z Warszawy przez Koluszki, Częstochowę do Katowic, czy trasy regionalnej z Suchej Beskidzkiej do Żywca, gdzie w wyniku planowanej w ramach KPO modernizacji czas przejazdu skróci się z 75 do 32 minut. Z KPO po rewizji skorzystać ma także magistrala nadodrzańska.

Efekty dla pasażera zostaną w ten sposób uzyskane w krótkiej perspektywie, tj. do sierpnia 2026 roku – przekonywał wiceminister. Jak mówił, celem są szybkie efekty możliwe do uzyskania w krótkim czasie, dające impuls i zachętę do korzystania z kolei.

Skąd pieniądze? 

Realizacja większego zakresu będzie możliwa dzięki optymalizacji zadań planowanych wcześniej. – W pierwotnych założeniach część zakresu inwestycji była bardzo duża i niemożliwa do realizacji w tym terminie, który jest graniczny. Zdecydowaliśmy, że te bardzo duże inwestycje będą realizowane z innych środków – tłumaczył Piotr Malepszak. W ten sposób cześć środków zostanie przesunięta na  działania.

– To są takie przykłady, gdzie pociąg na 30 kilometrach ważnej linii jedzie z prędkością 50km/h i to trwa 40 minut. I te 30 km zamieniamy na prędkość 120 km/h, żeby zamiast 40 min przejechać ten dystans w 15 minut – podał przykład Piotr Malepszak. - Patrzymy na linię pod kątem jej przeznaczenia, patrzymy jacy przewoźnicy tam operują, jakimi pociągami i jeśli mamy wąskie gardła, to w pierwszej kolejności pozbywamy się takich wąskich gardeł, elementów z niskim prędkościami, żeby prędkości wyrównywać – mówił.

– Nie doprowadzamy inwestycji do standardów, które nakładają na nas biurokratyczne wymogi, ale które nie mają sensu w praktyce - dodał wiceminister Jan Szyszko. Działania mają być realizowane tam, gdzie można „zaoszczędzić miliony”, a jednocześnie skrócić czas podróży. – Dzięki temu Nadodrzanka będzie realizowana teraz, a nie za 10 lat – powiedział Jan Szyszko.

Nowe standardy realizacji

Realizacji zadań z KPO ma towarzyszyć nowe podejście do inwestycji ze strony PKP PLK. Nacisk ma być położony na czas realizacji, mechanizację prac i minimalizację utrudnień dla pasażera. – Chodzi o to, żeby modernizacja na 10-kilometrowym odcinku zamiast roku trwała dwa miesiące – mówił wiceminister odpowiedzialny za kolej.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

Polska otrzymała 5,1 mld euro od EBI

Infrastruktura

Polska otrzymała 5,1 mld euro od EBI

inf. pras. 26 marca 2024

PFR: Rozwój Polski zależy od pieniędzy z KPO

Prawo i polityka

PFR: Rozwój Polski zależy od pieniędzy z KPO

Grzegorz Rekiel 07 lutego 2023

Nie mamy czym zastąpić środków z KPO. Czas zakończyć spory

Prawo i polityka

Zobacz również:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

Polska otrzymała 5,1 mld euro od EBI

Infrastruktura

Polska otrzymała 5,1 mld euro od EBI

inf. pras. 26 marca 2024

PFR: Rozwój Polski zależy od pieniędzy z KPO

Prawo i polityka

PFR: Rozwój Polski zależy od pieniędzy z KPO

Grzegorz Rekiel 07 lutego 2023

Nie mamy czym zastąpić środków z KPO. Czas zakończyć spory

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij