NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Koronawirus. Czy na kolei zabraknie pracowników z powodu opieki nad dziećmi?

| Witold Urbanowicz 17.03.2020 5,8k

Koronawirus. Czy na kolei zabraknie pracowników z powodu opieki nad dziećmi?
fot. Michał Szymajda
Przez co najmniej dziesięć najbliższych dni zamknięte będą przedszkola i szkoły. Na mocy specustawy ws. walki z koronawirusem pracownikom posiadającym dzieci do ukończenia ósmego roku życia przysługuje dodatkowy zasiłek opiekuńczy w wymiarze 14 dni. Zarządca infrastruktury kolejowej i największy przewoźnik kolejowy zapewniają, że są przygotowani na taką sytuację i przerw w ruchu z tego powodu nie będzie.
Szkoły są zamknięte formalnie od dzisiaj (16 marca) do 25 marca włącznie. Zajęcia nie odbywały się jednak już w czwartek i piątek zeszłego tygodnia. Placówki świadczyły jedynie działalność opiekuńczą. Łącznie zajęć nie będzie mieć ok. 4,58 mln uczniów szkół i 1,41 mln przedszkolaków.

W związku z nieprzewidzianym zamknięciem szkół pracownikom przysługuje prawo do zwolnienia od wykonywania pracy z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem do ukończenia 8. roku życia. Dodatkowy zasiłek opiekuńczy – przewidziany w specustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 – wynosi 14 dni. Co ważne, okres wypłaty dodatkowego zasiłku opiekuńczego (14 dni) nie jest wliczany do ogólnego limitu 60 dni, które przysługują na opiekę nad chorym dzieckiem do lat 14.

W tej sytuacji pojawiają się pytania o to, czy nie zabraknie pracowników. – Liczba pracowników z uprawnieniami do opieki nad dziećmi nie powinna wpływać na funkcjonowanie spółki. PKP Polskie Linie Kolejowe na bieżąco dostosowują się do sytuacji tak, aby utrzymać ruch kolejowy i zapewnić bezpieczne podróżowanie pasażerów – zapewnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. Jak zaznacza, spółka już w lutym przygotowała wytyczne postępowania w sytuacji zagrożenia koronawirusem. – PLK na bieżąco współpracują z obsługą pociągów. Podejmowane są decyzje w zależności od sytuacji na kolejach sąsiednich. Realizowane są aktualne zalecenia Głównego Inspektora Sanitarnego – mówi rzecznik.

Na zmieniającą się sytuację, w tym dostępność pracowników, przygotowuje się też spółka PKP Intercity. – W PKP Intercity pracuje specjalnie powołany przez Zarząd zespół, w ramach którego kompetencji jest bieżące opracowywanie planów i możliwych scenariuszy pozwalających na zachowanie podstawowej i ciągłej działalności spółki, tj. realizacji kolejowych przewozów dalekobieżnych – mówi Katarzyna Grzduk, rzecznik prasowy PKP Intercity.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5