28 kwietnia we Włoszech rozpoczęła się era konkurencji w Kolejach Dużych Prędkości. Tego dnia na trasie Mediolan - Neapol pojawił się pierwszy pociąg prywatnego przewoźnika NTV, konkurującego z państwową Trenitalią.
- To był ważny dzień dla nas i myślę, że dla całego kraju, ponieważ po raz pierwszy w Europie, podróżni mają wybór. Jesteśmy zadowoleni z reakcji pasażerów - powiedział Giuseppe Sciarrone, dyrektor zarządzający NTV pozytywnie ocenił pierwszy dzień kursów na linii Mediolan-Neapol. - To był dopiero pierwszy dzień. Będziemy dążyć do dalszej poprawy jakości naszych usług - stwierdził. Przewoźnik zainwestował w biznes około miliarda euro.
Na początek NTV uruchomiło tylko dwie pary pociągów dziennie. Najtańsze bilety na odcinek Mediolan - Neapol kosztują od 97 euro na najbliższe dni do 55 euro przy zakupie z dwutygodniowym wyprzedzeniem. Bilety w klasie club kosztują od 135 do 155 euro, zależnie od dnia. Przewoźnik oferuje takie promocje jak: tańsze bilety na poszczególne odcinki (Florencja - Rzym za 20 euro, Mediolan - Rzym za 30 euro), oraz bilety rodzinne, zniżki dla dzieci i zniżki w programie lojalnościowym.
Do końca roku liczba pociągów ma się stopniowo zwiększać w miarę jak flotę przewoźnika uzupełnią kolejne pociągi. W sumie będzie ich 25 - wszystkie to najnowocześniejsze składy AGV firmy Alstom, które zostały nazwane "Italo" po głosowaniu na stronie internetowej NTV. Przewoźnik zapowiada, że już 12 maja dostępnych będzie 5 par pociągów na trasie Mediolan - Neapol. Natomiast 26 czerwca pierwsze pociągi pojadą przedłużoną trasą z Neapolu do Salerno (trzy pary pociągów dziennie). Tego samego dnia przewoźnik uruchomi pierwszy pociąg Rzym - Mediolan bez przystanków pośrednich. Natomiast pod koniec października ruszą przewozy z Salerno przez Neapol, Rzym i Padwę do Wenecji. Sieć domknie uruchomienie przewozów do Turynu 8 grudnia. W pełnej siatce połączeń najwięcej pociągów dziennie - 20, będzie na odcinku Bolonia - Florencja. Czas podróży z Mediolanu do Rzymu wyniesie 3 h 27 minut z postojami w Bolonii i Florencji, a 2h 57 minut bez przystanków. 10 pociągów dziennie obsłuży połączenie Rzym - Neapol. Czas jazdy to 70 minut.
Już 13 grudnia odbyła się specjalna prezentacja wnętrza pociągu. Wśród udogodnień dla pasażerów na pokładach AGV Alstomu znalazł się między innymi darmowy internet o połączeniu kombinowanym Wi-fi/UMTS/satelitarnym o dużej przepustowości oraz telewizja, którą pasażerowie mogą oglądać zarówno na ekranach pod sufitem w wagonie kinowym (dźwięk zapewnią pasażerom słuchawki), jak i prywatnych ekranach dotykowych pozwalających również na obsługę menu usług pociągu. Filmy są dostępne na laptopach pasażerów w sieci lokalnej. W wagonie kinowym mają być nawet wyświetlane premiery filmowe.
Co interesujące, Codacons, włoskie stowarzyszenie na rzecz ochrony środowiska i praw użytkowników i konsumentów, stwierdziło, że pierwszego dnia kursowania pociągów podróżnym nie pozwalano chodzić po pociągu. NTV ostro zaprzeczyło temu oświadczeniu twierdząc, że wprawdzie pasażerowie powinni szanować prywatność innych osób i przebywać w swoich wagonach, jednak w pierwszych dniach obsługa pociągu oprowadzała ciekawskich po AGV. NTV przyznało też, że na pokładzie zdarzyła się krótkotrwała awaria Wi-Fi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.