We Wrocławiu zakończyła się konferencja marszałków z udziałem ministra transportu. - To było bicie piany - podsumował dla "Rynku Kolejowego" Patryk Wild. - Przeważyły partykularne interesy województw - przyznaje Witold Stępień.
"Połączenia kolejowe jako czynnik integracji gospodarczej" - taki tytuł nosiła zorganizowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego i Koleje Dolnośląskie konferencja, która odbyła się dziś, 8 lutego we Wrocławiu.
Marszałkowi Rafałowi Jurkowlańcowi udało się zebrać w jednej sali wiele bardzo ważnych osobistości. Oprócz niego samego obecni byli marszałkowie: Adam Struzik z Mazowsza i Witold Stępień z Łodzi, oraz wicemarszałkowie: Tomasz Kostuś z Opolszczyzny, Wojciech Jankowiak z Wielkopolski, Roman Ciepela z Małopolski i Mariusz Kleszczewski ze Śląska. Przybyli zaproszeni: minister transportu Sławomir Nowak, wiceminister ds. kolei Andrzej Massel, prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański, prezes Przewozów Regionalnych Małgorzata Kuczewska-Łaska, czy dyrektor Instytutu Kolejnictwa Andrzej Żurkowski.
Na specjalnej konferencji prasowej zwołanej po konferencji marszałków w dobrym humorze był Rafał Jurkowlaniec - Zorganizowaliśmy konferencję z udziałem marszałków połowy Polski i wszyscy mówili, że Kolej Dużych Prędkości o nie luksus, a konieczność. Otrzymaliśmy też jasną deklarację, że w 2014 roku do Warszawy dojedziemy z Wrocławia w 3,5 godziny - obwieścił.
- Głos ministerstwa nie jest w żadnej sprzeczności z głosami samorządów - dodał minister Nowak i te słowa są chyba najlepszym dowodem na to, że nadzieje części sali, że marszałkowie przedstawią wspólny front dla przyspieszenia prac nad Koleją Dużych Prędkości były płonne. - Przeważyły partykularne interesy województw - przyznaje marszałek Witold Stępień.
Właściwie każdy z marszałków mówił trochę o czym innym, czego nie omieszkał wytknąć obecny na sali radny sejmiku dolnośląskiego Patryk Wild - To było bicie piany. Dziwię się też marszałkowi Jurkowlańcowi, że nie przedstawił żadnej własnej koncepcji, czy stanowiska przy takiej okazji - mówił Wild dodając, że na sali nie było miejsca na dyskusję. Wspólnie z senatorem Obremskim chcieli zapytać o ich autorski pomysł budowy nowego połączenia Wrocław - Warszawa, jednak nie zostali wysłuchani. - Może wspólnego stanowiska nie było, ale ja się cieszę, że poznaliśmy plany ministerstwa dotyczące następnej perspektywy unijnej. Musimy znać te plany, żeby wspólnie zabiegać o środki na modernizację infrastruktury kolejowej - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Tomasz Kostuś.
W ciągu najbliższych dni "Rynek Kolejowy" przedstawi obszerne wypowiedzi marszałków i wicemarszałków województw oraz ministra transportu. Serdecznie zapraszamy.