NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Koncesjonariusz bankrutuje. Co dalej z KDP Hiszpania – Francja?

| Łukasz Kuś 10.05.2016 271

Koncesjonariusz bankrutuje. Co dalej z KDP Hiszpania – Francja?
fot. Jordi Verdugo CC BY-SA 2.0
Rząd Hiszpanii zapewnia, że zagwarantuje ciągłość połączeń pasażerskich na linii dużych prędkości łączącej Barcelonę z Francją po bankructwie koncesjonariusza.
Odcinek linii szybkiej kolei z Figueres do Perpignan liczy 44,3 km i łączy Barcelonę z siecią KDP we Francji, którą można dojechać do Paryża i Marsylii. Odcinek ten wybudowano w modelu koncesyjnym. Do tego celu powołana została spółka TP Ferro, którą utworzyły przedsiębiorstwa budowlane ACS-Dragados i Eiffage.

Mniejsze zainteresowanie przewoźników

TP Ferro po wybudowaniu linii miało czerpać zyski z opłat za wykorzystanie infrastruktury przez przewoźników. Z infrastruktury tej korzystają obecnie koleje hiszpańskie Renfe, francuskie SNCF oraz przewoźnicy towarowi.

Po uruchomieniu odcinka okazało się, że wykorzystywany jest znacznie poniżej jej możliwości eksploatacyjnych, co spowodowało, że spółka TP Ferro popadła w kłopoty finansowe i ogłosiła bankructwo we wrześniu 2015 r. Obecnie firma negocjuje umowę z kredytodawcami nt. restrukturyzacji długów. Ostateczny termin na zawarcie porozumienia mija 30 czerwca – informuje Railjournal.

Jedyne normalnotorowe połączenie

Jeśli TP Ferro nie zawrze umowy do tego czasu, to może zostać postawione w stan likwidacji, co spowoduje zawieszenie połączeń kolejowych na zarządzanej przez nią linii KDP w przypadku gdyby rządy Francji i Hiszpanii nie przejęli odpowiedzialności za koncesję. Linia ma kluczowe znaczenie dla obu krajów, gdyż jest to jedyne połączenie normalnotorowe pomiędzy nimi.

Rząd Hiszpanii zapowiada, że nie chce ratować spółki TP Ferro, ale jest zainteresowany znalezieniem rozwiązania, które pozwoli utrzymać ruch na linii Figueres – Perpignan. Kłopoty koncesjonariusza spowodowały ostry kryzys polityczny w Hiszpanii tuż przed przedterminowymi wyborami, które odbędą się w tym roku.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Hiszpania (175)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Hiszpania (175)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5