Nagły atak zimy i kolejne, coraz bardziej nerwowe wypowiedzi rzeczników, dyrektorów i ministrów po raz kolejny udowodniły, że w branży kolejowej tylko dwie rzeczy są pewne – podatki i kryzys. Przy czym nie chodzi tu o kryzys finansowy, ale wydarzenia ściśle związane ze sposobem, w jaki komunikuje się firma lub instytucja.
Kosztowne konsekwencje
Skutki mogą być poważne – szkody na wizerunku powodują nieraz gorsze konsekwencje niż zdarzenie, które je spowodowało – anomalie klimatyczne, awaria, wypadek czy wada produktu. Medialne skutki kryzysu mogą oznaczać nie tylko negatywne komentarze w mediach czy serię obraźliwych i prześmiewczych wpisów w mediach społecznościowych oraz w internecie, ale również, a może przede wszystkim spadek wartości firmy, wycofanie produktu, a niejedną osobę - utratę stanowiska.
- Budowany mozolnie, latami wizerunek, z dnia na dzień może lec w gruzach – mówi Michał Kudła, ekspert ZDG TOR. Doświadczone zachodnie korporacje oraz instytucje są jednak doskonale przygotowane na każde, nawet najmniej spodziewane zdarzenie, a procedury komunikacji są regularnie ćwiczone na szczeblu zarządów, które już dawno przekonały się, że najlepszym lekarstwem na kryzys jest przygotowanie do niego.
Sorry, mamy taką komunikację
Pytanie czy podobne standardy obowiązują w polskich firmach i instytucjach? Niedawna wypowiedź pani wicepremier, Elżbiety Bieńkowskiej „sorry, mamy taki klimat” świadczy, że niestety nie w administracji centralnej. Atak zimy, tym razem wyjątkowo późny, można było przewidzieć, a odpowiedzi na podchwytliwe pytania mediów – przećwiczyć. Pozostaje pytanie czy późniejsza wypowiedź pani wicepremier, że nie będzie mówiła gładkich słów, przygotowanych przez PR-owców sprawdzi się na dłuższą metę jako założenie komunikacji kryzysowej?
Jakie jest najlepsze lekarstwo na kryzys?
Zazwyczaj przysłowiowe gaszenie komunikacyjnego „pożaru” powinno być ostatnim etapem zarządzania kryzysowego, a najlepszym lekarstwem jest przygotowanie do kryzysu – dodaje Michał Kudła. Na szczęście, coraz więcej firm, a także instytucji w Polsce jest przygotowanych na negatywne scenariusze – nie tylko pod kątem zarządzania bezpieczeństwem, ale również zarządzania informacją.
Wychodząc naprzeciw tym trendom ZDG TOR przygotowuje seminarium dla firm z branży kolejowej „Jak komunikować się w kryzysie”, podczas którego eksperci rynku, praktycy, dziennikarze i gość z zagranicy podzielą się wiedzą, doświadczeniem i poprowadzą warsztaty komunikacji kryzysowej.
Jak zapobiegać komunikacyjnym wpadkom? Co zrobić, żeby w krytycznej sytuacji uniknąć negatywnych komentarzy w mediach? Jak przygotować się do komunikacji kryzysowej? W jaki sposób ochronić wizerunek, przychody i wartość firmy przed kryzysem? Jak w obliczu kryzysu budować wizerunek sprawnej instytucji? Czy można odpowiedzieć na kryzys w mediach społecznościowych?
Program seminarium, przygotowany przez praktyków w obszarze komunikacji jest odpowiedzią na kryzysy komunikacyjne, z którymi spotyka się większość spółek oraz instytucji w branży kolejowej. Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom wiedzy i umiejętności w zakresie przygotowania do sytuacji kryzysowych, a także wymiana doświadczeń pomiędzy uczestnikami seminarium.
Więcej na temat seminarium - program i warunki uczestnictwa: tutaj.