Niedawno "Rynek Kolejowy" informował, że elektryczny zespół dla województwa podkarpackiego będzie oferował pasażerom wysoki komfort. Taką samą specyfikację będą miały pojazdy dla Południowej Grupy Zakupowej. Przetarg na wybór dostawcy już wkrótce.
Jak już informowaliśmy, w nowym składzie dla województwa podkarpackiego fotele mają być ergonomiczne, o grubości siedziska równej 15 centymetrów, z zagłówkiem (profilowanym otaczającym głowę z boku) wykończonym obiciem skórzanym. Podłokietniki od strony zewnętrznej oraz pomiędzy siedzeniami też będą wykończone skórą naturalną, w kolorze zagłówka.
Każda para foteli musi być wyposażona w 1 bezpieczne gniazdo (bezklapkowe) 230V do podłączenia np. notebooka lub zasilacza telefonu komórkowego. W siedzeniu przed każdym pasażerem będzie składany stolik i siatka na gazety. W pociągu znajdzie się jedna toaleta (w środkowym członie) z elektryczną suszarką do rąk i kranem z fotokomórką. W takim pojeździe nie może również zabraknąć bezprzewodowego dostępu do internetu przez wi–fi dla pasażerów. Więcej o specyfikacji można przeczytaj tutaj.
Polski bus już to ma
Skąd pomysł na zamówienie tak luksusowego pojazdu? – Te „luksusy” – jak Pan to nazywa – to powinien być standard, który już jest dostępny np. w autobusach „Polski Bus”. Dostęp do internetu, gniazdko przy fotelach podróżnych, klimatyzacja – to konieczne dziś wyposażenie pojazdów szynowych, jeśli mają one skutecznie konkurować o klientów z przewoźnikami drogowymi - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Wiesław Bek,
rzecznik prasowy marszałka województwa podkarpackiego.
W specyfikacji zamówienia zastanawiające jest wielokrotne użycie np. formy "w każdy ezt", która sugeruje wykorzystanie elementów lub całego SIWZ z innego zamówienia. Takiego jednak na polskim rynku dotąd nie było. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", na Podkarpaciu korzystano ze specyfikacji opracowywanego zamówienia na tabor dla Południowej Grupy Zakupowej.
Na południe będzie jeszcze 19 wygodnych pociągów
Nabyte w ramach projektu pojazdy zostaną udostępnione przewoźnikom przez województwa na podstawie zawartych umów dzierżawy. W dokumentacji w przetargu na studium wykonalności trasy po których będą kursowały nowe pociągu to:
-
Tarnów – Kraków – Katowice – Rybnik,
-
Kraków – Tarnów – Rzeszów,
-
Kraków – Kielce – Skarżysko Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski,
-
Częstochowa – Kielce – Skarżysko Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski,
-
Katowice – Sędziszów – Kielce – Skarżysko Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski
Projekt finansowany jest w części z Funduszu Kolejowego i środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 – 2013, Priorytet VII „Transport przyjazny środowisku”, Działanie 7.1 „Rozwój transportu kolejowego”. Przetarg na dostawy ma zostać ogłoszony już wkrótce.
Czytaj też: