NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Kolejny kwartał prawnego zakazu uruchamiania połączeń na Białoruś

| Kasper Fiszer 03.02.2023 1,8k

Kolejny kwartał prawnego zakazu uruchamiania połączeń na Białoruś
fot. Kasper Fiszer
Rząd utrzymuje obowiązywanie prawnego zakazu uruchamiania połączeń pasażerskich na Białoruś. Przepisy raczej nie wpływają na działania polskich przewoźników kolejowych, bo ci i tak nie zamierzali wznawiać kursów. Napięta sytuacja pomiędzy RP a naszym wschodnim sąsiadem najprawdopodobniej będzie skutkować długotrwałą rezygnacją z utrzymywania przewozów pasażerskich.
Ostatni raz pociągi pasażerskie przekroczyły granicę polsko-białoruską niemal trzy lata temu – w marcu 2020 r. Tuż po wybuchu pandemii koronawirusa rząd wprowadził bowiem przepisy wstrzymujące obsługę połączeń kolejowych wykraczających poza strefę Schengen. O ile wkrótce potem regularne kursy wróciły na trasy do miast ukraińskich, ruch na Białoruś, a także tranzytowe połączenia do Rosji nigdy nie zostały przywrócone.

Jeszcze raz rząd wydłuża obowiązywanie specjalnych rozporządzeń

Po przejściu największych fal pandemii władze Polski przedłużały obowiązywanie zakazu uruchamiania połączeń pasażerskich w transporcie kolejowym pomiędzy RP a Republiką Białorusi co miesiąc. Podobnie stało się na przełomie 2022 i 2023 r., z tym że od razu zabroniono obsługi tras międzynarodowych na kwartał. – Przemieszczanie się pasażerów w transporcie kolejowym wykonywanym z przekroczeniem odcinka granicy z Białorusią zostało wstrzymane do 31 marca 2023 r. – potwierdza Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Nawet jeśli rozporządzenie dotyczące całego odcinka granicznego nie zostanie przedłużone o kolejne miesiące, w mocy pozostaje ważne do odwołania oddzielne rozporządzenie wyłączające z obsługi konkretne przejścia graniczne. – Zawieszony jest osobowy ruch na przejściach Kuźnica Białostocka – Grodno i Terespol – Brześć – informuje przedstawiciel MI. Przed likwidacją kursów kolej obsługiwała wyłącznie te dwa punkty graniczne. Połączenia z Czeremchy do Wysokolitowska zniknęły z rozkładu jazdy ok. dekadę wcześniej.

Nie ma planów wznawiania obsługi kursów

Najważniejszy polski przewoźnik realizujący przewozy międzynarodowe, PKP Intercity, uruchamia swoje kursy na zlecenie MI. Resort wskazuje zaś szereg problemów dotyczących ewentualnego wznowienia przewozów na Białoruś, które nie ograniczają się do obowiązujących przepisów prawa. Kłopotliwe miałyby być też konieczne rozmowy ze stroną białoruską dotyczące m.in. systemu sprzedaży biletów.

– Z uwagi na powyższe w obowiązującym rocznym rozkładzie jazdy ważnym do grudnia 2023 r. nie planujemy uruchamiania połączeń z Polski na Białoruś – wskazał Szymon Huptyś. Ponownego finansowania przewozów o charakterze regionalnym póki co nie bierze zaś pod uwagę samorząd województwa lubelskiego, który dawniej był organizatorem lokalnych połączeń Terespol – Brześć.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5