NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Kolejny krok ku rewitalizacji linii Żywiec – Sucha Beskidzka

| Dominik Lebda 04.03.2016 168

Kolejny krok ku rewitalizacji linii Żywiec – Sucha Beskidzka
Jeden z ostatnich kursów weekendowego pociągu Żywiec - Sucha Beskidzka na stacji Żywiec Sporysz. Grudzień 2015 r.Fot. DL
Wczoraj w Starostwie Powiatowym w Żywcu podpisano porozumienie dotyczące opracowania studium wykonalności dla rewitalizacji linii kolejowej Żywiec – Sucha Beskidzka. W ciągu około dwóch lat ma zostać przygotowany dokument niezbędny dla starań o realizację inwestycji.
Wczoraj (czwartek) zostało podpisane porozumienie na mocy którego PKP Polskie Linie Kolejowe mogą przystąpić do ogłoszenia przetargu na studium wykonalności rewitalizacji linii kolejowej z śląskiego Żywca do małopolskiej Suchej Beskidzkiej (linia kolejowa nr 97). Porozumienie zostało zawarte pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, samorządami lokalnymi, przez teren których przebiega linia oraz Stowarzyszeniem „Kolej Beskidzka”. Na spotkaniu obecni byli starości powiatu żywieckiego, burmistrzowie Żywca oraz Suchej Beskidzkiej, wójtowie gmin, przedstawiciele PKP PLK oraz licznie zebrani goście, w tym przedstawiciele urzędów marszałkowskich.

Wspólne przedsięwzięcie

Jak informuje Stowarzyszenie „Kolej Beskidzka”, uzgodnienia ostatecznego kształtu porozumienia i zasad jego współfinansowania trwały ponad 8 miesięcy a zostały zainicjowane spotkaniem przedstawicieli stowarzyszenia z zarządem PKP PLK w marcu 2015 r. Od tego czasu trwały uzgodnienia modelu finansowania dokumentu oraz udziału samorządów w pracach nad dokumentem. Samorządy lokalne będą partycypowały w kosztach jego opracowania a stowarzyszenie będzie koordynowało przyszłe prace.

Stowarzyszenie ma zaopiniować również dokumenty przetargowe oraz reprezentować samorządy w pracach komisji przetargowej powołanej przez PLK – Jest to bardzo ważny moment w działaniach stowarzyszenia na rzecz rewitalizacji linii. Zgodne pozyskanie do współpracy PKP PLK i samorządów sprawi, że projekt dotyczący rewitalizacji linii Żywiec – Sucha Beskidzka będzie gotowy do realizacji za około dwa lata, a przypomnijmy, że gotowość projektu do realizacji to jedno z głównych kryteriów naboru projektów do sfinansowania – powiedział Hubert Maślanka, prezes Stowarzyszenia „Kolej Beskidzka”.

– Przypomnijmy, że studium wykonalności jest najważniejszym dokumentem wymaganym przy inwestycjach współfinansowanych ze środków wspólnotowych, między innymi definiuje obszary, które wymagają wsparcia w celu osiągnięcia zakładanych wskaźników opłacalności inwestycji. Określa mocne strony przedsięwzięcia oraz ryzyka realizacyjne. Przypomnijmy, że już w maju 2015 r. PKP PLK ogłosiła procedurę przetargową dla uzyskania decyzji środowiskowej dla inwestycji dotyczącej rewitalizacji linii kolejowej nr 97 Żywiec – Sucha Beskidzka – tłumaczy Hubert Maślanka.

Rewitalizacja to nie wszystko

Strony zobowiązały się do odbywania cyklicznych roboczych spotkań dotyczących kierunków działań i ich koordynacji z urzędami marszałkowskimi w celu rozwoju linii. Informacje dotyczące wstępnego harmonogramu prac nad SW przekazał obecny na spotkaniu pełnomocnik PKP PLK Piotr Ziętek, dyrektor Projektu Biura Studiów Wykonalności.

– Stowarzyszenie od tego momentu ma być koordynatorem działań dotyczących pozyskania studium, niemniej swoje działania będzie intensyfikowało również na innych obszarach rozwoju linii nr 97, między innymi uzgadniania opracowywanych obecnie przez samorządy wojewódzkie oraz powiat żywiecki planów transportowych. SKB prowadzi obecnie rozmowy z urzędami marszałkowskimi dotyczące pozyskania z EFRR środków na realizację samej inwestycji, a kolejne spotkanie z Panem Marszałkiem Jackiem Krupą jest zapowiedziane na 14 marca br. – powiedział Hubert Maślanka.

Studencki pociąg

W grudniu 2015 roku zakończyły się kursy weekendowego studenckiego pociągu pomiędzy Żywcem a Suchą Beskidzką, zorganizowanego na zasadach komercyjnych przez Małopolski Oddział Przewozów Regionalnych i Stowarzyszenie Kolej Beskidzka. Pomimo fatalnego stanu infrastruktury i wydłużonego czasu przejazdu, pociąg cieszył się rosnącym zainteresowaniem m.in. dzięki kampaniom promocyjnym i atrakcyjnej cenie. O wydarzeniu pisaliśmy tutaj

Dalsze funkcjonowanie połączenia na zasadach komercyjnych nie było możliwe a województwo małopolskie odmówiło objęcia finansowaniem tego połączenia tłumacząc takie stanowisko niską frekwencją. – W dniach od 9 stycznia 2015 r. do 17 maja 2015 r. prowadzone było przez Przewozy Regionalne, badanie frekwencji. Na przestrzeni tego okresu najwyższa średnia wyniosła 45 osób! Była to średnia dobowa. Najniższa natomiast to 3 osoby. Dlatego też ze względu na to ZWM postanowił o nieutrzymywaniu tego połączenia. Zgadzam się, że transport publiczny nigdy nie będzie dochodowy, to znaczy zawsze będzie trzeba do niego dołożyć. Zdaje sobie również sprawę, że to na władzach samorządowych spoczywa obowiązek zorganizowania transportu. Lecz w tym wypadku, ta linia okazała się wyjątkowo nierentowna – tłumaczył wówczas na portalu społecznościowym Jacek Krupa, marszałek województwa małopolskiego.

– Uważamy, że to bardzo krzywdząca i nieodpowiedzialna decyzja, która nie jest zrozumiała z jednego prostego powodu, a mianowicie pociąg w relacji Żywiec - Sucha Beskidzka w ostatnim czasie woził porównywalne ilości pasażerów do tych notowanych na innych liniach w województwie małopolskim, które są objęte dotacjami. Takich pociągów się nie likwiduje. Liczymy, że być może urząd wyciągnie wnioski i od najbliższej korekty rozkładu jazdy znajdzie gdzieś ten jeden promil w całym budżecie przeznaczonym na dofinansowanie i naprawi swój błąd – podkreślił wówczas Hubert Maślanka.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Śląskie (717)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Śląskie (717)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5