Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego zdecydował się powierzyć Grupie Pesa, w ramach rozszerzenia zamówienia podstawowego, przegląd 5 swoich Elfów. Pojazdy wrócą do ruchu nieco przebudowane.
Przetarg na przeglądy poziomu P4 połączone z modernizacją 5 pierwszych EN76 Pesa i ZNTK Mińsk Mazowiecki wygrały w sierpniu ubiegłego roku. Zgodnie z umową elektryczne pociągi przeszły przeglądy i naprawy opisane w DSU, zostały też lekko przebudowane.
W ramach prac dodatkowych zamawiający oczekiwał m.in. wymiany tarcz hamulcowych na tarcze dzielone, gruntowny przegląd sieci LAN i routerów brzegowych w warstwie sprzętowej i programowej, naprawy automatów biletowe i wymiany ich oprogramowania.
Nowa miała być informacja pasażerska i monitoring, do montażu przewidziano rolety okienne i odświeżacze powietrza w przedziałach pasażerskich. Na wniosek Kolei Wielkopolskich wydzielone zostało miejsce dla obsługi pokładowej pociągu. Pesa miała zmodernizować także część szaf elektrycznych, systemy w kabinie maszynisty, kabiny WC, oraz podzespoły odpowiedzialne za jazdę kilku połączonych ezt.
Teraz prace te zdecydowano się wykonać na kolejnych 5 Elfach (EN76-031, EN76-032, EN76-033, EN76-034 i EN76-035), które eksploatują KW. Nie trzeba było organizować w tym celu przetargu, bowiem w
pierwotnym konkursie ofert zapisano prawo opcji. Wartość zamówienia dodatkowego to 16,2 mln zł netto. To niewiele mniej niż koszt zakupu jednego nowego czteroczłonowego ezt.
Województwo ma 22 Elfy. Do Wielkopolski w tym roku powinny zacząć trafiać nowe pojazdy Pesy – Elfy 2 – których 10 województwo
kupiło w ramach zeszłorocznego przetargu.