Partnerzy serwisu:
Biznes

Koleje Śląskie: To Świętokrzyskie nie zaakceptowało oferty

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
05-10-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Koleje Śląskie: To Świętokrzyskie nie zaakceptowało oferty
W ubiegłym tygodniu informowaliśmy, że od grudnia połączenia w relacji Katowice – Kielce – Katowice będą odbywały się z dwoma przesiadkami, w tym do autobusów. Koleje Śląskie zapewniają że woj. śląskie złożyło świętokrzyskiemu propozycję wzajemnej kompensaty pracy przewozowej, która nie została zaakceptowana.

Oba województwa nie porozumiały się co do tego, które z nich będzie realizowało przewozy międzywojewódzkie na liniach Kielce – Katowice i Kielce – Częstochowa od grudnia, tj. od momentu przejęcia całej pracy przewozowej w woj. śląskim przez Koleje Śląskie, dlatego od grudnia połączenia w relacji Katowice – Kielce – Katowice będą odbywały się z dwoma przesiadkami, w tym do autobusów. Przeciw tym planom protestują już lokalni samorządowcy, o czym można przeczytaj tutaj. Stanowisko Przewozów Regionalnych w tej sprawie przedstawiliśmy tutaj. Dzisiaj swoje oświadczenie przesłały do naszej redakcji Koleje Śląskie. Prezentujemy je w całości poniżej:

"Oświadczenie w sprawie połączeń kolejowych pomiędzy województwem śląskim i świętokrzyskim"

Wobec pojawiających się w mediach opinii dotyczących połączeń kolejowych pomiędzy województwem śląskim i świętokrzyskim spółka Koleje Śląskie oświadcza:

(1) Jedyną linią stykową pomiędzy województwami śląskim i świętokrzyskim jest linia Częstochowa-Kielce i na tej linii, podobnie jak w innych przypadkach, oferta przewozowa będzie realizowana w ramach wzajemnej kompensaty pracy przewozowej wykonywanej przez Koleje Śląskie i Przewozy Regionalne;

(2) Również na linii Katowice-Olkusz-Kielce Województwo Śląskie złożyło propozycję wzajemnej kompensaty pracy przewozowej, która nie została niestety przez Województwo Świętokrzyskie zaakceptowana;

(3) W zamian Województwo Świętokrzyskie proponowało wariant polegający na wyłącznej obsłudze tej linii przez Przewozy Regionalne i jej dotowanie na terenie naszego regionu z budżetu Województwa Śląskiego. Rozwiązanie to nie mogło zostać przyjęte przez Województwo Śląskie ze względu na to, że oznaczałoby: (a) uruchomienie kursów kolizyjnych na linii jednotorowej (na odcinku Strzemieszyce-Sosnowiec Płd.); (b) naruszenie przepisów Rozporządzenia (WE) NR 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz Ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - wskazujących organizatorowi komunikacji tryb wyłonienia przewoźnika w dwojaki sposób: w drodze postępowania przetargowego lub udzielenia zlecenia podmiotowi wewnętrznemu; (c) wzrost wydatków z budżetu Województwa Śląskiego; 

(4) Pomimo tych rozbieżności Województwa osiągnęły kompromis polegający na uzgodnieniu styku w Sławkowie. Połączenie to będzie obsługiwane przez Koleje Śląskie przy wykorzystaniu 8 pociągów kursujących w odstępach dwugodzinnych. Aby zmniejszyć dyskomfort pasażerów podjęliśmy z zarządcą infrastruktury, spółką PKP PLK SA, rozmowy, których celem było ustalenie takiego modelu sterowania ruchem na trasie Katowice-Olkusz-Kielce, żeby pociągi obu przewoźników zatrzymywały się równocześnie na stacji w Sławkowie, umożliwiając podróżnym przesiadkę „drzwi w drzwi”. Jednak w trakcie uzgodnień przy konstruowaniu nowego rozkładu jazdy Przewozy Regionalne nie skomunikowały w Sławkowie żadnego ze swoich pociągów z pociągami Kolei Śląskich. Z powodu tego godnego ubolewania faktu, w celu zapewnienia naszym pasażerom ciągłości połączenia, zostaliśmy zmuszeni do uruchomienia dodatkowej autobusowej komunikacji zastępczej na trasie Sosnowiec-Sławków;

(5) Nie jest prawdą, że „Koleje Śląskie odmówiły wjazdu do Katowic pociągom z Kielc”. Ograniczenia ruchu na dworcu kolejowym w Katowicach spowodowane są wyłączeniem z eksploatacji do dnia 1 listopada 2013 przebudowywanego peronu 4 (tory 6, 8 i 10), który posiada najdogodniejszy układ torowy i pozwala na największy przepływ ruchu kolejowego;

(6) Należy mieć również na uwadze fakt, że wskazane wyżej akty nie zawierają podstawy prawnej, która pozwoliłaby Województwu Świętokrzyskiemu występować w roli organizatora przewozów na linii Katowice-Olkusz-Kielce, ponieważ linia ta nie jest linią regionalną (stykową) i ma charakter międzywojewódzki.

Po raz kolejny wyrażamy przekonanie, że najbardziej korzystne dla wszystkich zainteresowanych stron, a przede wszystkim dla pasażerów, byłoby podjęcie przez Koleje Śląskie i Przewozy Regionalne współpracy polegającej na wspólnej obsłudze linii Katowice-Olkusz-Kielce oraz na wzajemnej kompensacie pracy przewozowej.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Patryk Świrski nie jest już prezesem Kolei Śląskich

Prawo i polityka

Patryk Świrski nie jest już prezesem Kolei Śląskich

Michał Szymajda 23 maja 2024

Dodatkowe pociągi Kolei Śląskich do Wisły

Pasażer

Dodatkowe pociągi Kolei Śląskich do Wisły

Przemysław Brych 06 marca 2024

Koleje Śląskie dzierżawią EN57 od Kolei Dolnośląskich

Tabor i technika

Koleje Śląskie dzierżawią EN57 od Kolei Dolnośląskich

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 06 marca 2024

Zobacz również:

Patryk Świrski nie jest już prezesem Kolei Śląskich

Prawo i polityka

Patryk Świrski nie jest już prezesem Kolei Śląskich

Michał Szymajda 23 maja 2024

Dodatkowe pociągi Kolei Śląskich do Wisły

Pasażer

Dodatkowe pociągi Kolei Śląskich do Wisły

Przemysław Brych 06 marca 2024

Koleje Śląskie dzierżawią EN57 od Kolei Dolnośląskich

Tabor i technika

Koleje Śląskie dzierżawią EN57 od Kolei Dolnośląskich

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 06 marca 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5