W ubiegłym tygodniu informowaliśmy, że od grudnia połączenia w relacji Katowice – Kielce – Katowice będą odbywały się z dwoma przesiadkami, w tym do autobusów. Koleje Śląskie zapewniają że woj. śląskie złożyło świętokrzyskiemu propozycję wzajemnej kompensaty pracy przewozowej, która nie została zaakceptowana.
Oba województwa nie porozumiały się co do tego, które z nich będzie realizowało przewozy międzywojewódzkie na liniach Kielce – Katowice i Kielce – Częstochowa od grudnia, tj. od momentu przejęcia całej pracy przewozowej w woj. śląskim przez Koleje Śląskie, dlatego od grudnia połączenia w relacji Katowice – Kielce – Katowice będą odbywały się z dwoma przesiadkami, w tym do autobusów. Przeciw tym planom protestują już lokalni samorządowcy, o czym można przeczytaj tutaj. Stanowisko Przewozów Regionalnych w tej sprawie przedstawiliśmy tutaj. Dzisiaj swoje oświadczenie przesłały do naszej redakcji Koleje Śląskie. Prezentujemy je w całości poniżej:
"Oświadczenie w sprawie połączeń kolejowych pomiędzy województwem śląskim i świętokrzyskim"
Wobec pojawiających się w mediach opinii dotyczących połączeń kolejowych pomiędzy województwem śląskim i świętokrzyskim spółka Koleje Śląskie oświadcza:
(1) Jedyną linią stykową pomiędzy województwami śląskim i świętokrzyskim jest linia Częstochowa-Kielce i na tej linii, podobnie jak w innych przypadkach, oferta przewozowa będzie realizowana w ramach wzajemnej kompensaty pracy przewozowej wykonywanej przez Koleje Śląskie i Przewozy Regionalne;
(2) Również na linii Katowice-Olkusz-Kielce Województwo Śląskie złożyło propozycję wzajemnej kompensaty pracy przewozowej, która nie została niestety przez Województwo Świętokrzyskie zaakceptowana;
(3) W zamian Województwo Świętokrzyskie proponowało wariant polegający na wyłącznej obsłudze tej linii przez Przewozy Regionalne i jej dotowanie na terenie naszego regionu z budżetu Województwa Śląskiego. Rozwiązanie to nie mogło zostać przyjęte przez Województwo Śląskie ze względu na to, że oznaczałoby: (a) uruchomienie kursów kolizyjnych na linii jednotorowej (na odcinku Strzemieszyce-Sosnowiec Płd.); (b) naruszenie przepisów Rozporządzenia (WE) NR 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz Ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - wskazujących organizatorowi komunikacji tryb wyłonienia przewoźnika w dwojaki sposób: w drodze postępowania przetargowego lub udzielenia zlecenia podmiotowi wewnętrznemu; (c) wzrost wydatków z budżetu Województwa Śląskiego;
(4) Pomimo tych rozbieżności Województwa osiągnęły kompromis polegający na uzgodnieniu styku w Sławkowie. Połączenie to będzie obsługiwane przez Koleje Śląskie przy wykorzystaniu 8 pociągów kursujących w odstępach dwugodzinnych. Aby zmniejszyć dyskomfort pasażerów podjęliśmy z zarządcą infrastruktury, spółką PKP PLK SA, rozmowy, których celem było ustalenie takiego modelu sterowania ruchem na trasie Katowice-Olkusz-Kielce, żeby pociągi obu przewoźników zatrzymywały się równocześnie na stacji w Sławkowie, umożliwiając podróżnym przesiadkę drzwi w drzwi. Jednak w trakcie uzgodnień przy konstruowaniu nowego rozkładu jazdy Przewozy Regionalne nie skomunikowały w Sławkowie żadnego ze swoich pociągów z pociągami Kolei Śląskich. Z powodu tego godnego ubolewania faktu, w celu zapewnienia naszym pasażerom ciągłości połączenia, zostaliśmy zmuszeni do uruchomienia dodatkowej autobusowej komunikacji zastępczej na trasie Sosnowiec-Sławków;
(5) Nie jest prawdą, że Koleje Śląskie odmówiły wjazdu do Katowic pociągom z Kielc. Ograniczenia ruchu na dworcu kolejowym w Katowicach spowodowane są wyłączeniem z eksploatacji do dnia 1 listopada 2013 przebudowywanego peronu 4 (tory 6, 8 i 10), który posiada najdogodniejszy układ torowy i pozwala na największy przepływ ruchu kolejowego;
(6) Należy mieć również na uwadze fakt, że wskazane wyżej akty nie zawierają podstawy prawnej, która pozwoliłaby Województwu Świętokrzyskiemu występować w roli organizatora przewozów na linii Katowice-Olkusz-Kielce, ponieważ linia ta nie jest linią regionalną (stykową) i ma charakter międzywojewódzki.
Po raz kolejny wyrażamy przekonanie, że najbardziej korzystne dla wszystkich zainteresowanych stron, a przede wszystkim dla pasażerów, byłoby podjęcie przez Koleje Śląskie i Przewozy Regionalne współpracy polegającej na wspólnej obsłudze linii Katowice-Olkusz-Kielce oraz na wzajemnej kompensacie pracy przewozowej.