Partnerzy serwisu:
Biznes

Koleje Śląskie nie zarobią na Leo Expressie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
01-07-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Koleje Śląskie nie zarobią na Leo Expressie
W piątek Ruch Autonomii Śląska oskarżył marszałka Mirosława Sekułę o narażenie na milionowe straty Kolei Śląskich. Przewoźnik miał otrzymać zakaz udziału w projekcie uruchomienia przewozów przez Leo Express. Jak udało nam się dowiedzieć, z udziału KŚ w projekcie zrezygnowano jednak obustronnie.

– W ostatnich tygodniach pasażerowie w województwie śląskim doświadczyli radykalnych i często nieprzemyślanych cięć połączeń kolejowych. Zarząd województwa śląskiego tłumaczył je koniecznością poprawy sytuacji finansowej spółki Koleje Śląskie, wynikającą ze strat spowodowanych załamaniem sytuacji na kolei w grudniu ubiegłego roku. To właśnie słaba kondycja finansowa stała się przyczyną jedynie warunkowego udzielenia KŚ licencji na przewozy pasażerskie przez Urząd Transportu Kolejowego – napisał w oświadczeniu lider Ruchu Autonomii Śląska Jerzy Gorzelik.

– Samorządowy przewoźnik podjął próbę samodzielnego rozwiązania problemu, prowadząc rozmowy z czeską firmą Leo Express, zainteresowaną uruchomieniem połączeń do Warszawy. Leo Express korzystałby z licencji Kolei Śląskich oraz ich pracowników, których spółka mogłaby oddać do dyspozycji z uwagi na znaczące ograniczenie własnej pracy przewozowej. Szacuje się, że KŚ mogłyby zyskać na tej współpracy od kilku do kilkunastu milionów złotych – napisał Gorzelik.

– Jak wynika z naszych informacji, marszałek Sekuła nakazał Kolejom Śląskim wycofanie zgłoszonych do Polskich Linii Kolejowych tras. Zawarcie umowy między KŚ a Leo Express, korzystne dla przewoźnika samorządowego, stwarzałoby konkurencję dla PKP Inter City. Postępowanie marszałka województwa śląskiego, który przedkłada interes spółki skarbu państwa nad interes spółki marszałkowskiej, śląskiego pasażera i podatnika, skłania do postawienia pytania o kondycję polskiej samorządności – kończy Gorzelik, domagając się wyjaśnień od marszałka.

Zalecono, by KŚ skupiły się na naprawie spółki

Informację o tym, że rozmowy się toczyły potwierdziliśmy w trzech źródłach. Co ciekawe, każda ze stron podaje trochę inną wersję wydarzeń. – Potwierdzam, że spółka Leo Express złożyła nam taką propozycję – przyznaje rzecznik Kolei Śląskich Maciej Zaremba. Wstępnie uznaliśmy ją za interesującą, ale, niestety, została ona złożona za późno. W tym samym czasie trwały już bowiem konferencje PKP PLK związane z tworzeniem rozkładu jazdy na rok 2014. Oczywiście jesteśmy otwarci na każdą propozycję, która będzie korzystna dla pasażera i Kolei Śląskich oraz przyczyni się do wzbogacenia oferty przewozowej – zapewnił rzecznik.

Rzeczniczka marszałka Aleksandra Marzyńska potwierdza jednak wersję RAŚ o zakazie ze strony urzędu marszałkowskiego. – Z uwagi na obecną sytuację przewoźnika zalecono, by Koleje Śląskie skupiły się na realizacji programu naprawczego spółki – poinformowała „Rynek Kolejowy” Marzyńska.

DLA: Udział KŚ nic by nie zmienił

Trzecią wersję wydarzeń podała nam Wanda Zielińska z Dolnośląskich Linii Autobusowych, które udzieliły Leo Expressowi swojej licencji przewoźnika na prowadzenie operacji w Polsce. Według niej, rozmowy były zaawansowane, a Koleje Śląskie miały być trzecim członkiem konsorcjum. Jednak to DLA i Leo Express zrezygnowały z wprowadzania Kolei Śląskich do projektu, gdyż nie zmieniłoby to sytuacji w sporze z PKP PLK.

Dolnośląskie Linie Autobusowe zostały przed tygodniem poinformowane przez PKP PLK o odrzuceniu wniosków o przyznanie tras z przyczyn formalnych. Według zarządcy infrastruktury DLA nie dostosowały wielkości  przewozów do posiadanego certyfikatu bezpieczeństwa, nie przekazały zmienionego certyfikatu bezpieczeństwa, a także nie przekazały decyzji prezesa UTK o przyznaniu otwartego dostępu.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Dolnośląskie Linie Autobusowe sprzedają EU07

Tabor i technika

Dolnośląskie Linie Autobusowe sprzedają EU07

Rynek Kolejowy 13 stycznia 2014

Dolnośląskie Linie Autobusowe mają EU07 na wynajem

Tabor i technika

Dolnośląskie Linie Autobusowe mają EU07 na wynajem

Dolnośląskie Linie Autobusowe 20 kwietnia 2015

Dolnośląskie Linie Autobusowe mają ET21 na wynajem

Tabor i technika

Dolnośląskie Linie Autobusowe mają ET21 na wynajem

Dolnośląskie Linie Autobusowe Sp. z o.o. 03 lipca 2015

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Dolnośląskie Linie Autobusowe sprzedają EU07

Tabor i technika

Dolnośląskie Linie Autobusowe sprzedają EU07

Rynek Kolejowy 13 stycznia 2014

Dolnośląskie Linie Autobusowe mają EU07 na wynajem

Tabor i technika

Dolnośląskie Linie Autobusowe mają EU07 na wynajem

Dolnośląskie Linie Autobusowe 20 kwietnia 2015

Dolnośląskie Linie Autobusowe mają ET21 na wynajem

Tabor i technika

Dolnośląskie Linie Autobusowe mają ET21 na wynajem

Dolnośląskie Linie Autobusowe Sp. z o.o. 03 lipca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5