NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Koleje Małopolskie: Za nami „wymagający” rok

| Roman Czubiński 24.02.2021 1,6k

Koleje Małopolskie: Za nami „wymagający” rok
fot. MS
Choć pandemia spowodowała raptowny spadek przewozów, Koleje Małopolskie nie zrezygnowały z inwestycji w nowy tabor. Spółka nie zwolniła też pracowników. Konieczne było jednak okrojenie rozkładów jazdy, szczególnie na aglomeracyjnej trasie z Wieliczki do krakowskiego portu lotniczego.
Najlepszymi dla Kolei Małopolskich miesiącami ubiegłego roku były styczeń i luty. Pasażerowie, którzy skorzystali z ich usług w tym czasie, to ponad 20% rocznego udziału. – Przewieźliśmy w tym czasie ponad milion osób – informuje pełnomocnik zarządu spółki ds. komunikacji Paulina Dera-Szymańska.

Rzadziej do Wieliczki i Balic

Po wprowadzeniu lockdownu statystyki szybko spadły. W marcu KMŁ przewiozły niespełna 289 tys. pasażerów, w kwietniu – najgorszym pod względem frekwencji – tylko 87 tysięcy. Podobnie jak u innych przewoźników, frekwencja zaczęła rosnąć od maja (188 tys.). – W czerwcu liczba pasażerów wyniosła 278 tys., w lipcu – 353 tys., a w sierpniu – 369 tys. W COVIDowej rzeczywistości najwięcej, bo aż 403 tys. pasażerów skorzystało z naszych połączeń we wrześniu – wylicza Dera-Szymańska.

W październiku przewozy po raz ostatni w całym roku 2020 przekroczyły granicę 300 tys. W listopadzie i grudniu łączna liczba pasażerów wyniosła pół miliona. Tak duży spadek liczby podróżnych przyczynił się do zmniejszenia zakładanej pracy eksploatacyjnej. W rocznym rozkładzie jazdy 2020/2021 zmniejszono liczbę kursów Kraków – Wieliczka Rynek-Kopalnia, likwidując połączenia dotychczas obsługiwane przez autobusy komunikacji zastępczej. Pociągi kursują dziś rzadziej także do portu lotniczego Kraków Balice.

Rozwój mimo trudnych warunków

Mimo pandemii i jej konsekwencji – jak zaznacza nasza rozmówczyni – nie doszło ani do redukcji etatów, ani do porzucenia realizacji najważniejszych przedsięwzięć. – Ponadto pracownicy zostali odpowiednio przeszkoleni, jak chronić siebie i pasażerów w czasie podróży, dzięki czemu obie strony mogły czuć się bezpiecznie – zapewnia.

Przedstawicielka KMŁ określa miniony rok jako „wymagający”. – Musieliśmy szybko dostosować się do nowych warunków pracy, a także realizować założone plany rozwojowe pomimo niesprzyjających okoliczności. Należy przede wszystkim podkreślić zaangażowanie pracowników naszej spółki oraz ich umiejętność szybkiego dostosowania się do nowych, trudnych okoliczności – zwraca uwagę.

Na rok 2021 przewoźnik zaplanował odbiór dwóch nowych Elfów 2. – Ich dostawa jest przewidziana w dwóch etapach: w czerwcu i w sierpniu – informuje Dera-Szymańska. Cztery kolejne nowe pojazdy (Impulsy II) dostarczy Newag. Czteroczłonowe składy będą wyróżniały się układem przestrzeni pasażerskiej w środkowych członach, zbliżonym do pojazdów metra. Takie rozwiązanie ma na celu przyspieszenie wymiany podróżnych w przewozach aglomeracyjnych oraz ułatwienie przewozu rowerów. W najbliższym czasie KMŁ mogą znacznie powiększyć swój park taborowy dzięki zakupom, które samorząd województwa zamierza sfinansować z unijnego Funduszu Odbudowy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5