NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Koleje Małopolskie: Za nami „wymagający” rok

| Roman Czubiński 24.02.2021 1,9k

Koleje Małopolskie: Za nami „wymagający” rok
fot. MS
Choć pandemia spowodowała raptowny spadek przewozów, Koleje Małopolskie nie zrezygnowały z inwestycji w nowy tabor. Spółka nie zwolniła też pracowników. Konieczne było jednak okrojenie rozkładów jazdy, szczególnie na aglomeracyjnej trasie z Wieliczki do krakowskiego portu lotniczego.
Najlepszymi dla Kolei Małopolskich miesiącami ubiegłego roku były styczeń i luty. Pasażerowie, którzy skorzystali z ich usług w tym czasie, to ponad 20% rocznego udziału. – Przewieźliśmy w tym czasie ponad milion osób – informuje pełnomocnik zarządu spółki ds. komunikacji Paulina Dera-Szymańska.

Rzadziej do Wieliczki i Balic

Po wprowadzeniu lockdownu statystyki szybko spadły. W marcu KMŁ przewiozły niespełna 289 tys. pasażerów, w kwietniu – najgorszym pod względem frekwencji – tylko 87 tysięcy. Podobnie jak u innych przewoźników, frekwencja zaczęła rosnąć od maja (188 tys.). – W czerwcu liczba pasażerów wyniosła 278 tys., w lipcu – 353 tys., a w sierpniu – 369 tys. W COVIDowej rzeczywistości najwięcej, bo aż 403 tys. pasażerów skorzystało z naszych połączeń we wrześniu – wylicza Dera-Szymańska.

W październiku przewozy po raz ostatni w całym roku 2020 przekroczyły granicę 300 tys. W listopadzie i grudniu łączna liczba pasażerów wyniosła pół miliona. Tak duży spadek liczby podróżnych przyczynił się do zmniejszenia zakładanej pracy eksploatacyjnej. W rocznym rozkładzie jazdy 2020/2021 zmniejszono liczbę kursów Kraków – Wieliczka Rynek-Kopalnia, likwidując połączenia dotychczas obsługiwane przez autobusy komunikacji zastępczej. Pociągi kursują dziś rzadziej także do portu lotniczego Kraków Balice.

Rozwój mimo trudnych warunków

Mimo pandemii i jej konsekwencji – jak zaznacza nasza rozmówczyni – nie doszło ani do redukcji etatów, ani do porzucenia realizacji najważniejszych przedsięwzięć. – Ponadto pracownicy zostali odpowiednio przeszkoleni, jak chronić siebie i pasażerów w czasie podróży, dzięki czemu obie strony mogły czuć się bezpiecznie – zapewnia.

Przedstawicielka KMŁ określa miniony rok jako „wymagający”. – Musieliśmy szybko dostosować się do nowych warunków pracy, a także realizować założone plany rozwojowe pomimo niesprzyjających okoliczności. Należy przede wszystkim podkreślić zaangażowanie pracowników naszej spółki oraz ich umiejętność szybkiego dostosowania się do nowych, trudnych okoliczności – zwraca uwagę.

Na rok 2021 przewoźnik zaplanował odbiór dwóch nowych Elfów 2. – Ich dostawa jest przewidziana w dwóch etapach: w czerwcu i w sierpniu – informuje Dera-Szymańska. Cztery kolejne nowe pojazdy (Impulsy II) dostarczy Newag. Czteroczłonowe składy będą wyróżniały się układem przestrzeni pasażerskiej w środkowych członach, zbliżonym do pojazdów metra. Takie rozwiązanie ma na celu przyspieszenie wymiany podróżnych w przewozach aglomeracyjnych oraz ułatwienie przewozu rowerów. W najbliższym czasie KMŁ mogą znacznie powiększyć swój park taborowy dzięki zakupom, które samorząd województwa zamierza sfinansować z unijnego Funduszu Odbudowy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5