Wczoraj poinformowaliśmy, że jeszcze w tym roku zostanie powołana samorządowa spółka Koleje Małopolskie. Włożenie do spółki posiadanego przez urząd marszałkowski taboru umożliwi przejęcie w ciągu kilku lat praktycznie wszystkich przewozów aglomeracyjnych i regionalnych w województwie.
Powstanie Kolei Małopolskich w przekonaniu Tadeusza Syryjczyka Senior Eksperta Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, wynika z przeświadczenia zarządu województwa, że w obrębie konwentu marszałków nie da się wypracować rozsądnego planu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. – Interesy województw są sprzeczne, a większość już od pewnego czasu nastawiła się na rozwiązanie inne niż PR – tłumaczy Syryjczyk.
Ekspert przypomina, że akurat województwo Małopolskie było bardzo powściągliwe wobec ruchu tworzenia własnych kolei w województwach i raczej zakładało ze do jakiegoś kompromisu restrukturyzacyjnego w końcu dojdzie. W tym kontekście powołanie przewoźnika przez to województwo jest wysoko znaczące.
Przewozom Regionalnym pozostały już reduty
- Osobiście byłbym zwolennikiem przetargowego doboru operatorów bez tworzenia własnych spółek, co zmusiłoby PR do restrukturyzacji i analizy kosztów. Jednak samorządy obrały inną drogę, po trosze z przyczyn leżących w niebyt dopracowanej idei usamorządowienia – mówi Syryjczyk.
Jak przypomina, tylko województwo kujawsko – pomorskie poszło w kierunku realnych – odpowiednio wcześnie ogłaszanych przetargów, które ma szanse wygrać ktoś inny, niż ten kto już świadczy dane usługi. Spośród województw które legitymują się większymi przewozami tylko małopolskie i zachodniopomorskie nie mają swojej spółki albo nie opierają się przynajmniej częściowo na partnerach innych niż PR. – W tych województwach, które powołały swoje spółki najwyraźniej traktuje się PR jako formę schyłkową, przenosząc nagle (śląskie) lub stopniowo (dolnośląskie) przewozy do swoich spółek – analizuje Syryjczyk.
Tabor dla Kolei Małopolskich w ręku marszałka
Według Senior Eksperta ZDG TOR, marszałkowie mają wiele powodów aby tworzyć swoje spółki, – Chociażby ten, że są właścicielami taboru oraz to, ze postrzegają – choć nie wiadomo, czy słusznie – prostą kontrolę właścicielską jako rozwiązanie lepsze od zapewnienia poprawnej obsługi i weryfikacji efektywności poprzez przetargi – mówi Syryjczyk.
– Inna sprawa, że w przypadku komunikacji szynowej w miastach, idea umowy, ale z podmiotem kontrolowanym przez samorząd, sprawdza się. Tak więc małopolskie włoży swój tabor do swojej spółki i zapewne tak samo postąpi przy kolejnych zakupach, co oceniając rzecz w kategoriach ilościowych oznacza przejęcie w ciągu kilku lat praktycznie wszystkich przewozów aglomeracyjnych i regionalnych – podsumowuje Tadeusz Syryjczyk.
2013-12-03 10:12:08 Autor: Henio66
---.play-internet.pl
Znowu powtorzy sie sytuacja ze Ślaska.Zwiazki beda agitowac,klamac,robic roboli w bambuko.Potem tak jak nac Ślasku do stana dobrze platne posady w nowej spolce,koledzy zwiazkowcy ze Ślaska doradza,maja juz doswiadczenie jak robic glupich w bambuko.Częsc roboli z rozwalonego malopolskiego PR pojdzie na zasilki dla bezrobotnych a Ci ktorzy koleguja sie z zwiazkowymi dostana stolki w nowej spolce.Bravo,tak trzymac.
2013-12-03 10:30:26 Autor: Maszynista z BNSF USA
---.hsd1.il.comcast.net
To teraz powinny powstać koleje Rzeszowskie, Przemyskie i Góralskie. W Chicago mówią, ze jak się weźmie kamienia i rzuci, to na 80% trafi się w górala, a w najgorszym przypadku w Monka. Będą mieli swoje pociągi na wakacjach w Polsce.
2013-12-03 10:57:25 Autor: stary kolejarz
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Koleje Opolskie to tez ladnie brzmi...!
2013-12-03 11:19:11 Autor: Maurycy__
---.97.199.25
A kiedy Koleje Koguta ze Stróży?
A kiedy Koleje Janosikowe?
A tak na poważnie - czy po Galicji w ogóle coś jeszcze jeździ?
poza Kraków - Rzeszów / Zakopane ...
2013-12-03 11:24:08 Autor: sent
---.188.28.115
Mam pytanie jako mieszkaniec Chrzanowa sąsiadującego z Trzebinią, dlaczego Kraków leje na nasze miasto powiatowe i jego pasażerów z góry na dół?! Szybka Kolej Aglomeracyjna zakończy bieg na stacji Trzebinia zaś ledwo 4km dalej jest przystanek kolejowy CHRZANÓW ŚRÓDMIEŚCIE w samym centrum 50 tysięcznego miasta powiatowego Chrzanów, 2 km dalej od tego przystanku osobowego jest stacja CHRZANÓW na które spokojnie mogły by kończyć bieg pociągi SKA. Dodam że na dzień dzisiejszy przez Chrzanów praktycznie co godzinę jeżdżą REGIO relacji Oświęcim-Trzebinia-Kraków Gł.-Wieliczka, po utworzeniu SKA takie miasta jak Chrzanów zostaną praktycznie z niczym, tymbardziej że CHRZANÓW został kilka lat temu włączony do III strefy aglomeracyjnej Krakowa co daje bilety 6cio godzinne, tańszy miesięczny oraz połączony bilet kolejowy i MPK Kraków, pytam dlaczego Kraków ma w nosi takie miasta jak Chrzanów?! Nie wspominając oczywiście o innych miastach małopolski.
Na zakończenie proponuję nazwę Szybka Kolej Krakowska i Koleje Krakowskie bo z małopolską w nazwie to nie ma nic wspólnego!!!
2013-12-03 11:37:53 Autor: zdzichu
---.barbara.ds.polsl.pl
A do Katowic coś pojedzie, czy stawiamy wielki mur chiński na granicy województw?
2013-12-03 11:50:29 Autor: Goofy
---.internetdsl.tpnet.pl
Raczej będzie to samo co na Śląsku. Najpierw przejmujemy najlepsze linie i odtrąbimy propagandowy sukces, wywalamy PRy, przejmując resztę połączeń które następnie zamykamy/wprowadzamy KKA i dalej trąbimy jacy to fajni jesteśmy...
Praktycznie w każdym przypadku widać jak na dłoni, że "kolejka marszałkowska" jest droższa od PRów i często oferuje gorszą jakość połączeń (co dobitnie widać na Śląsku).
Dlaczego nikt nie pociągnie konwentu marszałków, jako właścicieli PRów, do odpowiedzialności za dopuszczenie do takiego stanu tej spółki?
2013-12-03 12:12:44 Autor: stary kolejarz
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Bo musi minac jeszcze najmniej 150 lat! Wtedy powstana Skanseny kolejowe
2013-12-03 12:23:33 Autor: g
---.internetdsl.tpnet.pl
Ciekawe ile "świń ukatrupili "małopolscy busiarze?
2013-12-03 13:31:40 Autor: Goofy
---.internetdsl.tpnet.pl
@sent - zapewne z tego samego powodu, dla jakiego UMWM mówi twarde "niet" dla remontu linii kolejowej Sucha B. - Żywiec, mimo iż zarówno Śląsk, PLK jak i lokalne samorządy chcą ją wyremontować i przywrócić do życia.
2013-12-03 13:42:57 Autor: .Piotr
---.imir.agh.edu.pl
@Goofy:
Podobnie jest w Wielkopolsce, gdzie KW na wielu liniach spalinowych praktycznie zdemolowały rozkład i sprowadzoły frekwencję do zera.
@sent:
Pdobnie Gorlice - nie i koniec. Ale nie dziw się. UMWM założył z góry jak ma być (strona 25):
http://www.wrotamalopolski.pl/NR/rdonlyres/10B26000-1CE4-42B4-88EF-BEEFA25BC957/1175036/Plantranspor%20%20%20towyPROJEKT1.pdf
2013-12-03 14:39:20 Autor:
---.172.252.56
to beda koleje krakowskie a nie malopolskie malopolanie tylko beda łozyc na ta kolejke marszalkowska ! ludzia z innych regionow malopolski zostana tylko busy
2013-12-03 15:27:45 Autor: Gargamel
---.internetdsl.tpnet.pl
Niech szanowny marszałek przejedzie się ze Skawiny do Wadowic ,czy w kierunku Oświęcimia tymi wspaniałymi busami. Strach wsiąść, syf, łyse opony ,gadający przez telefon kierowcy i pasażerów tyle ,że drzwi jest trudno zamknąć. Dotacje do takiej komunikacji to paranoja.
2013-12-03 18:58:47 Autor: aron parczew
---.top.net.pl
Do busów to właściwie nie są dotacje, tylko zwrot za bilety ulgowe. Dotacji za sam fakt jeżdżenia busy nie majom.
2013-12-03 19:44:35 Autor: busiarzewon
---.centertel.pl
Porażka Kolei Śląskich niczego marszczałka nie nauczyła. Jak mówi przysłowie POlak przed szkodą i po szkodzie głupi.
2013-12-03 19:53:30 Autor: 61
---.27.ftth.classcom.pl
Ciekawe czy obniżą cenę biletu do Balic w końcu.
2013-12-03 20:03:29 Autor: busiarzewon
---.centertel.pl
@aron parczew
"Do busów to właściwie nie są dotacje, tylko zwrot za bilety ulgowe. Dotacji za sam fakt jeżdżenia busy nie majom."
To i tak działa jak dotacja, bo busiarczyki sprzedają lipne ulgowe. Nie ma tego jak skontrolować bo wielu busiarczyków nie daje nawet paragonów. Biorą 100% kasy od pasażera, drukują "ulgowy" i dostają jeszcze zwrot tej ulgi. To dlatego busiarstwo jest takie tanie. Kosztem podatnika.
2013-12-03 22:38:17 Autor: studenciak
---.143.citypartner.pl
Ale masakra. Przecież ze strategii transportowej województwa wynika, że będzie tylko SKA i jakieś ogryzki na prowincji. Koniec kolei regionalnej.... to będą Koleje Małopolskie.
Mam lepszy pomysł - użyczając tabor ogłoście przetarg z rocznym wyprzedzeniem. Może ARRIVA wjedzie i będzie taniej.
Powstanie Kolei Małopolskich ... w krakowskich warunkach będzie jeszcze większa afera niż z Kolejami Śląskimi
2013-12-03 22:43:43 Autor: Pawajoro
---.inet-siec.pl
Zapewne zostanę od razu powieszony prze lokalną Lożę Szyderców za moje przekonania, ale trudno :)
Pytanie, jak długo będzie cykać bomba zapłonowa w KMp? Może trochę dłużej od Silesii: 7-8 miechów? Koleje Śląskie, pomijając oczywiście nieudany start w grudniu, to do 1 czerwca 2013 roku działała wg mnie bardzo dobrze! Na wielu liniach takt godzinny, SKR i S1 co 1/2 h i najważniejsze - bilety strefowe! Tłumaczyli się konkurencją z KZK GOP (której nigdy by nie zrobili - kolej nie zatrzyma się przy każdym skrzyżowaniu) i uwalili zarówno strefówki jak i dobry rozkład (no.... oprócz tych "sztywnych" obiegów). A teraz...... pięknie ktoś to ujął na RK: "Koleje Śląskie to były kiedyś. Teraz to są PRy pod inną nazwą. Trodno się nie zgodzić.
Ja nie mam absolutnie nic przeciwko spółkom marszałkowskim. Jeżeli będą robione z głową (brak żelaznych murów, integracja taryfowa) to mogę podczas jednej podróż skorzystać z usług choćby 10 przewoźników :) Mam nadzieję, że jeżeli KMp rzeczywiście ruszą, to będą dobrze zarządzane od początku do (równie ważnego) końca :)
2013-12-04 08:42:03 Autor: Woojtek
---.malopolska.uw.gov.pl
@Busiarzewon - mylisz się trochę wiele gmin małopolskich dopłaca busiarzom do tego, aby ich busy "gościły" w miejscowościach (nie rozgłaszając tego).
2013-12-04 12:08:57 Autor: aron parczew
---.top.net.pl
Jak to nie ma tego jak skontrolować? Wejdź do busa poproś normalny a jak ci da ulgowy to dzwonisz do skarbówy i sprawa załatwiona
2013-12-04 13:26:03 Autor: ghjg
---.opera-mini.net
Aron, glupiego udajesz. Tam nikt paragonu nie widzial a placi sie przy wysiadaniu. Smieszne zwyczaje.
2013-12-04 18:59:56 Autor: aron parczew
---.top.net.pl
gdzie się płaci przy wysiadaniu? żarty sobie robisz?
2013-12-04 19:50:52 Autor: busiarzewon
---.centertel.pl
@aron parczew
Na przykład w Zakopanem i okolicach. Tam 90% busiarczyków bierze kasę przy wysiadaniu. Dla busiarczyków to ma też tę zaletę, że pasażer dowiaduje się ile ma zapłacić dopiero po zakończeniu jazdy. Gdyby dowiedział się przed, mógłby się rozmyślić. Dzięki temu tamtejsze busiarczyki mogą stosować złodziejskie praktyki polegające na pobieraniu opłaty za całą 30km trasę nawet gdy pasażer jedzie tylko 8km. Jak się jest w 3-4 osoby, to bardziej wtedy opłaca się pojechać taksówką niż tłuc się na stojąco, zapchanym busem, w którym nie działa prędkościomierz, a przez szparę pod drzwiami widać asfalt (autentyczny przypadek).
2013-12-04 21:45:48 Autor: EU07-106
---.net.pulawy.pl
busiarze i takie numery?? niepojęte:) a przecież w prawie każdym buszie wisi krzyżyk...
p.s. kiedy ostatnio dzwoniłeś do skarbówy?? zapomnialem ty masz ulgowy z urzędu hehehe
2013-12-05 04:10:18 Autor: KK_CTA_USA
---.hsd1.il.comcast.net
Z całym swoim taborem, myślę że mogą już przejmowaćprzewozy w Małopolsce. Tzn do Wieliczki, Balic, Skawiny, może jeszcze Krzeszowic. Dalej to już strefa neutralna za blisko innych województw, gdzie mieszkąją zdrajcy pracujący i robiący zakupy może Nawet w Śląskim im się kolej nie należy.
Co najśmieszniejsze, to podobno faktycznie będzie budowana droga ekspresowa od Zakopianki do Bielska, za grube miliardy, w trudnym terenie, byle tylko nikt nie chciał zaprzestać używania samochodu. Wtedy dopiero będzie smród i korek w miastach, bo do ekspresówki trzeba będzie dojechać. Nie poczują Amerykę i dojazd do pracy za średnia 20km/h.