Partnerzy serwisu:
Biznes

Koleje Małopolskie w kilka lat przejmą całe przewozy?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
03-12-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Koleje Małopolskie w kilka lat przejmą całe przewozy?
Wczoraj poinformowaliśmy, że jeszcze w tym roku zostanie powołana samorządowa spółka Koleje Małopolskie. Włożenie do spółki posiadanego przez urząd marszałkowski taboru umożliwi przejęcie w ciągu kilku lat praktycznie wszystkich przewozów aglomeracyjnych i regionalnych w województwie.

Powstanie Kolei Małopolskich w przekonaniu Tadeusza  Syryjczyka Senior Eksperta Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, wynika z przeświadczenia zarządu województwa, że w obrębie konwentu marszałków nie da się wypracować rozsądnego planu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. – Interesy województw są sprzeczne, a większość już od pewnego czasu nastawiła się na rozwiązanie inne niż PR – tłumaczy Syryjczyk.

Ekspert przypomina, że akurat województwo Małopolskie było bardzo powściągliwe wobec ruchu tworzenia własnych kolei w województwach i raczej zakładało ze do jakiegoś kompromisu restrukturyzacyjnego w końcu dojdzie.  W tym kontekście powołanie przewoźnika przez to województwo jest wysoko znaczące.

Przewozom Regionalnym pozostały już reduty

- Osobiście byłbym zwolennikiem przetargowego doboru operatorów bez tworzenia własnych spółek, co zmusiłoby PR do restrukturyzacji i analizy kosztów. Jednak samorządy obrały inną drogę, po trosze z przyczyn leżących w niebyt dopracowanej idei usamorządowienia – mówi Syryjczyk.

Jak przypomina, tylko województwo kujawsko – pomorskie  poszło w kierunku realnych – odpowiednio wcześnie ogłaszanych przetargów, które ma szanse wygrać ktoś inny, niż ten kto już świadczy dane usługi.  Spośród województw które legitymują się większymi przewozami tylko małopolskie i zachodniopomorskie nie  mają swojej spółki albo nie opierają się przynajmniej częściowo na partnerach innych niż PR. – W tych województwach, które powołały swoje spółki najwyraźniej traktuje się PR jako formę schyłkową, przenosząc nagle (śląskie) lub stopniowo (dolnośląskie) przewozy do swoich spółek – analizuje Syryjczyk.

Tabor dla Kolei Małopolskich w ręku marszałka

Według Senior Eksperta ZDG TOR, marszałkowie mają wiele powodów aby tworzyć swoje spółki, – Chociażby ten, że są właścicielami taboru oraz to, ze postrzegają – choć nie wiadomo, czy słusznie – prostą kontrolę właścicielską jako rozwiązanie lepsze od zapewnienia poprawnej obsługi i weryfikacji efektywności poprzez przetargi – mówi Syryjczyk.

– Inna sprawa, że w przypadku komunikacji szynowej w miastach, idea umowy, ale  z podmiotem kontrolowanym przez samorząd, sprawdza się. Tak więc małopolskie włoży swój tabor do swojej spółki i zapewne tak samo postąpi przy kolejnych zakupach, co oceniając rzecz w kategoriach ilościowych oznacza przejęcie w ciągu kilku lat praktycznie wszystkich przewozów aglomeracyjnych i regionalnych – podsumowuje Tadeusz Syryjczyk.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Redakcja/inf. pras 09 czerwca 2023

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 05 kwietnia 2023

Koleje Małopolskie przygotowują kolejne inwestycje

Biznes

Koleje Małopolskie wydadzą 20 mln zł na linie dowozowe

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wydadzą 20 mln zł na linie dowozowe

Przemysław Farsewicz 20 lutego 2023

Koleje Małopolskie szukają autobusów dla linii dowozowych

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Redakcja/inf. pras 09 czerwca 2023

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 05 kwietnia 2023

Koleje Małopolskie przygotowują kolejne inwestycje

Biznes

Koleje Małopolskie wydadzą 20 mln zł na linie dowozowe

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wydadzą 20 mln zł na linie dowozowe

Przemysław Farsewicz 20 lutego 2023

Koleje Małopolskie szukają autobusów dla linii dowozowych

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5