NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Koleje Małopolskie uruchomią sześć autobusowych linii dowozowych

| Dominik Lebda 21.07.2017 189

Koleje Małopolskie uruchomią sześć autobusowych linii dowozowych
fot. Martyn Janduła
Przewoźnik województwa małopolskiego ogłosił przetarg na obsługę sześciu autobusowych linii, które będą pełnić funkcje dowozowe Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej do Wieliczki.
W ramach pierwszej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z lotniska w podkrakowskich Balicach przez Kraków Główny do Wieliczki, Koleje Małopolskie uruchamiają linie dowozowe do stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia. Cieszące się dużą popularnością linie dowozowe z Byszyc, Raciborska i Dobranowic stanowią coraz bardziej popularną formę dojazdu do stacji linii SKA w Wieliczce.

Sześć linii autobusowych KMŁ

Koleje Małopolskie planują uruchomienie sześciu linii dowozowych z obszaru gmin Wieliczka, Gdów i Świątniki Górne. Przewoźnik zakłada przekazanie zlecenia najpierw na cztery miesiące, a potem na kilka lat w ramach umowy wieloletniej. - Zdecydowanie to wpłynie na zmniejszenie ilości samochodów na ulicach Krakowa. Nie bez znaczenia będzie też wpływ tego rozwiązania na regionalną walkę ze smogiem – powiedział Grzegorz Stawowy, prezes Kolei Małopolskich.

Obecnie funkcjonują trzy linie dowozowe z Wieliczki do Byszyc (B1), Raciborska (R1) i Dobranowic (D1). Przetarg został ogłoszony na sześć linii, ponieważ trzy obecnie funkcjonujące zostaną rozbudowane, a kolejne trzy wytyczone jako nowe linie. Plany zakładają uruchomienie trzech linii autobusowych rozpoczynających się w Świątnikach Górnych. Autobusy linii B1 pojadą przez Byszyce, Gorzków, Koźmice, Sierczę i Rożnową. Linia R1 będzie wiodła przez Byszyce, Grajów, Raciborsko, Koźmice i Pawlikowice. Zupełnie nowa linia S1 została wyznaczona przez Rzeszotary, Ochojno, Podstolice i Grabówki.

Linia D1 (obecnie z Dobranowic) będzie kursowała z Huciska do Wieliczki przez przez Dobranowice, Chorągwicę i Mietniów. Kolejna nowa linia G1 pojedzie z Grabi przez Węgrzce Wielkie, Kokotów, Śledziejowice i Czarnochowice. Trzecia nowa linia G2 ma być połączeniem linii G1 i S1. 

Zamówienie Kolei Małopolskich zakłada rozpoczęcie funkcjonowania nowego, rozszerzonego układu linii dowozowych od 1 września. Wstępne założenia mówiły o częstotliwości co pół godziny, jednak ze względu na rozpoczynającą się przebudowę krakowskiej linii średnicowej, przyjęto częstotliwość kursowania autobusów co godzinę.

Duże możliwości formalne samorządów

Przedstawiciele urzędu marszałkowskiego podkreślają, że co do zasady województwo jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego na liniach komunikacyjnych przebiegających przez obszar co najmniej dwóch powiatów, natomiast dla linii komunikacyjnych przebiegających przez obszar jednej gminy organizatorem transportu jest ta konkretna gmina.

- Obecnie Województwo Małopolskie jest organizatorem przewozów kolejowych na terenie Małopolski, w tym na trzech liniach SKA: SKA1 Kraków Lotnisko – Wieliczka Rynek Kopalnia, SKA2 Kraków Główny – Sędziszów i SKA3 Kraków Główny – Tarnów. Organizowanie autobusowych linii dowozowych do SKA, zgodnie z zapisami Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w województwie małopolskim powinno odbywać się w ścisłej współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego, przez obszar których takie linie miałyby przebiegać, zarówno w zakresie koordynacji rozkładów jazdy, jak i ich finansowania. Należy przy tym pamiętać, że zarówno gminy, jak i powiaty mogą we własnym zakresie organizować autobusowe linie dowozowe do SKA (ponieważ podobnie jak Województwo są one organizatorami publicznego transportu zbiorowego) – tłumaczy Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5