fot. motowoz CC0Lokomotywa Alstom KZ8A w barwach Kolei Azerskich
Azerbejdżan chce by jego sieć kolejowa była jedną z odnóg Nowego Jedwabnego Szlaku. PKP SA gościła delegację Kolei Azerbejdżanu, z którą rozmawiano o współpracy w kolejowym tranzycie towarów z Bliskiego Wschodu, Kaukazu i Chin.
Delegacja Kolei Azerbejdżanu zwiedziła m.in. obiekty przeładunkowe Euroterminalu i stacji PKP LHS w Sławkowie, które są najdalej wysuniętymi na zachód Europy terminalami przeładunkowymi, do których dochodzi linia szerokotorowa.
– Robocze kontakty z kolejami azerskimi nawiązaliśmy w czasie spotkania OSŻD w maju tego roku, co już w czerwcu zaowocowało wizytą w Baku przedstawicieli PKP oraz Ministra Piotra Stommy, odpowiedzialnego w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa za sprawy kolei. Bardzo nas cieszy, że nie są to kolejne kurtuazyjne wizyty, lecz bardzo konkretne rozmowy dotyczące współpracy pomiędzy spółkami, stawek czy szczegółowych zapisów umów – mówi Michał Beim, Członek Zarządu PKP SA odpowiedzialny za strategię.
W rozmowach uczestniczyli przedstawiciele PKP Cargo SA, operatora logistycznego PKP Cargo Connect oraz PKP LHS. Ponadto naukowcy Politechniki Poznańskiej zaprezentowali stworzony na tej uczelni system umożliwiający automatyczną zmianę rozstawu kół w trakcie biegu pociągu z rozstawu europejskiego na tzw. szeroki (z 1435 mm na 1520 mm) i odwrotnie, dzięki czemu transport kolejowy w relacjach Wschód-Zachód może być szybszy a jego koszty mniejsze. Ulepszone rozwiązanie umożliwia stosowanie go przy kołach monoblokowych (nieobręczowanych) oraz znacznie zmniejsza koszty eksploatacyjne wyposażonych w nie wagonów.
– Koleje Azerbejdżanu nie tylko bardzo intensywnie nadrabiają zaległości w infrastrukturze kolejowej czy nowoczesnym taborze, ale także szukają swojej szansy w obsłudze tranzytu towarów wysyłanych z Chin, Turcji, krajów Zatoki Perskiej i Azji Środkowej oraz Iranu. Dlatego spółki Grupy PKP widzą potrzebę współpracy z kolejami azerskimi, przede wszystkim w udostępnianiu zarówno linii szerokotorowej, jak też terminali przeładunkowych. Wyzwaniem strategicznym stojącym przed polskimi kolejami jest odbudowa kolejowego transportu towarowego, którego wolumen systematycznie spada. Dlatego wyszukiwanie nowych możliwości transportu towarów nie tylko na rynku polskim jest szansą na istotne zwiększenie przewozów kolejowych. Zmiany w gospodarce i logistyce już nie krajów ale wręcz regionów – takie jak tworzony przez Chiny Nowy Jedwabny Szlak czy ponowne włączanie Iranu w światową gospodarkę - są dla nas szansą stania się dla tych krajów kolejowymi wrotami do Europy Zachodniej – podkreśla Michał Beim.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.