NUMER 06/2020
NUMER 06/2020
Temat numeru:
Zmiany na rynku taborowym
szukaj
Śledź nas:

Kolejarze przez granicę bez kwarantanny. Przepisy poprawione w jeden dzień

| Jakub Madrjas 27.03.2020 128

Kolejarze przez granicę bez kwarantanny. Przepisy poprawione w jeden dzień
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
Dziś (27 marca) o północy miały wejść w życie ostatnie zapisy rozporządzenia w sprawie ogłoszenia stanu epidemii w Polsce. Stwarzałyby one ogromny problem w międzynarodowym transporcie towarów koleją. Po apelach branży udało się jednak poprawić przepisy, dzięki czemu przewóz towarów koleją, przynajmniej pod kątem prawnym, nie będzie zakłócony.
Chodzi o rozporządzenie ministra zdrowia z 24 marca związane z wprowadzeniem stanu epidemii w Polsce. Zmieniło ono zapis rozporządzenia z 20 marca dotyczące przekraczania granic przez pracowników przewoźników towarowych. Pierwotnie pracowników kolei nie dotyczył obowiązek udawania się na kwarantannę - byli oni traktowani jak wszyscy "przekraczający granicę w celach zawodowych". Ten ogólny zapis został wykreślony w rozporządzeniu z 24 marca.

Dzień później Tomasz Praga, Komendant Główny Straży Granicznej i szef MSWiA Mariusz Kamiński podali, że nakaz kwarantanny nie będzie dotyczy kierowców samochodów ciężarowych, ponieważ musi zostać utrzymany przepływ niezbędnych towarów do kraju. Nie było jednak szczególnych przepisów dotyczących kolei, co oznaczałoby, że pracownicy kolei każdorazowo muszą udawać się na kwarantannę po przekroczeniu granicy – i to nie tylko maszyniści, ale też rewidenci, ustawiacze, zespoły utrzymania itd.).

Zmiana ta miała wejść w życie 27 marca o północy. - Brak odpowiednich regulacji powodował duży niepokój u przewoźników, gdyż bardzo szybko mógłby sparaliżować wszelkie kolejowe operacje transgraniczne – tłumaczy Michał Litwin ze Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych, jednej z organizacji branżowych, które apelowały o doprecyzowanie prawa. 

Szybka zmiana przepisów


Na szczęście, udało się tego dokonać bardzo szybko, bo już po jednym dniu (25 marca) pojawiło się nowe rozporządzenie ministra zdrowia doprecyzowujące przepisy. Zapisano w nim, że "Obowiązku kwarantanny nie stosuje się w przypadku przekraczania granicy Rzeczpospolitej Polskiej przez obsadę pociągu oraz innych pracowników niezbędnych do wykonywania usług przewozu towarowego w ramach międzynarodowego transportu kolejowego, wykonujących czynności zawodowe w Rzeczypospolitej Polskiej lub państwie sąsiadującym". Przewoźnicy muszą zgłaszać do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego oraz Komendanta Straży Granicznej swoich pracowników pracujących w ruchu transgranicznym i na tej podstawie są oni zwolnieni z kwarantanny. - Wyłączenie pracowników kolei z obowiązku kwarantanny ma na celu utrzymanie międzynarodowych przewozów towarowych – tłumaczy UTK. Jak podaje urząd, ruch kolejowy na granicach cały czas odbywa się bez komplikacji.

– Dobrze, że udało się przywrócić zapisy precyzujące zasady przekraczania granic przez pracowników przewoźników towarowych. Kolej jest kluczowym elementem europejskiej logistyki i szczególnie w sytuacji panującej epidemii ważne jest, aby pociągi kursowały w sposób możliwie niezakłócony, gdyż im więcej towarów przejedzie koleją, tym mniej ludzi będzie w to zaangażowanych, a to ma kluczowe znaczenie w walce z epidemią – podkreśla Michał Litwin z ZNPK. – Cieszymy się, że zauważono nasz postulat i w ciągu jednego dnia wydano rozporządzenie korygujące. W efekcie, przynajmniej od strony przepisów i procedur, towarowy ruch kolejowy w przewozach transgranicznych nie zostanie zakłócony – podsumowuje.

Jednocześnie z obowiązku kwarantanny zwolniono też kierowców "wykonujących przewóz drogowy pojazdami samochodowymi lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony w transporcie drogowym rzeczy oraz niezarobkowym przewozie drogowym rzeczy”.

Szybsza reakcja, niż z autobusami

Warto przypomnieć, że kilkanaście dni temu doszło do podobnej sytuacji. W wydanym 13 marca rozporządzeniu zamykającym polskie granice z powodu koronawirusa, wśród wyjątków zapomniano wpisać autobusy i autokary. Po interwencji przedstawicieli branży prowizorycznie naprawiono sytuację, ale formalnie autokary z wracającymi do Polski rodakami mogły przekroczyć granicę dopiero po kilku dniach.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44497)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44497)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5