NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Kolejami Wielkopolskimi do Łodzi. Ruszył „studencki” pociąg przyspieszony

| Kasper Fiszer 14.12.2020 135

Kolejami Wielkopolskimi do Łodzi. Ruszył „studencki” pociąg przyspieszony
Pociąg KW w Łodzifot. Kasper Fiszer
Wczoraj w Łodzi pojawił się nowy przewoźnik kolejowy. Samorządowa spółka Koleje Wielkopolskie uruchomiła weekendowy kurs relacji Poznań Główny – Łódź Fabryczna. Czas przejazdu jest krótszy niż cztery godziny. Czy to wystarczy, by pozyskać nowych pasażerów?
W niedzielę 13 grudnia po raz pierwszy do Łodzi dojechał pociąg Kolei Wielkopolskich. Spółka uruchomiła we wchodzącym dziś w życie rozkładzie jazdy kurs relacji Poznań Główny – Łódź Fabryczna, który odbywa się wyłącznie w piątki i niedziele. Pociąg wyjeżdża z Poznania o 14:23, a podróż zajmuje 3 godz. 46 min. Przejazd realizowany jest trasą przez Jarocin, Ostrów Wielkopolski, Kalisz i Zduńską Wolę.

Bez postoju na Chojnach czy Niciarnianej

Pociąg ma charakter przyspieszony i zatrzymuje się tylko na ważniejszych stacjach. Z jednej strony pozwoliło to skrócić czas przejazdu o ok. 30 minut, z drugiej powoduje jednak mniejszą dostępność kursu. Jest to odczuwalne również w samej Łodzi Samorządowy przewoźnik wyznaczył bowiem w tym mieście tylko dwa postoje: na stacjach Widzew i Fabryczna. Pominął więc nie tylko mniejsze przystanki (Lublinek, Pabianicka, Dąbrowa, Niciarniana), ale także stację Chojny, na której przystają pociągi pospieszne.

Nietypowa jest także trasa przejazdu przez miasto. Dotychczas wszystkie kursy regionalne z Poznania kończyły bieg na dworcu Łódź Kaliska, część dawniej kierowano do Zgierza. Na Kaliskiej kończą też aktualnie bieg kursy kategorii Regio. KW dojeżdżają natomiast na Dworzec Fabryczny. Z jednej strony dezintegruje to ofertę (połączenia w tym samym kierunku odjeżdżają z różnych miejsc), z drugiej jednak zapewnia dojazd do ścisłego centrum.

Kurs bez komunikacji zastępczej

W dniu inauguracji kurs obsłużyła jednostka serii EN76, a przejazd przebiegł zgodnie z planem i pociąg przybył do Łodzi o czasie. Informacja pasażerska działała poprawnie. Zainteresowanie podróżnych było jednak stosunkowo niewielkie: za Ostrowem Wielkopolskim zajęte byłoo ok. 10 proc. miejsc siedzących. Kasy w Ostrowie wydawały podróżnym bilety w taryfie Regio, a nie KW.

Należy przy tym zaznaczyć, że pociąg przyspieszony jest w dużej mierze dublowany kursami regionalnymi. Do Ostrowa Wielkopolskiego zaledwie sześć minut przed pociągiem KW przyjeżdża kurs kategorii Regio. Warto też podkreślić, że – inaczej niż w przypadku znacznej części pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, w tym tych do Ostrowa Wielkopolskiego – Koleje Wielkopolskie nie muszą przewozić swoich pasażerów pomiędzy Łaskiem a Łodzią autobusami zastępczymi uruchamianymi w związku z remontem linii nr 14.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5