NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Koleją SKM na południe Gdańska. Wizja śmiała, ale czy racjonalna?

| inf. pras. 04.04.2019 4,5k

Koleją SKM na południe Gdańska. Wizja śmiała, ale czy racjonalna?
Fot. Michał Szymajda
Szansa na rewolucję w transporcie publicznym w całym Gdańsku? O planach wydłużenia linii SKM przez Orunię do węzła integracyjnego Łostowice/Świętokrzyska rozmawiali 3 kwietnia przedstawiciele władz Gdańska, urzędnicy, kolejarze i aktywiści. Goście zastanawiali się m.in., czy budowa kolei miejskiej do tej części miasta ma uzasadnienie i kto miałby finansować inwestycję.
Debatę na ten temat zorganizowała “Gazeta Wyborcza Trójmiasto” w biurowcu Argon w Gdańsku Oliwie. Dziennikarze zaprosili m.in. Piotra Grzelaka, zastępcę prezydenta Gdańska ds komunalnych, Ryszarda Świlskiego, wicemarszałka woj. pomorskiego, Edytę Damszel-Turek, dyrektora Biura Rozwoju Gdańska, Sebastiana Zomkowskiego dyrektora ZTM, prezesa PKP SKM Macieja Lignowskiego i przedstawiciela PKP PLK.

Goście zastanawiali się, czy budowa kolei miejskiej do tej części miasta ma uzasadnienie, czy alternatywą dla kolei mogą być linie tramwajowe i buspasy i czy koszty budowy nie będą zbyt wysokie w stosunku do efektów oraz kto miałby finansować budowę i późniejszą eksploatację.

– Dzielnice na obszarze Gdańska Południe są atrakcyjnym terenem do zamieszkania – powiedziała Edyta Damszel-Turek. – Zawsze był to też teren ważny dla miasta. Dziś mieszka tam ok. 60 tysięcy gdańszczan, szacujemy że w 2045 roku będzie ich 140 tysięcy. Miasto realizuje tu inwestycje społeczne, jak szkoły, przedszkola i oczywiście inwestycje drogowe. Mamy rezerwy terenowe pod układ komunikacyjny, ale pod linię SKM takich rezerw nie mamy.

SKM na południe Gdańska to rewolucja

Prezydent Grzelak podkreślił, że tego rodzaju inwestycja wymagałaby całkowitej zmiany filozofii transportowej i komunikacyjnej dla Gdańska Południowego, przebudowy układu transportowego.

– Trzeba by myśleć, czy linia SKM w kierunku Gdańska Południe to układ naziemny, podziemny czy odbywający się na wiadukcie – zauważył prezydent Grzelak. – Bo ta linia to szereg kolizji z dotychczasowym układem komunikacyjnym, mieszkaniowym. Trzeba by brać pod uwagę wyburzenia budynków, to ogromna inwestycja.

Jak powiedział Piotr Grzelak, miasto zamierza zlecić sporządzenie tzw. studium korytarzowego, dzięki któremu będzie wiadomo, na ile linia SKM ma szansę nie być tylko lokalną, ale – jak PKM – łączyć się z resztą regionu. I kolejne – studium transportowe możliwości realizacji tej inwestycji. – Te dwa elementy powinny zostać zrealizowane, żeby podjąć decyzję, czy inwestycja jest racjonalna – podkreślił prezydent Grzelak.

Jak przekonać mieszkańców?

Mateusz Skarbek, wiceprzewodniczący RMG i radny dzielnic Śródmieście, Chełm, Ujeścisko Łostowice podkreślił, że bardzo cieszy każdy pomysł na lepsze skomunikowanie tego terenu z miejscami pracy czy nauki jego mieszkańców.

– Rozwiązanie kolejowe powinno być komplementarne ze strukturą Gdańska i metropolii – powiedział Mateusz Skarbek. – Ważne żeby nie zatrzymywać się tylko na pętli Łostowice, ale myśleć o Gdańsku Południe jako całości. Jeśli ten projekt byłby zrealizowany, byłby sukcesem, ale też trzeba patrzeć na ogromne koszty społeczne. Wyburzenie budynków, wysiedlanie mieszkańców, to przecież nie jedna ulica. Więc trzeba brać pod uwagę ogromne nakłady finansowe.

Paweł Mrozek, wiceprezes Forum Rozwoju Aglomeracji Miejskiej dodał, że taka inwestycja wymagałaby konsultacji z mieszkańcami, żeby nie powstały napięcia, wątpliwości i żeby przedsięwzięcie nie miało negatywnego odbioru.

– Mamy w Gdańsku bardzo ambitne projekty publiczne, które udało się zrealizować – powiedział Skarbek. – Jak choćby kolej metropolitarna czy tunel pod Martwą Wisłą. Skomunikowanie grupy 60 tysięcy mieszkańców z centrum miasta to ogromny cel, odciążenie układu transportowego. Stać nas i organizacyjnie jesteśmy do tego zdolni.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Pomorskie (948)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Pomorskie (948)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5