NUMER 11/2019
NUMER 11/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Trako 2019
szukaj
Śledź nas:

Kolej Rogowska: Czy marszałek przejmie infrastrukturę?

| Roman Czubiński 13.10.2019 51

Kolej Rogowska: Czy marszałek przejmie infrastrukturę?
fot. Roman Czubiński
Trwają rozmowy w sprawie przejęcia całej infrastruktury Rogowskiej Kolei Wąskotorowej przez samorząd województwa. Za takim rozwiązaniem opowiada się prowadząca ruch na kolejce Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych. Zaletą takiego rozwiązania ma być stabilizacja finansowa i nowe możliwości rozwoju.
Obecna struktura własnościowa infrastruktury RKW jest złożona. – W 96% infrastruktura, po której prowadzimy przewozy, jest własnością powiatu rawskiego. Własnością PKP pozostają jeszcze tylko dwie grupy działek: na stacji w Rogowie oraz przy wiadukcie nad Centralną Magistralą Kolejową. Te pierwsze zostały już jednak wydzielone. Liczymy jednak na to, że również ich przekazanie powiatowi dojdzie wkrótce do skutku – informuje prezes FPKW Adam Wawrzyniak. 49-kilometrowa linia przecina teren 3 powiatów oraz 7 gmin.

Z perspektywy Fundacji głównym argumentem za zmianą właściciela nieruchomości są większe możliwości finansowe UMWŁ. – Oznaczałoby to dla kolejki stabilizację i ogromne możliwości rozwoju. Jako organizacja społeczna nie możemy pozwolić sobie na remont kilkudziesięciu kilometrów linii, który przekraczałby nasze możliwości finansowe – wyjaśnia prezes. Obecnie stan toru między Jeżowem a Rawą Mazowiecką nie pozwala na kursowanie pociągów pasażerskich, przez co połączenia turystyczne mogą być uruchamiane tylko na niepołączonych ze sobą odcinkach Rogów – Jeżów i Rawa – Biała Rawska.

Rozmowy na temat przejęcia linii toczą się od kilku miesięcy. – Jako zarządca infrastruktury i przewoźnik mamy tu mniej do powiedzenia, niż ewentualny przyszły właściciel – zastrzega Wawrzyniak. Fundacja jest jednak przygotowana na różne scenariusze. Jednym z nich jest uruchomienie przewozów regularnych. – Od strony taborowej jesteśmy w stanie przygotować się do tego. Do kursów codziennych potrzebny byłby – być może – bardziej współczesny tabor. Decyzję musi jednak podjąć organizator transportu, którym jest Urząd Marszałkowski lub ewentualnie inne jednostki samorządowe – mówi prezes FPKW. Przewozy komercyjne nie miałyby racji bytu z powodów ekonomicznych.

Urząd Marszałkowski nie odpowiedział na nasze pytania o argumenty przemawiające za i przeciw przejęciu infrastruktury kolejki ani o wizję rozwoju wąskotorówki po jej ewentualnym przejęciu. Jak tłumaczą urzędnicy, rozmowy są dopiero na wstępnym etapie. – Przygotowywane jest kolejne spotkanie w celu omówienia m. in. stanu infrastruktury kolei wąskotorowej i ustalenia możliwości dalszych działań. Na pewno w miarę rozwoju koncepcji będziemy informować o szczegółach – odpisał tylko Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej UMWŁ. Nie jest też oczywiście znany termin zakończenia negocjacji.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Warte uwagi

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2019
NUMER 11/2019
Trako 2019 za nami! Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy zajrzeli na nasze stoisko. Dla tych, którzy nie mieli okazji przyjechać do Gdańska przygotowaliśmy w tym numerze obszerną relację z targów. To oczywiście nie wszystko; piszemy również o integracja oferty ŁKA z autobusami regionalnymi, rozwoju Rail Capital Partners czy wyzwaniach dla przewozów towarowych. W numerze dużo o przyszłości: taborze do obsługi CPK, pociągach na wodór i przebiegu linii Ygrek przez aglomerację kalisko-ostrowską. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5