Dolnośląskie nie jest zadowolone z podziału środków zapisanych w projekcie Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023 r. Prezydent Wrocławia, który przyłączył się do działań aktywistów, zabiega o zagwarantowanie środków na linię do Oleśnicy.
Zdaniem aktywistów, ale i władz Wrocławia na listach podstawowych projektu Krajowego Programu Kolejowego zabrakło kilku kluczowych dla regionu inwestycji – m.in. trasy na Oleśnicę, na Strzelin i wprowadzenie z Jelcza przez Siechnice do Brochowa. Ich wartość sięga pół miliarda złotych.
Z punktu widzenia Wrocławskiego Węzła Kolejowego (WWK) istotny jest stan torów na dziewięciu liniach kolejowych, a w aglomeracji w sumie na dziesięciu. Ostatecznie w projekcie KPK dwie inwestycje w rejonie stolicy Dolnego Śląska są na liście podstawowej – linia na Zieloną Górę i linia z Jelcza przez Kowale, a trzy są na liście rezerwowej – linie na Oleśnicę, na Strzelin i wprowadzenie z Jelcza przez Siechnice do Brochowa.
– Jednym z najbardziej pożądanych elementów wsparcia naszego rozwoju w przyszłości, a także znakomitym narzędziem, by zapanować nad niekorzystnymi zjawiskami komunikacyjnymi jest budowa Kolei Aglomeracyjnej. Wraz z Marszałkiem Województwa Dolnośląskiego zajmujemy się tym przedsięwzięciem. Jedną z jego części jest połączenie kolejowe pomiędzy Wrocławiem a Oleśnicą (jedno z tych połączeń, gdzie potoki podróżnych mogą być bardzo, bardzo duże) – pisze Rafał Dutkiewicz w liście do premier Ewy Kopacz, apelując o zagwarantowanie dofinansowania dla tej linii.
Więcej na portalu Transport-publiczny.pl
Obszerny raport dotyczący Krajowego Programu Kolejowego znajdziesz w Monitorze. A w nim:
Żródła finansowania projektów
Analiza kryteriów realizacji programu
Tabele i zestawienia
Komentarz i dokumenty źródłowe

Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

2015-07-22 07:44:58 Autor: wrocynka
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Nie wierzę! Oni tę kolej aglomeracyjną robią od 15 lat. Najpierw obiecywali rozbudować sieć tramwajów (Jagodno, Psie Pole), zostawili to dla kolei, a potem miała być kolej, którą zostawili dla metra. We wrześniu zaplanowali referendum za metrem, ale się zorientowali, że rząd zabrał pół mld na kole, i teraz Dutkiewicz w panice pisze do Kopacz. Ani Świebodzki, ani przystanku nad Grabiszyńską, a do Wrocławia Zachodniego nie ma chodnika, tylko w gazetach lokalnych co pół roku reklamowy artykuł, co byśmy zyskali dzięki k.a. Zacznijcie wreszcie tworzyć tę kolej, a nie płacić za analizy i stosy dokumentów!
2015-07-22 07:58:03 Autor: wasiu
---.static.korbank.pl
Jak się narozdawało pieniądze i naobiecywało dla Mazowsza i Górnego Śląska, żeby kupić głosy tamtejszych mieszkańców to już dla Dolnego Ślaska nie starczyło, proste jak drut. Po za tym w lokalnych mediach tasują się teraz nad wschodnią obwodnicą Wrocławia i S5.
Jak zwykle w zestawieniu kluczowych tras kolejowych wychodzących z Wrocławia zapomniano o kierunku południowym i południowo-zachodnim, czyli liniach do Świdnicy i Pilawy Górnej. Ja rozumiem, że tak mogą podchodzić politycy, którzy grają tak, jak zawieje wiatr ale już redaktor o tych połączeniach winien był pamiętać.
2015-07-22 08:21:52 Autor: d3
---.146.82.227.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
O Oleśnicy to by pamiętali jakby wrocławscy decydenci pamiętali o Kępnie (o linii Oleśnica Kępno) aby ja zelektryfikować i dostosować co najmniej do 160 km/h bo niedługo już będzie przejezdna nowa linia Bełchatów-Wieluń (w związku z budowa odkrywki dla elektrowni) i można by śmigać przez Piotrków do Warszawy poniżej 3 godz.
2015-07-22 08:25:17 Autor: wrocynka
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Wasiu
Kobierzyce-Sobótkę ma remontować województwo, z innego funduszu. Rzuć okiem na tekst we wrocławskiej GW, tam jest mapka. Ale Piławy chyba już nikt nie bierze pod uwagę.
2015-07-22 12:54:57 Autor: cypis
---.free.aero2.net.pl
Dla linii Kobierzyce - Piława (ale realnie pewnie tylko jakiegoś jej fragmentu) i niektórych innych nieczynnych linii w regionie jedyną na obecną chwilę szansą jest wywóz kruszyw.
2015-07-22 13:23:34 Autor: Wrocynka
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Linia 285 będzie remontowana. Już podpisano stosowne porozumienie z Polskimi Liniami Kolejowymi. Remont trasy w sierpniu ma zaakceptować Rada Ministrów. Ale po chińsku, bo od Jugowic przez Jedlinę, a nie od strony Świdnicy (gdzie może dołoży UMWD?): http://wroclaw.tvp.pl/20925336/odbudowa-trasy
2015-07-22 14:55:52 Autor: wasiu
---.static.korbank.pl
Linia Kobierzyce - Piława to najkrótsze połączenie kolejowe z Wrocławia do Dzierżoniowa, Bielawy i Pieszyc oraz w Góry Sowie. Linia ta przebiega również przez stale rozbudowujące się tereny na południe od Wrocławia idealnie dla kolei aglomeracyjnej. Kilka lat temu, jeszcze przed Euro była o tym mowa i pomysł był bardzo entuzjastycznie przyjęty przez władze DDZ, Bielawy czy mieszkańców.
2015-07-22 18:13:05 Autor: dolnoslązak
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Projekty rządowe są od realizacji celów ważnych dla całego kraju, a nie jakaś lokalna linia kolejowa koło Wrocławia, linia tramwajowa na Popowice czy wiadukt nad drogą. W tym przypadku decyzja rządu była słuszna. A Wrocław niech się nie ośmiesza i ten ich prezydent Dutkiewicz, który całą kasę zmarnował na budowę stadionów, wielkie imprezy po których został wielki deficyt (widać wrocławianie wolą igrzyska od chleba), i inne fanaberie, a teraz w kasie pustki, 6 miliardów długów i płacz. Trzeba było sobie wybrać lepszego gospodarza. Dolnoślązacy nie poprą tego apelu, bo całą kasę jak zwykle zagarnie Wrocław na swoje niczym niepohamowane potrzeby, a Dolny Śląsk po raz n-ty obejdzie się smakiem.
2015-07-22 18:35:41 Autor: Poznaniak
---.139.19.15
"Jak się narozdawało pieniądze i naobiecywało dla Mazowsza i Górnego Śląska, żeby kupić
głosy tamtejszych mieszkańców to już dla Dolnego Ślaska nie starczyło, proste jak drut."
Proste jak drut to jest raczej twoje myślenie. Typowa uproszczona wizja świata jaką można spotkać u zakompleksionych wrocławiaków, że wszyscy się sprzysiężyli w spisku przeciwko Wrocławiowi.
A prawda jest taka, że jak widziałem różne projekty finansowane z KPK, to Wrocław wypada w nich zdecydowanie najsłabiej. Może jakbyście rzeczywiście złożyli jakieś projekty istotne dla całego Dolnego Śląska, to zostałyby uwzględnione przez ministerstwo. A tymczasem to głównie kolejka aglomeracyjna dla Wrocławia, która powinna być finansowana przez Wrocław z niewielkim dofinansowaniem samorządu województwa. Z punktu widzenia Warszawy i mieszkańców reszty kraju wartość tych waszych "inwestycji" to jest śmiech na sali.
Zachłanność się mści, jakby Wrocław myślał nie tylko o sobie, ale o regionie, to pieniądze by były. A tak kasy nie dostanie nikt.
2015-07-22 19:25:22 Autor: Johnny Wrocław
---.ssp.dialog.net.pl
Nie sposób nie zgodzić się - nawet pomimo faktu, że jestem wrocławianinem. Nie należę do zwolenników aktualnego prezydenta, a w ostatnich wyborach oddałem głos na konkurencję. Należę do ortodoksyjnych przeciwników wynalazków Dutkiewicza pokroju stadionu, zdjęć MM czy innych fontann, które to wynalazki skutecznie nadszarpnęły wrocławski budżet, że o zadłużeniu nie wspomnę.
2015-07-22 20:18:19 Autor: wasiu
---.man.tk-internet.pl
[Admin: zmoderowano]
2015-07-22 21:47:59 Autor: gino
---.free.aero2.net.pl
@ wasiu - wiesiu z Wrocławia:
Jakieś kompleksiki na punkcie Poznania? Napisz coś jeszcze o cegłach, które rzekomo kradła wam "warszawka". Policzyłeś już je dokładnie?
Akurat Poznań wydaje pieniądze z sensem, czego nie można powiedzieć o Wrocławiu. Stadion za miliard złotych, potem wielkie, ale deficytowe imprezy na stadionie, ESK, Narodowe Centrum Muzyki - a potem dziwicie się, że nie macie na nic pieniędzy. Wolicie igrzyska od chleba to takie są później efekty. Wielkopolskie też ma dużo lepszą sieć kolejową niż Dolnosląskie, gdzie wyraźnie widać podział na kolei na "Dolny Śląsk A" (okolice Wrocławia) i "Dolny Śląsk B" (całe reszta Dolnego Śląska).
Darmobusy do Świdnicy a potem do Dzierżoniowa wcale nie powstały w trosce o dobro mieszkańców tych miast, tylko jako element promocyjny Wrocławia, bo Wrocław chce mieć kolej aglomeracyjną (więc wiadomo, że te pociągi muszą gdzieś jeździć). Do takiej np. Świdnicy całkowicie komercyjnie jeździ masa busów z biletami za 7 zł. Więc w UMWD wymyślili sobie, że pojadą też pociągi, a żeby ktoś do nich wsiadł, cena za bilet jest 5 zł, czyli trzy razy taniej niż normalnie. Oczywiście za darmo nic nie ma, tę kolejkę aglomeracyjną sponsorują wszyscy Dolnoslązacy.
A na większej części Dolnego Śląska linie kolejowe prawie już zarastają trawą.
A najbardziej żałosne w tym wszystkim jest, że podpieracie się potrzebami kolejowymi Dolnego Śląska, a tak naprawdę Dolny Śląsk macie gdzieś i interesują was jedynie projekty we Wrocławiu i jego najbliższych okolicach. Dolny Śląsk jest wam potrzebny tylko w takich sytuacjach - gdy trzeba jakoś uzasadnić jęki o kasę. Dlatego jako Dolnoślązak też nie poprę nigdy tego protestu, bo to jest jak plucie w oczy Dolnoslązakom.
2015-07-22 22:21:38 Autor: kolejoman
---.226.178.23
Wyczytane na stronie internetowej całej akcji:
"Modernizacja linii nr 143 Wrocław - Kluczbork, CO NAJMNIEJ W CZĘŚCI do Oleśnicy (przez m. in. osiedla Szczepin, Ołbin, Psie Pole oraz Mirków i Długołękę) - jako projekt kluczowy,
Rewitalizacja trasy Wrocław - Brzeg Dolny - Wołów - Rudna,
Rewitalizacja trasy Wrocław - Strzelin - Kłodzko - Międzylesie - Czechy, CO NAJMNIEJ W CZĘŚCI do Strzelina."
Pogrubienie moje.
To "w części" oznacza tyle samo, co maksymalnie, bo rząd nawet jak da jakieś pieniądze, to okroi je do pomysłów, na których najbardziej zależy krzykaczom. Wiedząc że krzykacze o resztę nie będą walczyć, bo sami to zaznaczyli.
Do tego w adresie internetowym strony są dwa wyrazy: "akcja" i "miasto". Nie "region", "Dolny Śląsk", "województwo" etc. Wyraźnie widać, co jest przedmiotem zainteresowania krzykaczy.
Za to w treści kilka razy powtarzają się puste hasełka typu "Kolej na Dolny Śląsk!", "szybszy rozwój Dolnego Śląska" itd.
Nie wstyd wam tak ordynarnie podcierać sobie gębę Dolnym Śląskiem?
2015-07-31 11:06:58 Autor: krk
---.jeleniagora.vectranet.pl
I jak zwykle Wrocław jest utożsamiany z całym Dolnym Śląskiem jak trzeba kasę wyciągać, a tak naprawdę to Wrocław resztę województwa ma gdzieś. W Karpaczu rozpoczęła się walka o uratowanie linii, ale tu ani słowa o tym.