NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Kierowcy skarbonką budżetu? Czas skończyć ze szkodliwym mitem

| Jakub Madrjas 21.02.2019 4,6k

Kierowcy skarbonką budżetu? Czas skończyć ze szkodliwym mitem
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
„Rząd łupi kierowców” - to jak mantra powtarzane hasło, które ma niewiele wspólnego z rzeczywistością. A już na pewno nikt w Polsce nie zabiera kierowcom pieniędzy, żeby dać je kolejarzom.
Redaktor “Gazety Wyborczej” Andrzej Kublik odpalił rakiety w kierunku dr. Jakuba Majewskiego, który w tejże gazecie udzielił bardzo ciekawego wywiadu Edycie Bryle. Już tytuł “Karać za jazdę autem, by dać fory kolei? Kierowcy to już skarbonka budżetu” nie pozostawia wątpliwości, jaki będzie temat. Kolejne salwy niemiłosiernie jednak pudłują.

Redaktor Kublik pisząc, że “ponad połowę ceny detalicznej paliwa stanowią w Polsce podatki i opłaty” zapomina, że ponosi je również kolej. Przewoźnicy kolejowi tak jak kierowcy płacą zarówno VAT, jak i akcyzę na paliwa i energię trakcyjną, muszą też wykupić ubezpieczenie OC. Oprócz tego wszystkiego płacą jednak jeszcze jedne z najwyższych w Europie stawek za dostęp do infrastruktury. Jest nimi objęta cała sieć kolejowa, podczas gdy system Viatoll obejmuje tylko ułamek sieci drogowej.

Największym nieporozumieniem jest jednak włączenie w rozważania opłaty emisyjnej. 85 proc. opłaty trafia do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który zapowiada przekazanie tych pieniędzy na drogi samorządowe. Pozostałe 15 proc. zasili Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, z którego finansowane będą m. in. zakupy aut i autobusów elektrycznych. Ale już nie pojazdów kolejowych i tramwajowych, choć też są elektryczne.

Podobnie jest z argumentem o chodnikach budowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (przy autostradach?). W rzeczywistości to przewoźnicy kolejowi – np. Koleje Mazowieckie – budują parkingi przy stacjach, czyli infrastrukturę stricte drogową. Natomiast zarządca infrastruktury – PKP PLK – w ramach modernizacji linii kolejowych postawił dziesiątki wartych miliony wiaduktów samochodowych, w całości finansuje też modernizację przejazdów. W ten sposób z kolejowych programów pomocowych “udało się” przenieść setki milionów złotych na budowę infrastruktury drogowej.

Warto zrozumieć jedno. Społeczne i gospodarcze koszty samych tylko wypadków drogowych wyniosły w 2015 r. aż 50 mld zł, plus 9 mld zł strat wynikających ze szkód materialnych. A wypadki samochodowe to tylko część kosztów zewnętrznych, do których należą też zanieczyszczenie powietrza i hałas, przekładające się choćby na wydatki służby zdrowia. Transport kolejowy jest bezpieczniejszy (a co za tym idzie – tańszy) o rząd wielkości. Intensywny transport drogowy to też większe korki. W 2015 r. straty z tego powodu w siedmiu największych miastach sięgnęły 3,8 mld zł.

Co jednak szczególnie istotne, przeciwstawianie krajowych wydatków na infrastrukturę drogową wydatkom na utrzymanie torów, oznacza głębokie niezrozumienie podstawowego faktu – państwowa spółka PKP PLK odpowiada za prawie całą infrastrukturę kolejową, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada jedynie za drogi krajowe (długości obu sieci to po ok. 19 tys. km). Drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne są utrzymywane przez samorządy. Nawet istnienie Funduszu Kolejowego czy organizowanie przez województwa pociągów regionalnych nie zmienia oczywistego faktu: kolej (poprzez podatki oraz stawki za dostęp) w dużo większym stopniu niż transport drogowy finansuje sama siebie. I to przy – warto to podkreślać – kilkukrotnie mniejszych jednostkowych kosztach zewnętrznych, ponoszonych przez całe społeczeństwo.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Jakub Madrjas - Redaktor naczelny portalu Rynek Kolejowy

Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5