NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

KDP: Potrzebne są decyzje, nie kolejne analizy

| Jakub Madrjas 11.12.2017 79

KDP: Potrzebne są decyzje, nie kolejne analizy
Fot. Kenneth Yarham an
Obrady sejmowej Komisji Infrastruktury w sprawie Kolei Dużych Prędkości nie przyniosły przełomu, jeśli chodzi o decyzję o jej budowie. – Praca przy biurku jest może najmniej efektowna, ale jest niezbędna – tłumaczył konieczność dodatkowych analiz wiceminister Andrzej Bittel.
Wydaje się, że najistotniejszą informacją podaną podczas obrad komisji były szczegóły planu wykorzystania mechanizmu Partnerstwa Innowacyjnego przez PKP Intercity. Pojawiła się również deklaracja, że ze względu na decyzję o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, nowa sieć KDP (o nieustalonych jeszcze parametrach) może mieć inny kształt niż słynny Ygrek.

Kto zaprojektuje tabor na KDP?

W dyskusji uczestniczyli jednak nie tylko parlamentarzyści (którzy zresztą raczej unikali wypowiedzi na temat), ale i zaproszeni goście. Prof. dr hab. inż. Marek Sitarz, Kierownik Katedry Transportu Szynowego Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej zwracał m.in. uwagę na brak odpowiedniej kadry do projektowania pociągów dużych prędkości w Polsce. – Zmarł inż. Suwalski, który projektował 90 proc. pojazdów w Polsce. Teraz jest problem z zaprojektowaniem dobrego tramwaju – ubolewał.

Reprezentujący Stadler Polska Arkadiusz Świerkot podkreślał jednak, że jego firma może właśnie we współpracy z polskim środowiskiem naukowym zbudować i certyfikować nowy pojazd na prędkość 250 km/h w okresie pięciu lat. – Dla prędkości 300 km/h lub więcej musielibyśmy zrobić to za granicą. To zupełnie inna liga – stwierdził.

Z kolei dyrektor Instytutu Kolejnictwa Andrzej Żurkowski przypomniał, że według prognoz mobilność Polaków wzrośnie o 40 proc. w ciągu kilkunastu lat. – Jeżeli prognozy Urzędu Lotnictwa Cywilnego się sprawdzą, i z CPK będzie odprawianych 40–45 mln podróżnych rocznie, to na dobę trzeba będzie dowieźć do lotniska 100 tys. ludzi – i to raczej w ciągu dnia. Jedynie transport szynowy jest w stanie podjąć takie wyzwanie – zaznaczył.

Potrzeba decyzji, nie analiz

Bardzo stanowczo o zgłaszanych przez PKP PLK pomysłach podnoszenia prędkości na obecnej sieci kolejowej wypowiedział się dr Jakub Majewski z fundacji ProKolej. Zaznaczył, że wprowadzenie na niej prędkości 200–230 km/h dla pociągów pasażerskich utrudni ruch pociągów regionalnych i towarowych. – Po podniesieniu prędkości na tej obecnej sieci nic prócz szybkich pociągów nią nie pojedzie, a mamy przecież duży ruch towarowy. KDP jest jedynym pomysłem na to, jak uwolnić przepustowość pod inne rodzaje ruchu – podkreślił.

Podobnie jak prof. Sitarz i dr Żurkowski zaznaczył, że wbrew obawom części posłów komisji KDP nie będzie konkurencją dla tradycyjnej kolei, a jej uzupełnieniem. – Dużo już zrobiono studiów na temat KDP. Są w kraju projekty, które są w dużo mniejszym stopniu „policzone,” ale jest decyzja o ich realizacji. Starałbym się przełamać tę niemożność i odważnie powiedzieć, że w taki projekt idziemy. Wydaliśmy już 75 mln złotych i niepotrzebne są nam kolejne studia, tylko decyzja – podsumował.

Odniósł się do tego wiceminister Andrzej Bittel. – Mamy pełną świadomość, że decyzja o KDP musi być szybka, ale musi być też oparta o konkrety. Z każdym dniem jesteśmy coraz bliżej tej decyzji – zapewnił. – Praca przy biurku jest może najmniej efektownym elementem procesu inwestycyjnego, ale jest elementem niezbędnym – zakończył wiceminister.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42041)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42041)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS