Komisja Europejska pokryje połowę kosztów przygotowania studium wykonalności budowy linii kolei dużych prędkości pomiędzy Czechami a Niemcami. To ważny krok w kierunku stworzenia tej międzynarodowej trasy kolejowej.
Komisja Europejska zapewni 1,25 mln euro na przygotowanie studium wykonalności inwestycji. Istniejąca dziś linia kolejowa łącząca Drezno z Pragą napotyka na liczne przeszkody naturalne - m. in. rzekę Elbę oraz górzysty teren. Stąd też czas przejazdu wynosi dla pociągu bezpośredniego nieco ponad 2 godziny i 20 minut (przy dystansie 199 km). Dodatkowo linia jest także narażona na podtopienia i powodzie, ponieważ miejscami przebiega w bliskim sąsiedztwie rzeki. Nowa linia przede wszystkim skróciłaby czas podróży oraz pozwoliłaby na zwiększenie przepustowości w transporcie pomiędzy północno-zachodnią a południowo-wschodnią Europą.
Rozmowy w sprawie budowy linii KDP między Niemcami a Czechami toczą się już od kilku lat. Dotyczą one m. in. poprawy jakości infrastruktury w ciągu europejskiego korytarza transportowego. Studium wykonalności będzie uwzględniało budowę linii z miejscowości Uście nad Łabą w Czechach do Heidenau niedaleko Drezna. Możliwe, że linia będzie wymagała, aby sporą jej część zbudować w tunelu. W tej chwili jest już gotowe studium wykonalności odcinka między czeskimi miejscowościami: Uście nad Łabą i Litomierzyce
Władze Saksonii zwróciły się do niemieckiego Ministerstwa Transportu, aby budowę linii wpisać do planu kluczowych kolejowych inwestycji.