Na stronie "Radia Plus Opole" można odsłuchać rozmowę, przeprowadzoną w dniu wczorajszym z Andrzejem Kasiurą, członkiem zarządu województwa opolskiego. Oprócz kwestii związanych z kulisami wyboru nowego prezesa Przewozów Regionalnych, Andrzej Kasiura mówi również o pociągach interREGIO, bieżącej sytuacji spółki i planach na przyszłość, a także o przetargu na zakup dwóch nowych szynobusów dla Opolszczyzny.
Fragment wywiadu dotyczący wyboru Małgorzaty Kuczewskiej-Łaskiej na prezesa Przewozów Regionalnych:
Andrzej Szarometa, Radio Plus Opole: Małgorzata Kuczewska-Łaska to dobry wybór dla kolei regionalnych?
Andrzej Kasiura, członek zarządu województwa opolskiego: Myślę, że tak. Głosowanie na radzie nadzorczej, gdzie z dużą przewagą pani Kuczewska-Łaska została wybrana pokazuje, że ma za sobą poparcie większości współwłaścicieli spółki. Jest to osoba, która już poznaliśmy jako samorządowcy – była dyrektorem finansowym spółki, wiceprezesem spółki – teraz stanie u steru całych Przewozów Regionalnych. Na pewno zna się na sprawach kolejowych, pracowała na tej kolei, wie jakie są oczekiwania samorządowców, zakładała podwaliny tego procesu restrukturyzacji i usamodzielnienia finansowego oddziałów. Myślę, że ma okazję, żeby to doprowadzić do końca.
A dlaczego za drugim razem dopiero? Przecież za pierwszym razem też złożyła dokumenty i dopiero za drugim razem została wybrana. Na co marszałkowie czekali jeszcze? Na jakąś superkandydaturę?
Szczerze mówiąc, liczyliśmy, że konkurs spotka się z większym zainteresowaniem jeszcze specjalistów, fachowców z branży kolejowej. Gdzieniegdzie pojawiały się głosy, że pierwszy konkurs został ogłoszony ze zbyt krótkim terminem składania swoich aplikacji. Postanowiliśmy dać szansę jeszcze raz tym wszystkim, którzy mogliby zgłosić się do konkursu. Było trochę więcej kandydatów niż w pierwszym naborze, natomiast też nie była to jakaś oszałamiająca liczba i pani prezes drugi raz najkorzystniej się zaprezentowała. Przedstawiła najbardziej spójną wizję i rada nadzorcza postanowiła jej zaufać.
13 do 6 podobno było w głosowaniu, tak?
Tak, czyli należy się spodziewać, że zdecydowana większość samorządów poparła. Pamiętajmy, że w radzie nadzorczej jest 16 przedstawicieli samorządów plus trzech przedstawicieli związków zawodowych z Przewozów Regionalnych. Czyli to poparcie jest.
Jakie założenia będzie miała nowa prezes? Czy to będzie kontynuacja tego, co było do tej pory i za poprzedniego prezesa Tomasza Moraczewskiego, czy raczej samorządowcy stawiają nowe wyzwania przed panią prezes?
Przede wszystkim wyprowadzenie na prostą samej spółki. Tutaj nie chcemy eksperymentować, bo pewien proces zmierzający do zmniejszenia kosztów, zwiększenia przychodów i pokazania w każdym województwie, jak ta relacja kosztów do przychodów się ma, jest dla nas bardzo ważna. Proces finansowego usamodzielnienia oddziałów jeszcze się nie zakończył i chcemy, żeby to było wykonane. Drugie zadanie to sprawa związana z ugodami i porozumieniami pomiędzy Przewozami Regionalnymi a przede wszystkim spółkami Grupy PKP i współpracą z Ministerstwem Finansów. I trzecia rzecz to inwestycje aporty, które są przejmowane teraz na majątek Przewozów Regionalnych, żeby to doprowadzić do finału i ustabilizować – jeszcze raz powtórzę – sytuację finansową, żebyśmy my jako samorządowcy wiedzieli, że płacąc odpowiednią cenę za usługi, które spółka nam świadczy, dostajemy najlepszy możliwy towar w danym momencie.
Panie Marszałku, ale chyba samorządowcy mogą być zadowoleni, bo ostatnio nowa pani prezes zanim została dyrektorem Przewozów Regionalnych opublikowała dane dotyczące m.in. pociągów interREGIO. Co prawda nie jest to taki przychód bezpośredni dla spółki, no ale tabor jest eksploatowany i dzięki temu spółka nie ponosi dodatkowych kosztów, gdyby ten tabor miał stać na bocznicy.
Częściowo tak. Nie jesteśmy w pełni zadowoleni jako właściciele, natomiast pokazanie, że te działania, które zostały rozpoczęte dwa lata temu przynoszą teraz swoje owoce, co jest bardzo ważne: sytuacja samej spółki i pracowników spółki wydaje się już ustabilizowana. Nie ma chyba tych obaw, które były trzy lata temu, że spółka stoi teraz na krawędzi i albo uda się uratować, albo ona runie. Wydaje się, że znalazła swoje miejsce na rynku kolejowym, umocniła pociągi interREGIO. Po pewnym przeglądzie, czy wszystkie muszą kursować, też znalazły swoje miejsce. Myślę, że teraz czas na takie spokojne umacnianie swojej pozycji i budowanie nowej strategii na lata następne. Myślę, że to właśnie pani prezes w ciągi kilku najbliższych kilkunastu tygodni powinna przygotować, przedstawić właścicielom, czyli marszałkom województw tak, aby już przed negocjacjami o umowie na rok 2011 samorządowcy wiedzieli, czego mogą się spodziewać i za co powinni zapłacić w przyszłym roku.
Rozumiem, że w tej strategii pociągi interREGIO są nadal, tak?
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.