NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Jesteśmy w czołówce, ale uczmy się od Szwajcarów

| Ignacy Góra 07.08.2017 171

Jesteśmy w czołówce, ale uczmy się od Szwajcarów
fot. Agencja Kolejowa Unii Europejskiej
Miniony rok był bardzo udany dla przewozów pasażerskich. W 2016 r. Polska była na drugim miejscu w Europie, jeśli chodzi o wzrost liczby pasażerów kolei. To cieszy, ale jest jeszcze dużo do zrobienia i powinniśmy brać przykład z najlepszych.
Urząd Transportu Kolejowego zebrał dane od organów regulacyjnych zrzeszonych w Grupie Niezależnych Regulatorów Rynku Kolejowego IRG-Rail. Informacje za 2016 r. udało się zgromadzić z 14 krajów europejskich, w tym z Polski. Ani Komisja Europejska, ani Eurostat nie opublikowały jeszcze danych dotyczących przewozów kolejowych w zeszłym roku. Dlatego przedstawione dane mają charakter wstępny i mogą jeszcze ulec korektom.

Polska druga

Z porównania wyłania się bardzo optymistyczny obraz dla polskiej kolei w zakresie przewozów pasażerskich. Tylko Finlandia może pochwalić się większym procentowym wzrostem liczby pasażerów. Liczba podróżujących koleją wzrosła tam o 8%, podczas gdy praca przewozowa spadła o 6%, a praca eksploatacyjna spadła również o prawie 5%. Takie wyniki wskazują na duży wzrost efektywności przewozów oraz mogą wynikać z otwarcia w grudniu 2015 r. stacji kolejowej połączonej z portem lotniczym w Helsinkach. Od 2012 r. liczba pasażerów w Finlandii wzrosła o 18%.

Drugi największy wzrost liczby pasażerów w 2016 r. spośród analizowanych krajów miał miejsce w Polsce. Jednak w naszym kraju zanotowano również najwyższy wzrost pracy przewozowej i eksploatacyjnej.



Wzrost liczby pasażerów w Niemczech był niewiele mniejszy, niż w Polsce. Odnotowano tam jednak znacznie mniejszy wzrost pracy przewozowej, a przede wszystkim eksploatacyjnej. To może wskazywać na większą efektywność przewozów.

Szwajcaria od dawna w czołówce

Stały wzrost przewozów pasażerskich od lat można obserwować w Szwajcarii, chociaż zgromadzone dane dotyczą na razie tylko głównego przewoźnika SBB. Kolej w tym kraju cechuje się wysoką dostępnością. Każdej doby w trasy wyrusza duża liczba pociągów, kursują one z wysoką częstotliwością, a rozkłady są doskonale zsynchronizowane. Do tego dochodzi bardzo dobre skomunikowanie z innymi środkami transportu.

Również elastyczny system biletowy sprzyja wzrostowi przewozów kolejowych. Dostępna jest szeroka oferta wspólnego biletu na wszystkie środki transportu. Do tego dochodzi bardzo wysoka jakość infrastruktury, niezawodność, a co za tym idzie atrakcyjna oferta przewoźników gwarantująca komfortową podróż. Innym czynnikiem skłaniającym do korzystania z usług kolei są stosunkowo wysokie koszty związane z używaniem samochodu w mieście. Statystycznie każdy Szwajcar 50 razy w roku wybiera się w podróż koleją.

Moim zdaniem te dane pokazują skąd najlepiej czerpać wzorce, tak by cały czas uatrakcyjniać ofertę kolei w Polsce.



Wykorzystanie kolei

Na tle innych krajów europejskich średnia liczba podróży na statystycznego mieszkańca w Polsce jest niska i wynosi niecałe 8 podróży rocznie. Przeciętny mieszkaniec Europy podróżuje koleją blisko 21 razy w ciągu roku. Widać, że wykorzystanie kolei rośnie na zachodzie Europy i maleje w Europie Środkowo-Wschodniej. Jednak na tym tle wyróżnia się niemal dwa razy większe wykorzystanie kolei na Węgrzech niż w Polsce. Świadczy to na pewno o niewykorzystanym potencjale kolei w naszym kraju.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Ignacy Góra - Prezes Urzędu Transportu Kolejowego


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5