Spółka Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice i Zakład Techniczno-Budowlany POLBAU Sp. z o. o. podpisały dzisiaj umowę na budowę przystanku kolejowego przy terminalu. Wartość prac wynosi 13,5 mln zł brutto.
Inwestycja będzie współfinansowana ze środków Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Zakończenie prac przewidziano do końca marca 2015 r.
Budowa obejmuje m.in. zadaszenie nad peronem i dwoma torami stacji, klatkę schodową i windę oraz ruchome pochylnie prowadzące do kładki łączącej przystanek z terminalem, system informacji wizualnej i elementy małej architektury.
- Liczymy na sprawną realizację tej umowy. Budowa części kubaturowej przystanku to ostatni z elementów wielkiego programu inwestycyjnego, który całkowicie zmieni nasze lotnisko. Budowa terminalu oraz prace w części operacyjnej są poważnie zaawansowane, a już jesienią zostanie otwarty hotel – powiedział Jan Pamuła, prezes Kraków Airport. - Obserwujemy także postęp prac przy modernizacji linii kolejowej prowadzonej przez PKP PLK i mamy nadzieję, że w przyszłym roku pasażerowie będą mogli nie tylko skorzystać z rozbudowanego lotniska, ale i sprawnie do niego dojechać nową kolejką.
Łączna powierzchnia użytkowa przystanku wyniesie 1955 m2, zaś kubatura 3200 m3, peron będzie miał długość 132 metrów. Pasażerowie będą mogli dostać się z przystanku do hali odlotów zadaszoną kładką, którą buduje wykonawca terminala firma Astaldi.
2014-07-01 10:33:34 Autor: Goofy
---.30.0.84
Zamiast robić ślepy tor do Balic, trzeba było zaprojektować linię jako przelotowy - wówczas byłby łatwiejszy dostęp do lotniska dla mieszkańców zachodniej i południowej Małopolski (z pominięciem Krakowa) oraz od strony Śląska...
Gdyby jeszcze dorobili kolej do Pyrzowic z dobrym Vmax (120-160), wówczas - w przypadku przekierowań samolotów, wystarczyłoby podstawić EZTa, który sprawnie i szybko przewiózłby pasażerów z jednego lotniska na drugie w trochę ponad 30 min (przy prędkości szlakowej V 160 km\h).
2014-07-01 11:12:26 Autor: soad
---.dynamic.chello.pl
do Goofy
bardzo słuszny wpis
ale niestety włodarze Krakowa i Małopolski myślą kategoriami własnego podwórka
zresztą włodarze Śląska też
nie nauczyli się jeszcze, że duży może więcej
walka o środki czy krajowe czy europejskie będzie skuteczniejsza razem
Kraków i Śląsk muszą nauczyć się działania dla dobra obywateli we współpracy
taka współpraca byłaby niekorzystna jedynie dla Warszawy
2014-07-01 11:47:12 Autor: Goofy
---.30.0.84
Na takim połączeniu i układzie torów skorzystaliby wszyscy.
Lotniska - byłby łatwiejszy dostęp i dojazd. większa liczba pasażerów -> większy ruch -> większe wpływy. Możliwość elastycznego operowania strumieniem pasażerów, łatwiejsze rozładowywanie zatorów.
Pasażerowie - j.w. dodatkowo mieliby łatwiejszy dostęp do oferty Wizzair (Małopolanie do Pyrzowic) oraz do oferty Ryanair (Ślązacy do Balic), a co za tym idzie większa konkurencja - więc potencjalnie niższe ceny dla pasażerów. Mniejsze opóźnienia w przypadku przekierowań. Możliwość utworzenia wielkich węzłów komunikacyjnych z parkingami Park&Fly oraz Park&Ride, spinającymi ruch kolejowy, regionalny, lotniczy oraz dalekobieżny (łatwy dojazd z CMK i E30)
Linie lotnicze - mogliby szybciej transferować pasażerów pomiędzy lotniskami i przekierowania nie generowałby już wielogodzinnych opóźnień jak obecnie, ich oferta byłaby dostępna większej ilości klientów.
W tym momencie dogodny dojazd jest wyłącznie od strony Krakowa. Pociągi jadące E30 od strony Śląska muszą manewrować i zmieniać kierunek. Plus, że przynajmniej teraz linia będzie dwutorowa i zelektryfikowana, więc można zwiększyć częstotliwość kursów ale i tak uważam, że chociażby w perspektywie krakowskiej SKA, potencjał dojazdowy do Balic będzie niewykorzystany w pełni...
2014-07-01 13:01:57 Autor: pinkdotR
---.174.214.50
Fajnie by było mieć przedłużenie torów i ich połączenie z E30 gdzieś między Zabierzowem a Krzeszowicami i np co 2 lub co 3 pociąg z Krakowa w stronę Katowic przez lotnisko ale na drodze jest obszar wojskowy a potem trudny teren do pokonania. Incydentalnie (lądowania na innym lotnisku) nikt i tak nie zamawiałby pociągu dla pasażerów bo organizacyjnie by poległ.
Myślę, że jednak nie wszystko stracone, bo można zawsze zorganizować sensowne przesiadki w Mydlnikach no i do tego możliwość zakupu jednego biletu do lotniska z innych stacji/przystanków niż Kraków Główny.
2014-07-01 14:46:36 Autor: Goofy
---.30.0.84
No tak, tylko dokończenie remontu szlaku E30 otworzy drogę do szerszego wykorzystania kolei, jako głównego sposobu transportu na lotnisko. Jeśli mieszkaniec Katowic, będzie miał do wyboru jazdę na Pyrzowice np. 1,5h, a na Balice 40 min, to jak myślisz, co chętniej wybierze?
Sytuacja z wykorzystaniem pociągu jako środka do przewożenia pasażerów przekierowanych lotów zakłada współpracę obydwu lotnisk i ew. połączenie wahadłowe pomiędzy nimi.
Problemem Balic jest to, że w przeciwieństwie do Pyrzowic, ich rozbudowa (m.in. o nowy, dłuższy pas startowy) może być mocno utrudniona m.in. przez ukształtowanie terenu.
Obecnie można teoretycznie pokonać odległość pomiędzy lotniskami w godzinę (samochodem, autostradą, gdy nie ma korków). Ale np. autobusy już pojadą trochę wolniej bo ich max. prędkość to zaledwie 100 km\h - kolej nie ma takich ograniczeń... warto byłoby to wykorzystać.